Välkommen till Sveriges största Radioseglarklass › Forum › Klassregel, skötselråd och tillåtna modifieringar › Svensk klassregel
- Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år sedan av MagnusSWE8.
-
FörfattareInlägg
-
27 november, 2014 kl. 20:53 #653MagnusSWE8Keymaster
Med erfarenheter från första årets aktiviteter har vi kommit fram till att vi behöver en svensk översättning av den engelska klassregel för att tydliggöra klassens regelverk. Den första delen av en svensk översättning hittar du här Regler DF 65 kompl Men det är den engelska oöversatta regeln som gäller. Den hittar du Här
Har du frågor gällande Klassregeln ställ dom här.
8 december, 2014 kl. 16:33 #668AnonymInaktivHej. Bra initiativ. Vill Ni så bidrar jag gärna med erfarenheter från klassregelfrågor från Enmeterklassen m fl.
Först några frågor: Är tanken att klassen skall bli antagen av Svenska seglarförbundet? Behövs för SM.
Pågår några initiativ för en internationell klassregel?
Egna synpunkter: Andra segel och mottagare bör i princip räcka liksom andra skruvar som avvikelser från det som levererats.
Batteri bör regleras. Gäller vikten. Skillnaden på de som används verkar ligga på ca 50-60 g. I Enmetersklassen är 50 g mycket. Klassen har minimivikt på hela båten. Att ha ett lätt batteri lönar sig inte. För Df 65 gör det skillnad seglingsmässigt. Att tillåta olika batterisorter bör vara OK, men vikten på batteripacket skall inte understiga vikten på 4xAAA, vilken är den båten är designad för. Lätttare batterier måste viktmässigt kompenseras. Tanken är väl att man skall slippa mätning och mätbrev liksom vägning vid tävling. Med en enkel, lättläst regel som alla förutsätts ha läst bör deltagande i en av förbundet auktoriserad kappsegling innebära att man försäkrat att båten följer klassregeln.Bra att ni gör vägning nu. Om man bortser från de ommålade båtarna verkar de flesta båtarna ligga inom ett snävt viktintervall. Ni bör kunna få fram en normalkurva som ägare kan läsa av och se t ex om man fått en alldeles för tung båt. Man skulle då kunna begära att få ett nytt skrov från tillverkaren.
hälsningar
Per Lundberg SWE 618 december, 2014 kl. 19:24 #669MagnusSWE8KeymasterHej Per,
Vi planerar att närma oss svenska seglarförbundet och få klassen sanktionerad.
Internationellt sker mig veterligt inget när det gäller förbund. Länder runt om i världen följer den engelska klassregeln i de falla man vill utveckla klassen som en one design klass.
Batteriet är reglerat i den engelska klassregeln med en minimivikt om 48 gram. Samt att det är tillåtet att använda en annan plats än vad som är original (får fästas på fenboxen).
Vi kommer att utvärdera våra resultat kring vikt. Det verkar vara en spridning på runt 50 gram som enbart härrör från skrov. Något som påverkar prestanda. Sannolikt så kommer vi att sätta en minimivikt för att komma tillrätta med detta.
När det gäller kontroll mot regeln så bör vi skapa förutsättningar för att dessa kan göras så enkelt som möjligt.
Vi har kommit ganska långt med översättning och egna dokument. Planen är att ha allt klart till mässan i Göteborg där vi ska arrangera ett inofficiellt inomhusmästerskap.
En interim styrelse kommer även att fortsätta arbetet att skapa ett officiellt förbund.21 september, 2016 kl. 08:16 #2098Mattias_SWE383DeltagareHej!
Vad är det som gäller svenska översättningen i inlägget ovan.
“D 4. Hålet i botten på bulben får inte täckas eller fyllas igen.”
eller ändringen som införts i den engelska?
“D.4 The hole in the base of the Keel Ballast Bulb may be covered with a sticker, but it must not be
used to conceal any additional added weight. Such weight would be a clear contravention of
Rules A.4 and A.5.”Mvh
Mattias_SWE38329 september, 2016 kl. 14:05 #2110MagnusSWE8KeymasterDen engelska regeln gäller. Dvs man får täcka över hålet.
7 november, 2017 kl. 09:01 #3258UlfSWE1177DeltagareHej
Jag skulle vara tacksam om jag får en tolkning av det klassregeln säger, att segelmaterial ska vara av “mjukt material”.Med vänlig hälsning
Uffe A Frejd / Nybliven DF65-seglare9 november, 2017 kl. 21:22 #3280MagnusSWE8KeymasterFöljsamt och inte stumt. Vad funderar du på att använda?
11 november, 2017 kl. 10:09 #3288UlfSWE1177DeltagareDet jag tänker på är en plastfolie som är lite “prassligare” än originalseglen.
13 november, 2017 kl. 20:21 #3304MagnusSWE8KeymasterBlir säkert bra! Det är enkelt att göra enkel panelsegel. Tricket är att få till mastkurva och att lära sig att ställa in riggen utifrån förutsättningar på kappseglings banan. Lycka till med segel tillverkningen!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.