Klassens sista KLM innan vi erhåller SM-status även i DF95!
Sverige är på frammarsch och KLMs 30 anmälda, 27(?) deltagare vittnar om att det bubblar även i denna klass, flertalet ”IOMare” har skaffat 95a och ryktet sprider sig att det är ”en billig båt med riktigt bra egenskaper” vilket gör att vi ser att fler och fler är med och rejsar! Skoj, skoj, skoj tycker förbundet!
Magnus Janeborn med stab skötte arrangemanget efter bästa förmåga i de svåra förutsättningarna, draggande bojar och vinden från ”fel håll”
Herr Janeborn höll ett skepparmöte med bravur och förklarade med myndig stämma hur det hela skulle komma att fungera. Deltagarna fick även reda på att den gröna banken kommer att satsa otroliga resurser på RC-segling med lite hjälp från det gula varuhuset, genom Magnus försorg! Föredömligt!
Det var rejält svårt att hitta rätt i puffarna, undertecknad lyckades bäst innan den väldigt goda lunchen med serien 112233 (lätt att komma ihåg, men samtidigt en fallande tendens) och SWE60 ledde efter 6 seglingar.
Pasta Carbonara intogs i klubbhuset kl 13:00, kl 14:00 gick nästa start, några bytte batterier, några svor över orättvisor, några mös över en framskjuten placering Collberg såg mest sammanbiten ut och han till o med tappade snuset en gång, nu är det allvar!
Eftermiddagens seglingar hade en klart lysande stjärna, Michael Collberg SWE21 spikade samtliga seglingar han deltog i på ett hysteriskt övertygande sätt. Kan det vara den fastrostade kicken, kan det vara den tuggade snuspåsen eller är det helt enkelt en jävla massa tur? Se ledarintervjun här:
Det blev även en liten film från R1, den hittas här! Glöm inte prenumerera på youtube-kanalen, så vi når 1000 prenumeranter och kan börja sända live från en brygga nära dig!
Söndagens prognos skvallrar lite om en mer sydlig vindriktning men samma skvalpstyrka, blir säkert spännande!
Sol var lovat, tror den regnade bort på nåt sätt?!?
Humöret på topp efter gårdagens mycket trevliga regattamiddag.
Banområdet från lördagens seglingar såg bäst ut i den sydvästliga 3-5 m/s starka vinden, lite runt kröken hamnade kryssbojarna och vi seglade några race där. Undertecknad testade att byta batteri i radion under race, fegade lite och slog till styrbord innan bytet skedde, nästa gång är det lovat en babordsbog under bytet!
Gemensamt beslut att byta område och vandring längs de långa bryggorna inleddes, bojbåten fick jobba hårt! Ett särskilt tack till alla som gladeligen ställde upp under helgen, utan er hjälp hade det inte blivit något.
En allmän diskussion på bryggorna denna helg var “hur ska vi göra för att råda bot på krockarna uppe vid första kryssmärke?” Ett förslag som jag råkade höra och som jag spontat tyckte lät som ett spännande och förmodligen väl fungerande sätt. (Rätta mig gärna om jag hört fel, eller förstått fel) Man seglar med 2 kryssbojar, en till höger och en till vänster, minst 10 meter mellan dessa bojar och man väljer själv boj att runda, man rundar utifrån och in, lite som en omvänd länsgate – låter kanonspännande tycker jag! Man borde slippa ganska mycket trafik på detta sätt?
Hur gick det då? 24 race per seglare och 6 borträkningar, bra jobbat tävlingsledningen!
Svenska DF-förbundet hurrar i baktakt till pallen.
Ja vad ska man säga, #Kungen Michael Collberg SWE21 segrade och kan titulera sig som den sista KLM-mästaren DF95 på passande låga poäng, 21p. 2a undertecknad på 37p, 3a Thomas Enwall SWE30 på 57p (bara 1 före fyran Magnus Timerdal SWE8 på 58p)
Ett speciellt grattis till GM-mästaren Johan Ameln SWE2 på 89p.
Varmt välkommen till klassen Johan! (en lysande premiär tycker jag)
Vid tangenterna
Jonas Samson
SWE60