Modifiering av DF 65

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #768
    Anonym
    Inaktiv

    Hej!
    Det ser kul och spännande ut med Dragon Force.
    Vi är några i Stockholm som funderar på att köpa varsin båt.
    Jag har förstått att båten blivit modifierad över tid.
    På vilket sätt har den modifierats? När är den sista modifieringen gjord?
    Kan man identifiera när båten har tillverkats på båt eller kartong!
    Vad skiljer de olika fabrikaten av segel?

    // Walle

    #769
    Dick Lindberg
    Deltagare

    Hej Walle,
    Va kul om vi blir några fler som vill segla DF65 aktivt i Stockholmsregionen. Jag bor i Knivsta och vad jag vet så är jag den enda som för närvarande satsar på denna båt här omkring.
    Angående version så är man nu inne på Ver.3 och den största skillnaden vad jag vet är att inredningen för servo, mottagare, batteripack numera gjord i plast isf plywood. Strömbrytaren är också flyttad in i båten. Båtvaggan är gjord i plast isf plywood.
    Jag är osäker på om man kan se skillnad på kartongen, tror inte det, men det är ju bara att öppna kartongen.

    Angående segel så bör man satsa på nya om man har för avsikt att kappsegla . Jag rekommenderar svenska segel från Forsén, spanska VAM eller engelska segel från CatSails. Dom två förstnämnda säljs av Radioverkstaden i Växjö och CatSails beställs från England. Vet inte vilka som är snabbast utan tror just nu att det är en smaksak vilka man väljer.

    Det finns två stycken svenska Facebook sidor för DF65. En för klassen och en lokal i Stenungsund.
    https://www.facebook.com/groups/500951286693032/
    https://www.facebook.com/groups/115775431926160/
    Kolla in dessa, där finns det mycket tips!

    Dessutom kan ni kontakta Magnus Timerdal i Växjö (Radioverkstaden). Han kan det mesta inom DF65. Se länk på den här sidan.
    Jag kan också försöka hjälpa till om det är något ni undrar över, så hör av er.

    Vi håller även på med ett arbete att skapa ett svenskt klassförbund samt att ta fram en översättning till svenska på klassregler och tävlingsbestämmelser.

    Den 8feb är det svenska inomhusmästerskap i DF65 på båtmässan i Göteborg. Varför inte ta en sväng förbi där?

    Dick Lindberg
    SWE11
    dicklindberg@comhem.se

    #770
    LennartSWE120
    Deltagare

    Hej Walle och Dick!

    Vi är några DF65 (tre noga räknat) som brukar segla på Mörkö
    söder om Södertälje.
    Skulle vara roligt om vi blir fler i Stockholmstrakten.
    Två av båtarna är från i höstas och en dök upp nu efter jul.
    Vi har både typ två och tre båtar, original segel och nya Forsén segel.
    Vi är inte så duktiga ännu så vi kan märka någon skillnad i fart.

    Båtarna är ju lätt transporterade så vi som har DF65 i Stockholmsområdet
    skulle ju kunna träffas någon stans och segla ihop.
    Vi har även en startlåda med inspelad startprocedur.

    Lennart & Ylva-li Gustafsson
    SWE120 SWE107

    kanalfilm@telia.com

    #815
    MagnusSWE8
    Keymaster

    Stockholms Radioseglarsällskap, SRSS, har på sin hemsida lagt ut en flik om DF65. Jag har vidarebefordrat en e-mail lista på alla registrerade DF seglare i och runt Stockholm som har segelnummer till Thomas Sandberg, SWE 296, SRSS. Förhoppningsvis arrangerar man något i vår. En rekommendation till dig som inte är med i någon klubb och som har för avsikta att framöver delta i någon regatta arrangerad av någon klubb alt DF65 Sverige, är att ansluta dig till någon klubb, tex SRSS, eller någon annan klubb som är ansluten till Svenska Seglarförbundet. Under våren kommer DF65 Förbundet skicka ut inbjudan om medlemskap i det nybildade klassförbundet.

    http://www.srss.se

    #1055
    RogerSWE220
    Deltagare

    Har beställt en DF65, hoppas det blir fler i Stockholmsregionen. Själv bor jag i Åkersberga

    //Roger

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.