Några frågor från en novis.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1151
    farmzone.net
    Deltagare

    Hej… 🙂

    Jag har aldrig seglat rc båtar innan men har börjat bli lite nyfiken på det och det är just den här Dragonforce 65 som intresserar mig så jag har läst och tittat runt lite på nätet och försökt få svar på mina frågor men har inte hittat svar på allt så jag kommer med lite frågor här nu som säkert är helt konstigt att jag frågar enligt er men men… Jag får ta den smällen hehe… 🙂

    1. Hur vet man att batterierna är på väg att ta slut och att det är dags att segla “hemåt”

    2. Vad gör ni om det blir nått stopp ute till havs/sjö’s och ni inte har en båt tillhands ?

    3. Vad är det som inte är bra med den medföljande radion ? Har förstått att många byter till andra men har inte fattat varför ?
    Är den medföljande radion iaf så ok att den funkar till en början ?

    4. Hur hög sjö och hur mycket vind är max för Dragonforce 65 ?

    5. Vad är det för skillnad på dom olika riggarna det pratas om, A-rig, B-rig och C-rig

    6. Varför monteras inte antennen på masten ? Mottagningen borde ju bli bäst där så vad är det som gör att ni INTE har det så ?

    Det var väl det jag undrade just för tillfället… 😛

    #1160
    MagnusSWE8
    Keymaster

    Hej,

    Här några korta svar på dina frågor.

    !: När det gäller batterier så räcker ett 1000 mAh batterier för ca
    4-5 timmars segling. Man kan installera en voltmätare som visar spänningen i
    batteriet. Det handlar bara om att ha koll på sitt batteri.

    2: Hoppas att det blåser åt rätt håll

    3: Radion är inte tillräckligt exakt och har inte några programeringsfunktioner. Men duger bra att börja med.

    4: Vi kappseglare med den lilla riggen upp till 14 m/s Och då kan det gå stora vågor
    5: Storlek C minst.
    6: Man vill inte ha någon vikt i riggen. Allt ska vara så lätt som möjligt och mottagning är inget problem med dom avstånd man seglar båten på

    Bästa sättet att ta reda på mer är att besöka en regatta och titta och fråga.

    #1162
    farmzone.net
    Deltagare

    Hej och tack för dina svar… 🙂

    Hahaha ja då förstår jag att man hoppas att det blåser åt rätt håll… Bra svar där… 😛

    Ok, så om jag fattat det rätt då så är C-rig orginalet som följer med när man köper den och A-rig är en hel del större och mer svårseglad för en nybörjare ?

    Jag bor vid kusten i Spanien (Costa Blanca) och har inte lärt mig språket så bra ännu men jag har sett på internet att det seglas en hel del rc här nere oxå så jag håller ögonen öppna ifall jag hör om nån regatta här i närheten… 🙂

    #1164

    A-Rigg är den som följer med från början och så länge man inte seglar i mer vind än 7-9 m/s är den enklast att segla med. I vindar över detta behöver man B-rigg och sedan C-Rigg för att båten skall kunna hanteras utan att dyka eller bli svår att slå med.

    #1170
    farmzone.net
    Deltagare

    Ok så B och C-rigg är mindre då eller ? Så det inte blir så mycket vind i seglet ? Eller ?

    Kan Dragonforce kapsejsa eller är kölen såpass lång och tung så det inte kan hända ?

    Har surfat runt lite här på spanska sidor men det verkar inte som det är några regattor här i närheten mer i år.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.