SM Nynäshamn 2019

Sm Nynäshamn 7-8 sept.

Vi var många som styrde mot Nynäshamn redan under fredagen, någon till och med på torsdagen. Vilket engagemang, det bubblar i klassen inför kommande NoM, rankingar, Sverige cup och kanske framförallt om 1 år är det Globals i Sverige!
Konkurrensen är sylvass, att hålla sig kvar i A gruppen är ingen säker på innan start, ramlar man ner i B, så är ingen säker på att studsa upp direkt igen – så hårt är det om platserna, små små marginaler. Dessa små marginaler går egentligen genom hela fältet, från den som spikar A till den som stänger målsnöret i C, ett litet misstag gör att man hamnar efter och att ta igen det förlorade är det endast något fåtal som mäktar med. Det är skoj och väldigt inspirerande oavsett var i fältet man befinner sig, man möter hårt motstånd efter sin egna förmåga helt enkelt, ett perfekt system i mina ögon!

Under ledning av Micke, RO, hölls ett hyggligt tempo, trots lite problem med vind och sjögräs, bojar som draggade (framförallt under lördagens B-riggsförhållande) – det blev allsång innan söndagens start, Micke fyllde år, han tyckte nog det var lite pinsamt när 50+ personer sjöng ute på bryggan!

Lördagens första och ack så viktiga kvalificeringsrace avgjordes med några A + riggar, några A och några B – 6-9m/s och det var jämt jämt uppe vid första kryssmärket i alla 3 heaten.
Se film från första racets första rundning här

Heaten blev indelade och regattan “började” på riktigt.

3 kompletta rundor innan lunchbreak. Restaurang Kroken stod för utfodring, det blev väldigt varmt att komma in från vinden, många skratt och kommentarer från förmiddagens seglingar hördes runt borden.

Eftermiddagen så var vinden lite svajigare, några A+ åkte på i något race, någon testade med C i nästa, de flesta behöll B som pålitlig rigg.

Klockan blev 17 och omröstning genomfördes, vem var mest ölsugen och vem var mest seglingssugen? av de 19(?) i A som skulle seglat så ville 3 segla, resten ville dricka öl, så det blev det sistnämnda!

Duschad och ombytt så blev det någon öl innan en dignande spansk buffé, wow vilket käk!

Dignande spansk buffé

 

 

 

 

Socialising with the SWE DF65 v 

Söndagen innebar lite lätt huvudvärk för vissa, måste ha varit all frisk luft man fick under lördagen.Micke sammankallade några minuter innan utsatt tid, i den för dagen lätta och NO-liga vinden – nästan 180 grader mot igår, undra om allt sjögräs kommer komma tillbaka då? Ström och vind från andra hållet innebar egentligen 2 saker, 1. Samma bryggsektion kunde användas igen 2. jepp sjögräset kom sakta o fint tillbaka.
 Första omgången rasslades igenom, sen tröt vinden, skulle man ta tidigare lunch, eller vänta en stund? Vi väntade och man försökte få igenom A heatet så omgången blev komplett. Vet inte om det var en lysande idé, maxtidsbegränsningen innebar frågetecken för 9 båtar….

Det blev lunch och den utlovade 5-7 ONO kom enligt prognos kl 13. 2 fulla rundor till hann vi med och det stod ganska tidigt klart vem som är Sveriges bästa DF65-seglare.

Mikael Lindell – födelsedagspresent från våra Danska vänner

Eva Samson, vinnare av damklassen!

Rolf Danehammar, 3a GM

Stefan Lunquist, 2a GM

Bo Lindsjö 1a GM

GM pallen

Petter Kostmann 3a

Michael Collberg 2a

Tim Shuwalow 1a

Hans Larsson, SRSS, den kanske gladaste vinnaren, en DF95a

Officiellt slutresultat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vid tangenterna
SWE60 Jonas Samson

Träningshelg, Halmstad 10-11 aug DF65

WOW vilken helg!

10 anmälda och 9 som kom på lördagen, +3 på söndagen.

Idel superlativ över initiativet, skoj som f-n har vi haft, A+ på lördagen 3-6 m/s, lite lätt fuktigt i luften till o från, dessvärre inga bilder från lördagen. Utan att ha räknat så tror jag vi närmade oss 50 envarvsrundor på en kort kryss-länsbana.
Vi var några som käkade på Ohlearys på lördagkvällen, lite ljug, lite sanning och väldigt trevligt över nån öl.

Söndagens prognos skvallrade om 11-18 m/s, spännande när meteorologerna träffar rätt 🙂
Jädrar vad det blåste, svårt att stå still på bryggan (som förövrigt guppade i vågorna) Apropå vågor, så uppskattade jag dessa till 50-60 cm höga, roliga undandvindar blev det. Efter lite trim och mätning i uterummet (några riggar mer bakåtböjda än andra) så seglade vi 10-15 envarvsrundor innan ösregnet kom. Det var som att trycka på en knapp.
In i uterummet och klubben bjöd snyggt på gofika. Fram med whiteboarden och några streck och prickar senare så blev allt glasklart.

Detta med ”seriösare” träningsdagar verkar vara vägen mot större deltagarantal på våra SC och rankingar – i alla fall om man ska döma av helgens deltagares åsikt.

Glasklart

Här nedan kom nästan alla med på bild.

Extra skoj med klassens enda dam(?) på plats både lördag och söndag. Eva kom på några hedrande tredjeplatser under lördagen och lyckades slippa sistaplatsen under söndagen.

Magnus fotade och filmade under söndagen, tusen tack för den hjälpen.

Några utvalda bilder här, Youtube-länk kommer i vanlig ordning här!

 

Vid tangenterna
Jonas Samson SWE60

Träningshelg 10-11 aug – Halmstad

OHOJ DF65-seglare.

Vi är några som funderar på att dra ihop en seriösare träningshelg inför hösten.
Det finns några riktiga guldkorn i kalendern och många ligger säkert på stranden och solar, dricker pilsner och funderar inte på småbåtsträning, hoppas detta inlägg kan skapa lite intresse!

Vi ses vid klubbhuset runt lunch, se till att ha käkat innan, vi trimmar rigg efter dagens förutsättningar    Vi bjuder på tips och trix, vill man mäta och jämföra så kommer utrustning till detta finnas  

När alla är glada och nöjda så skickar vi båtarna i sjön och gör lite höjd/fart-träning (under tiden så fixar Jonas bojarna i vattnet för en kort kryss-läns med start vid länsbojarna). Så fort man är nöjd med banlängd och riktning så maler vi på med 1 minuts start och 1 varv, inget protokoll vid målgång, detta är ingen tävling utan en möjlighet att skava av nämnd sandstrand från ryggen och fixa tumkänlighet (wow vilket bra uttryck i RC-kretsar) – tanken är att hinna med så många ”race” som möjligt.

Den berömda Halmstad-träningen

Sen kommer det viktigaste, gemensam samling på nån av stans pubar, pilsner, ljug, mat och skratt. Återkommer med var, när nedan anmälan börjar ta sig i antal, självklart hänger alla som är med på dagen även med på kvällen!

Söndagen börjar vi tidigt, runt 9-snåret med att upprepa gårdagen, de som vill att vi går igenom alla riggarna hojtar till! Fråga-fråga-fråga.
Sen är det kortbana som gäller igen och igen och igen.

Det kan mycket väl bli lite filmning både från luften, båten och land, för djupanalyser kring trim och jämförelse mellan båtar.

Enligt Klart.se så ser det ut att bli maskulint, glöm inte småriggar och regnkläder!
Väderlänk här!

Nån som är sugen på upplägget?
Anmäl i formuläret nedan (nix jag har inte kunskapen att stuva om i formuläret, så det får bli SC-standard)

Kostnad: Noll, zero, zipp, nada!
Välkomna!

Slå en pling vid frågor, Jonas Samson SWE60, 0729-630990 eller maila jonasswe@icloud.com

Anmälan:

Redan Anmälda:

Antal registreringar: 6
First NameLast NameNationSail numberClubGrand Master (65+)
JohnnyshazyTG JohnnyshazyTG FRA 0 Miami
EduardochoogYT EduardochoogYT DEN 0 Pirassununga
WilliamvekGC WilliamvekGC NED 0 Tafraout
WilliamvekGC WilliamvekGC SCO 0 Tafraout
RobertceathBS RobertceathBS FRA 0 Tafraout
AlfonsoDetMA AlfonsoDetMA NED 0 Charlotte Amalie

Avanmälan görs via mail till jonasswe@icloud.com för manuell borttagning

UK Nationals 2020

Hej DF Sweden!

Vi blev 8 till DF65 UK Nationals i Milton Keynes 1-2 juni 2019.

Nu när jag skriver detta, från Gatwick, så har det redan börjat bubbla lite om nästa års UK Nationals, vi har några timmar innan flyget lyfter mot Landvetter, så jag tänkte passa på att göra denna intresseanmälan till 2020 🙂 så kan ingen skylla på att det inte finns framförhållning – dessutom har man hyggligt god tid att bearbeta de bättre hälfterna. Bra va?

Det kommer att hållas DF95 och DF65 Nationals i England, denna sidan handlar om båda klasserna. Ryktet säger Fleetwood för DF95 och kanske Birmingham DF65, det är inte spikat, men så fort jag vet så uppdaterar jag. Fick nyss detta från en ganska säker källa:

“The DF65 will perhaps be in Birmingham for 2020. DF95 probably Fleetwood”

I er intresseanmälan får ni gärna skriva vilken av klasserna – eller båda, (använd fältet som heter ”klubb” för klassangivelse) ert intresse avser så vi kan förbereda Engelsmännen på invasionen!

Klipper in länkar till regattarapporterna från 2019 här.
DF65 – Milton Keynes

DF95 – Eastbourne

Observera att nedan ”anmälan” endast är en intresseanmälan och utgör inte någon anmälan till tävlingarna.
Vi kommer fylla på med boende, flyg och annat matnyttigt.

Anmälan:

Redan Anmälda:

Antal registreringar: 15
First NameLast NameNationSail numberClubGrand Master (65+)
Jonas Samson SWE 60 HaSS - DF65-DF95
Rolf Danehammar SWE 46 UkSS DF65- Ja
Mats Hansson SWE 222 Särö DF65
Ulf Lindberg SWE 645 Karlskoga både 65/95
Mats Hagman SWE 14 SRSS Ja
Michael Collberg SWE 21 Msk df65&df95
Bosse Gullberg SWE 63 LjSS - DF65
Magnus Bood SWE 853 MSK DF65
Magnus Timerdal SWE 8 SRSS 95/65
Lars Smit SWE 423 LJSS
Olle Krogh SWE 77 SRSS DF65
Bo Lindsjö SWE 59 Df65Milton Keynes Ja
Lars Ericson SWE 49 SRSS 65/95 Ja
Eva Samson SWE 80 HaSS - DF65
Stig Strömkvist SWE 133 RHSS Ja

DF65 UK nationals 2019

Vi som gillar att ha det skoj!

UK Nationals DF65, 1-2 juni 2019.

Svenska deltagare:

Rolf Danehammar SWE46
Mats Hagman SWE14
Mats Hansson SWE222
Stig Strömqvist SWE133
Rolf Andersson SWE94
Olle Krogh SWE77
Ulf SWE645
Jonas Samson SWE60

Rolf Danehammar, Mats Hansson och jag själv lämnade Landvetter 06:55 fredag morgon, solen sken, vi visade pass och boardingpass femtioelva ggr för att säkerställa för personalen att vi inte är några terrorister med incheckade vapen.

Jepp batterierna i handbagaget granskades, jag fick till o med öppna min båtväska för att visa att kölbulben inte är terroristens nyaste vapen – snaran dras åt kring oss resande RC-seglare!

Väl på planet, som nästan var helt fullt så fick man minsann visa boardingpasset IGEN! Jag undrade vad som skulle ha hänt från senaste visningen 40 sekunder sen? Personalen hade ingen aning och lika lite humor. Nåväl, nu 2h i luften innan vi landar på Standsted AirPort och snälla Ulf hämtar upp oss i högerstyrd bil för färd nån timme mot Milton Keynes och träning hela sköna fredag eftermiddag.

Den obligatoriska flygplatsölen satt som en smäck, det blir en bra helg detta.

Efter landning så letade vi efter tax free, men vad f-n brexit är ju framflyttat!

Ulf kom o hämtade på flygplatsen i hyrbil, jo man tackar!

Från bilderna ser Milton Keynes fint ut, gräs och vatten, sjön verkar hyggligt mycket större än senaste dammseglingar man varit på i UK. Hoppas på mer vind än bleke med puff denna gången, blir så mycket mer segling då.

Fick en bild på Landvettergänget i väntan på att Ulf skulle vakna och hämta oss 😉

Seedningsheaten är indelade enligt bild nedan:

Sedvanlig after sail med öl och ljug, den hungriga hästen såg vi inte röken av.

Växlar att dra från fredagens träningssegling är att det är skönt att segla utan alltför stora puffar och vrid, båtarna går fint mot motståndet på vattnet. Skoj att segla mot Rolf Andersson igen, det är snart ett helt år sen sist. Bra skott i baljan har han. Är Rolf den med SWE i seglet som har störst möjligheter att rå på Rockstjärnorna och damm-expertisen och hamna på pallplats?

Dagens / helgens / årets / best ever-DF-bild visar att när man är på resande fot så är det finemang med monterat roder på skutan innan sjösättning, vi älskar dig Mats!

 

 

 

Det känns ganska fint med mat i magen, nån timme innan kudden ropar mitt namn, det är ju trots allt ganska många timmar sedan alarmet väckte familjen. 02:15.

Ska man summera dagens segling, så är det att man ska inte känna sig alltför fjollig för man riggar B (för man inte har någon A) när halva fältet seglar A+ eller A. Rätt inställd så skäms inte B riggen för sig, plocka puffarna och vriden så leder man med minsta riggen vid kryssbojen, ganska många bytte efter nån runda.

Det var ju just detta att plocka puffarna och vriden, nåväl, regatta i morgon, frulle vid 07:30, första start 10:00.

Lördagens race kan enkelt sammanfattas med att om man har turen med sig så håller puffen o lyftet hela vägen till kryssbojen, annars inte. Shit vilket lotteri, ska försöka redogöra med ord (vi som var här kan säkert instämma i samstämd kör) när man gick lite åt vänster, så var det helt plötsligt höger som gällde, när man gick lite höger så var det helt plötsligt vänster som gällde, slog man på skiften i mitten så var det den ena eller andra kanten som gällde och man rundade sista tredjedelen. Svårt är väl bara förnamnet, men det finns en John som klarar av detta med bravur, inte bara på tur utan på någon övermänsklig Rock-star kunskap som är de flesta, 99,9% helt utomjordiskt. John var rätt på det hela lördagen, oavsett var han startade, oavsett vilken sida han valde, det är svårt när det är svårt! John ÄR DF-racings skinande rockstjärna!

Vi var en hel del som vandrade mellan A och B med stressen att försöka studsa upp direkt men misslyckades, många poäng delades frikostigt ut till oss som stannade i B till nästa race, ouff hördes bland grönskande buskar och puffarna!

Några var duktiga och härdade ut i A och avstånden i poäng ökade, det ser ut att bli tungt för vissa på söndagen.

Såhär såg det ut efter lördagens seglingar.

Rolf Andersson 10 poäng upp till silver, det är görbart!

Söndagen bjöd på mer vind och något mer sydväst, vilket innebär att hela sjön ligger öppen. Inte lika mycket vrid o puff, puff o vrid, vakuum, puff o vrid. Känns som det blir lite mer riktig segling, spännande!

John stånkar på, men vi är några som ropar på uppmärksamhet. Noteringsbart är att flera GBR tycker att ”those swedes are on fire!” Jo man tackar! Behåll känslan till Globals 2020, då jävlar!
Det  hördes även att ”those swedish dark sails are to damn fast” från åskådare (b och c fleet racers)

Något jag skulle vilja lyfta lite lagom in i reportaget är att nästa års DF95 är spikat, UK Nationals kommer att hållas i Fleetwood, och det är mycket möjligt att även DF65 kommer hållas där. En fantastisk arena i sina bassänger. Vågar man hissa fanan på att vi blir 15 svenskar då? Finns det några till som vågar? Alla vi 8 som varit här denna helgen tror det och hoppas detsamma. Seglar man RC och DF, så finns det inget bättre arrangemang än UK Nationals. Häng med, pin pointa reda nu till era bättre hälfter att ”nästa år åker jag till England med min leksaksbåt” Done deal.

Åter till seglingen.

Resultatknapparen hade inte förstått innebörden av ”socialising with the DF65 gang” han var bra trött under hela söndagen.

Några få race från söndagen kan enklast beskrivas som: Är B för mycket så seglar man C, när C är för litet så seglar man B, eller varför inte A eller A+.

Shittes pommes frites hade min 10-åring sagt, bestäm dig! Nä, det är svårt!

Nåväl, efter lite velande mellan C och B så valde jag C, det var för litet, lyckades fixa en fjärdeplats och bäst bland C riggarna, fast det dojjade neråt 7 meter. Vågade inte byta upp mig till B förrän B fleeten går i mål och stundens allvar tog tag i en, sneglade åt John the Rock Star, han behöll C…..okey, då behåller jag C oxå. Snacka om rätt beslut. Blev snygg 4a igen, med bara C-riggar framför, de som behöll B hade svårt på länsarna.

Mats Hagman ville att jag skulle ha med ovan bild, det är fler än stockholmare som är ute o fiskar efter sina båtar. Herr ordförande testar Milton Keynes vatten!

Näst sista seglingen, dags för B riggen att återkomma. Lyckades med nöd o näppe knipa en 7nde plats i detta stenhårda startfält, tror det är det vassaste jag seglat mot! Och var nöjd med detta, Mick Chambelain som var strax före i totalen var bakom, undra om ovan bild på resultatsammanställningen vaknat. Jag ville ha reda på ställningen, vad skiljer, om ens något? Nix han slumrade, tuff natt igår! Skrek ”vakna för fan” det funkade dåligt, tror han inte förstår svenska!

Helgen innebar ett 40-årigt bröllopsfirande för Mike och Ann Weston. Hipp hipp hurrrrray! Världens bästaste Ann står trots allt ut med Mike, som är min näst bästaste i världen!

Mike ÄR den mest engagerade DF-generalen alla kategorier. Träffar ni honom någon gång, så bjud lite snyggt på ett glas vin eller en Pint. Det uppskattas!

Ovetandes om ställning, tänkte jag att, eftersom jag har B rigg och Mick A rigg, så behöver han dyka på länsen! Det hände aldrig. Shit. Han kommer vara före efter första länsen. Jag med B rigg och han med A. Samma poäng borde innebära att min spik ger utslag. Eller???

Sen singlade Derek upp som en månlandingsraket. Det skulle visa sig i efterhand att mitt sista race ”for the medals” började med en något trist start (jepp nu ska jag tjata igenom varje motvrid i skriven form) var låst mellan en läbåt och en lovartsbåt, kunde inte slå när motet kom, och konstellationen drog mig ut till Wales eller nåt…..f-ck, slå då!!!!! Jag släppte på skotet, så jag kunde slå i den 30-gradiga motan vi gick i, fick ett hyggligt BB slag upp mot mitten av banan, såg båtarna inne på land höjda nåt löjligt mycket. Fick ett mot, slog i det, gick 10 meter, mot igen, slog i det, sen ut på SB lay och rundade i tät. GÖTT!

Var är Mick? 4 båtar bakom, YEY, det här löser sig, länsar som jag aldrig länsat förr, klipper 3 båtar och väljer med lätthet den högra bojen, pulvrar på och lägger BB slaget vid första motet, går före med flera meter tillgodo och leder sista rejset. Slår till SB och bevakar, först runt korken, kommer leda vid länsbojarna, bara B riggar här.

Sagt o gjort väljer höger boj efter dyk med B. Alla dök! Går 10 meter, slår inåt målbojarna. Derek den rackaren valde vänster boj och kommer nära, det höjdar vid land, höjdar typ 30 grader, jag hade nog 4-5 cm marginal när jag passerade för BB. Gött, jag har SB nästa gång vi möts om 20 meter innan mål, jag slår, Derek slår, jag går före, klart före, det kommer en by, 12 meter, Derek kryssar på med B mot mål, jag ska slå, kommer inte runt, försöker igen, går inte, jag gippar, en ljudlig suck hörs (OH NO, 60 CANT MAKE THE TACK) från ”publiken” från UK, jag gippar runt och Derek vinner, jag tvåa, Mick 4a, det borde räcka…….

Det jag inte hade koll på var ju att Derek var närmare än Mick! 1 poäng är 1 poäng!

Jag har aldrig varit nöjdare med en slutplacering i ett internationellt mästerskap med yppersta eliten på plats. En andraplats efter ”omöjlige” John Tush Tushingham är inget annat än en glasklar seger i min värld, tack alla som stöttat genom kommentarer och det är ganska många GBR som siktar mot Globals!


Fick skäll efter Dallas, DF95 Globalsreportaget för att inte ha med priset, så jag slänger in en bild på just detta, helgens pris.

Eftersom jag seglar Salt Racing-tyg, tyckte Cat Sails att jag borde få en voucher på ett nytt ställ tillsammans med snyggt silver!

 

 

 

Vid tangenterna

Jonas Samson
SWE60