DF95 regatta, Gustavsberg

VILKEN DAG!

Välkommen våren 2019!

Sol i massor och vind, stundtals i massor (Dyk A rigg) glada människor i massor och seglade race i massor. Det är svårt för svensken att klaga i denna situation.
Tack alla som kom och förgyllde dagen med många race DF95.

Samlingen och skepparmöte ute på bryggnocken, lite hard core och väl fungerande.
Startsekvens på 1 min och som ”hon” fick gå, hela 21 seglingar i fleet på några timmar.

Vindriktningen var värsta tänkbara, men det gjorde inte så mycket, hela gänget var på strålande humör och skratten ekade över viken, när inte byarna på 8m/s svepte över banen.
Det här med byarna kanske vi ska fördjupa oss något i. När det vrider emot på båda bogarna och det är total punka vid båten några meter från den andra, som har mot och 6 m/s, så är det inte lätt, det är snarare svårt.

Beslut om lunch togs och några hade med sig och några fick åka o handla i det närliggande snabbköpet, diskussionerna var många, hur hårt kickar du? Var ska storbommen vara i förhållande till mittlinjen, hur mycket riggspänning seglar du med? Det märks att vi är många som är nya i klassen och i båten, men kurvan uppåt är både spännande och brant. Någon hördes säga: vilken utveckling jag haft idag, det är nästan första gången jag seglar båten och jag ser redan fram emot nästa race. Den går ju för j-val skönt i vattnet alltså!

Klipper in resultatfotot här. Fler bilder och filmer finns på DF95 på Facebook. Nu blir det nåt o käka. Tim SWE17 1a, Jonas SWE50 2a, Thomas SWE30 3a.

Förbundet dansar ringdans och utbrister i ett fyrfaldigt hurra till prispallen.

DF65 Sverige Cup 10 mars 2019 Öckerö.

Vi som var med dagen innan på DF95-tävlingen förstod inte riktigt vad som hänt på några få timmar. Sol, nåja inget regn i alla fall, totalt bleke med byar på 0,5 m/s var det som mötte 30(!) DF65-seglare den 10 mars.

Några få plusgrader och snö i luften för oss som kom söderifrån, men väl ute på Öckerö såg det fint ut.

Man bestämde sig för att banområdet skulle ligga ute på piren, så fritt som möjligt.

Väl ute på stenpiren så sjösattes båtarna och trim ställdes in, det var sidoström på någon knop och båtarna uppförde sig egendomligt. Lagom till första start tvärdog vinden och båtar fick hämtas av följebåt eftersom strömmen skickade iväg den lätta DF65an.

Skepparmötet och utdelning av de färgglada västarna.

Dags för gruppfoto i solskenet i väntan på vind.

Det blev 2 driftrace innan tidigarelagd lunch i det mest perfekt placerade Caféet. Lasagnen var fantastiskt god.

Vinden tilltog och banläggarbåten vred banan i takt med vinden – strålande jobb!

Nu blev det fart på startapparaten och racetempot var på max. Vi ville verkligen få igenom 12 seglingar idag. Prognosen sa uppåt 5 m/s under eftermiddagen och riktningen hade nu ställt in sig.

Det var lite trubbel i starterna och även lite för många krockar för att det skulle kännas ok, men det var ju säsongsstart med många ringrostiga. Överseende denna gång 🙂

Det visade sig att ”spikmaskinen” Petter Kostmann SWE3 skulle visa att ”vila sig i form” nu fått ett ansikte. Stort grattis till en fantastiskt regatta Petter! Vad ska hända om/när du börjar träna oxå? Tvåa blev hemmahoppet Mikael Pettersson SWE2222 på samma poäng som trean Magnus Timerdal SWE8.

Svenska DF racing-förbundet lirar 4-ackordigt på elguran till prispallen!

Det blev lite filmande och den hittas här: https://youtu.be/vSqPXzMqAho

Vid tangenterna

Jonas Samson SWE60

DF95 Öckerö 9 mars 2019

Prognosen stressade de flesta med 10-15 m/s i medelvind med byar uppåt 22 m/s.

Några hade A några hade B några hade C och ett fåtal D.

Några A syntes inte på hela dagen, några B och framförallt C var riggen på vattnet, mot slutet dök några D upp.

Det är spännande när D-riggen dyker på länsen och upprundningen vid länsbojen sker med sådan kraft att båten skenar och nästan lyfter hela skrovet ur vattnet.

IMG_0300.jpeg

Förmiddagen fick försenad start för den benhårde tävlingsledaren ville invänta det utlovade vridet mot väst. Vi startade vid halv 11 och hann med 4 race innan en tidigarelagd lunch i det fantastiskt väl placerade cafét. 

Dessa 4 seglingar visade att de som inte hade C rigg fick överleva race 1 och kanske race 2, men sen dojade det till 4-5 m/s och C riggarna var något för små 🙂