I dessa tider med allt som händer i världen, med krig i Europa, är radiosegling en chans att hänga med trevliga människor och få lite mer positiv spänning i vardagen.
Globals 2024
År 2024 var ju helt klart året för Globals för DF65 i Nynäshamn. Vädret var på vår sida och gjorde det hela till en upplevelse vi sent kommer glömma. Tack vare tydliga anvisningar från våra svenska seglare gick det hela av stapeln i den stora gästhamnen och vi fick en svensk världsmästare: Tim Shuwalow.
Vi i styrelsen har skickat en utvärdering till det internationella förbundet för att bidra till förberedelserna för Globals för DF95 i Sydafrika 2026. Förberedelserna för Nynäshamn var inte lätta. Pandemin ställde till det och gjorde det svårt att få till bra och tydliga avtal mellan alla inblandade. Det bör man jobba med framöver för att alla skall veta vad som krävs. Framförallt behövs bra arenor och det är inte gott om dem. Nynäshamn visade sig från sin allra bästa sida vilket borde utnyttjas framöver.
En ny programvara för SHRS with Anzam Systems från Nya Zeeland gjorde allt smidigare. Thanks Roy Granich!
Men Globals var inte det enda som hände 2024. Vi hade ovanligt många seglingar på alla nivåer i landet.
Vad händer härnäst? Årsmötet 2025 och kvalificering för Globals 2026
Tävlingsprogrammet för 2025 ligger ute på vår hemsida (scrolla ner på sidan). I år blir det Arkösund utanför Norrköping i slutet av augusti för SM i båda klasserna – blir spännande. Vi arbetar på att få fram hotellalternativ med bra pris.
Vi ser fram emot den stora tävlingen för DF 95 i Sydafrika 2026. Snart kommer vi att släppa all info om kvalifikationskraven på vår hemsida.
Samtidigt laddar vi för årsmötet den 26 april i Vadstena. Vi kör Zoom också, så fler kan vara med.
Obs: Valberedningen letar efter någon som vill kandidera att bli vår nya sekreterare.
Pengar och Medlemmar
Globals kostade en del under 2024, men årsmötet höjde medlemsavgiften till 200 kr vilket fixade ekonomin snabbt. Vi blir fler och fler medlemmar.
Kom ihåg, för att behålla ett nummer för DF65 under 300 måste du vara medlem! Har du flera båtar med nummer under 300 måste de vara registrerade på olika personer och var och en måste vara medlem i föreningen.
Nyheter och Lärande
DF 95- och DF 65-klasserna får nu nya versioner. John Tushingham, en av konstruktörerna, berättar här om vad som är nytt. Uppgraderade reservdelar till äldre båtar kommer snart, så ni kan hålla era tidigare båtar i toppform. Vi kommer att trycka på i den internationella styrelsen för att mer skall göras för att motverka sprickor i skroven.
Våra medlemmar jobbar också på att sprida kunskap genom artiklar och båtmässor. Svenska Seglarförbundet satsar på digitala plattformar och utbildning för att få fler, särskilt kvinnor, att börja segla. E-kappsegling (Virtual Regatta Inshore) ger nyttig träning, inte minst när isen ligger, även för oss radioseglare. Och Christian Harding mfl ordnar tävlingar inom landet.
I Stockholmsområdet samarbetar vi inom SRSS över klassgränserna, inklusive enmetersbåtarna. En särskild kappseglingskommitté som kan samordna med vår Region Norr har tillskapats som i sin tur samarbetar med kappseglingsplaneringen inom förbundet. Det är ingen lätt uppgift att få ihop det med DF65 och DF95 för att inte tala med dem som också seglar IOM.
Att ytterligare förbättra stämningen under segling
Det sociala är superviktigt i segling; våra events bygger gemenskap och vänskap. Många som kanske inte skulle ha seglat annars dras till sporten, och även erfarna storbåtsseglare deltar i radiosegling för att förlänga säsongen.
Under 2024 har vi sett hur viktigt det är att segelnummer syns tydligt för både domare och seglare, för rättvisans skull. Vi vet också att synen kan bli sämre med åren, så vi måste anpassa oss för att alla ska kunna vara med. Gör inte banorna för långa! Helst skall man kunna se båtnumren från styrområdet under hela seglingen – vilket kanske innebär högst 50 meters avstånd. 80 meter till kryssmärket kräver nog att man kan röra sig uppåt på bryggan. Vi vill rekommendera seglingsledarna att underlätta för domarna och seglarna på denna punkt även om några formella regler inte föreslås.
Alla klubbar uppmuntras att inventera sitt bestånd av bojuppsättningar. Ofta blir seglingarna försenade när bojar driver iväg.
Slutord
Vi ser fram emot ytterligare ett bra seglingsår och hoppas på ytterligare tillströmning av intresserade arrangörer och flera aktiva klubbar med bra arenor. Ingen arena är perfekt – klimat, vindförhållanden, sjögräs och annan båttrafik kan göra det svårt. Men det hör till sporten att det ibland är lite svårare än vad vi kanske väntat oss. Då får man ta med sig en bulle till och medicinera med lämplig dryck när kvällen kommer.
Lars-Erik Lundin