Gosport 19-20 maj 2018 UK Nationals
Det är med vässad ingång och en hel del jävlar anamma som jag, Mats och Rolf (swe60-swe222-SWE46) möttes upp på Landvetter Göteborg för boarding på Norwegian B737 med destination Gatwick och sen tåg mot helgens mål.
Dammen i Gosport – arenan av arenor i RC-segling.
Efter sedvanlig promenad fram o tillbaka i avgångshallen, incheckning av ömtåligt bagage (båtarna i väskor) så släpptes vi till sist igenom i säkerhetskontrollen, Rolf blev av med tandkrämstuber och jag solkrämen, det fanns ju risk att vi skulle kapa planet med mixen mint-cocos.
Kontantväxling, Forex och tidig kvällsmat på O’learys med Staropramen till, så började vi alla 3 känna ”nu är det nära, vad skoj detta ska bli, låt oss göra bättre ifrån oss än förra året-känsla”
Se länk från förra året här: https://wp.me/p7hL78-NN
Fredagen innebar att vi fick många timmars intrimning på just denna damm och förutsättningarna kunde knappt vara bättre, samma förhållande som alla appars prognoser hela fredagen, lättvind och helt smult vatten, gäller att maxa trimmet för fart och höjd samt acceleration. Nöta nöta nöta, byta kontroller och känna på varandras båtar o trim, vilken går bäst, vilken slår bäst, vilken känns bäst? Nån mm här o nån mm där gör underverk. Från idag finns en drönarfilm på denna länken: https://youtu.be/TA5zhYLNN3g
Utfallet från fredagens träning blev i allmänhet att det vrider mycket på dammen, det puffar mycket på dammen och det kommer bli svårt på dammen. John Tushingham var på plats och tipsade till höger och vänster om olika trim och sätt att segla båten optimalt på denna dammen, SWE133 fick sig en översyn och omtrim, sedan löpte den på fint och John själv var med på ett race med den båten, trevligt grepp att sätta världens bästa DF65-seglare som ”stand-by”-markservice till alla som vill ha hjälp, bra sätt att få klassen att ta nästa kliv.
På fredagkväll drog SWE-gänget ut och käkade gott och diskuterade dagens övningar.
Lördagen 19 maj så var det samling 9:45 för uppdelning i seedningsheat och första start kl 10.00, prognosen skvallrar nåt om vridande vind mot syd och tilltagande….uppåt hela 4 m/s kan vi förvänta oss, perfekt att solen skiner ikapp med deltagarna.
Hört på bryggan: vinden är helt jämn när den kommer!
En och annan manet gullade sig fast vid våra kölar, vilket innebar betydligt sämre fart genom vattnet och ibland var det långt till där man stod och kunde lyfta, just maneterna skulle visa sig fälla avgörandet i täten.
Vid halvtid och kvällsavslutning kl 18 såg det ut såhär för de svenska:
De flesta var sammanbitna och revanschsugna, vi upplevde att vi har både båtfart och höjd, så det vore väl attans om vi inte skulle komma lite högre, det är ett överkomligt motstånd och så himla dålig nivå har vi väl inte i sverige?
Vi tog i hand på att ”det blir bättre i morgon”
Kvällen avslutades med gemensam förbokad middag, menyn såg smarrig ut på pappret men som bekant stoltserar kanske inte UK med sin kökskonst?
Trevligt samkväm och nya internationella kontakter inom DF-familjen skapades och efterfrågades. Nummer och mailadresser byttes och vi ser alla fram emot tätare kontakter och gemensamt arbete att få till fler och större internationella event.
Kvällen avrundades i den fashionabla loungen på Spring Garden och Mats Hansson agerade mycket villig och erfaren bartender.
Söndagen 20 maj, samling 9:30 och vi rullade i gång i ett molnigt Gosport med C heatet.
Några bilder ”uppifrån kullen” med utsikt över dammen. Maneterna var mer aggressiva idag och flera av oss drabbades brutalt och handfast, på det stora hela så var arrangemanget tipp topp, personal och resultat, ”observers” och hela apparaten fungerade klockrent, mycket tack vare världens överlägset bästa Race Officer? Med glimten i ögat och nära till den engelska torra humorn roddade han hela eventet ypperligt!
Vi summerar helgen med glada miner och nästa år håller vi tummarna för att man lägger UK Nationals i en damm utan maneter 🙂 Då kommer vi vara 10+ från Sverige!?!
Resultat enligt nedan och bild på totalvinnaren, Alex Cory, Gosport (han tackade att han visste var maneterna höll hus och att de inte gillade hans köl)
Vi svenskar tycker och fick bekräftat att vi går fort som attans genom vattnet och det värmer självklart våra sargade själar något.
Den som enligt arrangören lyckades få flest maneter kring kölen var ingen mindre är Tjakko Keizer NED180, vi som var här vet att vi i Svensklägret råkade ut för nästan lika många och det som händer med en slämmig äckelmanet som kramar kölen är att båten gick från ”topspeed” i fältet till långsammast i universum. (Holländare brukar dessutom ofta ställa sig lite annorlunda med fötterna om det är maneter inblandade)