Hej Seglarvänner! Ordförandebrev 8:

I dessa tider med allt som händer i världen, med krig i Europa, är radiosegling en chans att hänga med trevliga människor och få lite mer positiv spänning i vardagen.

Globals 2024

År 2024 var ju helt klart året för Globals för DF65 i Nynäshamn. Vädret var på vår sida och gjorde det hela till en upplevelse vi sent kommer glömma. Tack vare tydliga anvisningar från våra svenska seglare gick det hela av stapeln i den stora gästhamnen och vi fick en svensk världsmästare: Tim Shuwalow.

Vi i styrelsen har skickat en utvärdering till det internationella förbundet för att bidra till förberedelserna för Globals för DF95 i Sydafrika 2026. Förberedelserna för Nynäshamn var inte lätta. Pandemin ställde till det och gjorde det svårt att få till bra och tydliga avtal mellan alla inblandade. Det bör man jobba med framöver för att alla skall veta vad som krävs. Framförallt behövs bra arenor och det är inte gott om dem. Nynäshamn visade sig från sin allra bästa sida vilket borde utnyttjas framöver.

En ny programvara för SHRS with Anzam Systems från Nya Zeeland gjorde allt smidigare. Thanks Roy Granich!

Men Globals var inte det enda som hände 2024. Vi hade ovanligt många seglingar på alla nivåer i landet.

Vad händer härnäst? Årsmötet 2025 och kvalificering för Globals 2026

Tävlingsprogrammet för 2025 ligger ute på vår hemsida (scrolla ner på sidan). I år blir det Arkösund  utanför Norrköping i slutet av augusti för SM i båda klasserna – blir spännande. Vi arbetar på att få fram hotellalternativ med bra pris.

Vi ser fram emot den stora tävlingen för DF 95 i Sydafrika 2026. Snart kommer vi att släppa all info om kvalifikationskraven på vår hemsida.

Samtidigt laddar vi för årsmötet den 26 april i Vadstena. Vi kör Zoom också, så fler kan vara med.

Obs: Valberedningen letar efter någon som vill kandidera att bli vår nya sekreterare.

Pengar och Medlemmar

Globals kostade en del under 2024, men årsmötet höjde medlemsavgiften till 200 kr vilket fixade ekonomin snabbt. Vi blir fler och fler medlemmar.

Kom ihåg, för att behålla ett nummer för DF65 under 300 måste du vara medlem! Har du flera båtar med nummer under 300 måste de vara registrerade på olika personer och var och en måste vara medlem i föreningen.

Nyheter och Lärande

DF 95- och DF 65-klasserna får nu nya versioner. John Tushingham, en av konstruktörerna, berättar här om vad som är nytt. Uppgraderade reservdelar till äldre båtar kommer snart, så ni kan hålla era tidigare båtar i toppform. Vi kommer att trycka på i den internationella styrelsen för att mer skall göras för att motverka sprickor i skroven.

Våra medlemmar jobbar också på att sprida kunskap genom artiklar och båtmässor. Svenska Seglarförbundet satsar på digitala plattformar och utbildning för att få fler, särskilt kvinnor, att börja segla. E-kappsegling (Virtual Regatta Inshore) ger nyttig träning, inte minst när isen ligger, även för oss radioseglare. Och Christian Harding mfl ordnar tävlingar inom landet.

I Stockholmsområdet samarbetar vi inom SRSS över klassgränserna, inklusive enmetersbåtarna. En särskild kappseglingskommitté som kan samordna med vår Region Norr har tillskapats som i sin tur samarbetar med kappseglingsplaneringen inom förbundet. Det är ingen lätt uppgift att få ihop det med DF65 och DF95 för att inte tala med dem som också seglar IOM.

Att ytterligare förbättra stämningen under segling

Det sociala är superviktigt i segling; våra events bygger gemenskap och vänskap. Många som kanske inte skulle ha seglat annars dras till sporten, och även erfarna storbåtsseglare deltar i radiosegling för att förlänga säsongen.

Under 2024 har vi sett hur viktigt det är att segelnummer syns tydligt för både domare och seglare, för rättvisans skull. Vi vet också att synen kan bli sämre med åren, så vi måste anpassa oss för att alla ska kunna vara med. Gör inte banorna för långa! Helst skall man kunna se båtnumren från styrområdet under hela seglingen – vilket kanske innebär högst 50 meters avstånd. 80 meter till kryssmärket kräver nog att man kan röra sig uppåt på bryggan. Vi vill rekommendera seglingsledarna att underlätta för domarna och seglarna på denna punkt även om några formella regler inte föreslås.

Alla klubbar uppmuntras att inventera sitt bestånd av bojuppsättningar. Ofta blir seglingarna försenade när bojar driver iväg.

Slutord

Vi ser fram emot ytterligare ett bra seglingsår och hoppas på ytterligare tillströmning av intresserade arrangörer och flera aktiva klubbar med bra arenor. Ingen arena är perfekt – klimat, vindförhållanden, sjögräs och annan båttrafik kan göra det svårt. Men det hör till sporten att det ibland är lite svårare än vad vi kanske väntat oss. Då får man ta med sig en bulle till och medicinera med lämplig dryck när kvällen kommer.

Lars-Erik Lundin

Inställt: DF65 Karlskoga Inomhusmästerskap 2025

Kappsegling: Karlskoga DF 65 Inomhusmästerskap 2025
Datum: 19/1 – 2025
Arrangör: Karlskoga Segelsällskap

1. Regler

1.1 Kappseglingen genomförs i överensstämmelse med reglerna så som de är definierade i Kappseglingsreglerna (KSR) samt kompletterande seglingsföreskrifter.

1.2 KSR Appendix E gäller.

1.3 Båtar får röra märken, detta ändrar KSR regel 31.

1.4 Regel A.10 i klassreglerna ändras till: “Except in the case of demonstrable damage, only one hull, keel, ballast, rudder and one prescribed A-rig may be used per event.”
Förtydligande: Endast lång köl och A-rig är tillåten.

2. Villkor för att delta

2.1 Den tävlande ska ha betalt in medlemsavgift till Svenska DF förbundet.

2.2 Tävlande deltar i regattan helt på egen risk. Se KSR 4, Besluta att kappsegla. Den arrangerande myndigheten accepterar inget ansvar för sak- eller personskador som någon råkat ut för i samband med eller före, under eller efter regattan.

2.3 Antalet deltagare är begränsat till 18. Turordning enligt anmälningslistan.

2.4 Ytterskor är förbjudna på tävlingsområdet och temperaturen är runt 28 grader så badskor och shorts rekommenderas.

3. Anmälan

Sista anmälningsdag är den 12/1

3.1 Minst antal deltagare
För att genomföra tävlingen krävs minst 12 st deltagare.
Sista dag för anmälan är den 12/1 2025.
Samma dag bestäms det om tävling kommer att bli av.

3.2 Anmälan ska innehålla uppgifter om:
Skepparens namn
Segelnummer
Klubb
Födelseår/Grandmaster (65+)

3.3 Anmälningsavgiften är 300 kr men ungdomar t.o.m 25 år seglar gratis.
Avgiften betalas senast vid registrering till
Swish: 070-4670499 (Magnus Olofsson)
Bankgiro: 5375-6920

4. Registrering och besiktningskontroll

4.1 Registrering ska göras på tävlingsexpeditionen senast 2025-01-19 kl 9.45.

4.2 Kompletterande seglingsföreskrifter delas ut vid registrering.

4.3 En båt eller utrustning kan när som helst besiktigas avseende överensstämmelse med reglerna. På vattnet kan kappseglings och/eller tekniska kommitténinstruera en båt att omedelbart bege sig till en föreskriven plats för besiktning.

4.4 Skadad eller förlorad utrustning får inte ersättas utan tillstånd från kappseglingskommittén. Begäran om det ska göras till kappseglingskommittén vid första möjliga tillfälle.

5. Tidsprogram

19/1
9.00-09.45 Registrering
10.00 Skepparmöte
10.15 Tid för dagens första varningssignal
17.00 Ingen start av ny omgång.

5.1 Ca 30 kappseglingar per deltagare är planerade

6. Genomförande

6.1 Tävlingen kommer ske i en bassäng med heat om 6 båtar i varje race.
Deltagarna kommer lottas in i grupper för varje omgång. Vilka som ska segla anslås (bildskärm) inför varje heat.

7. Kappseglingsområde

7.1 Kappseglingarna genomförs i en simbassäng i Strandbadet, Karlskoga.

8. Banan

8.1 Banan är en kryss länsbana med gate både i lovart och lä-ände av banan Start sker mitt på banan och målgång sker vid kryss-gaten. Se banskiss

9. Starten

9.1 Starten sker med inspelat ljud. Nedräkning från 1 min var 10:e sek, från 20 sek var 5:e sek och från 10 sek varje sekund. Gemensam startnedräkning för båda bassänger. 60 sek är varningsignal och 50 sek är förberedelsesignal, d.v.s. efter 50 sek kappseglar man och tar straff vid eventuella regelbrott. Detta ändrar regel E3.4a

10. Protester och straff

10.1 DR21 02 – Försöksregler för direktdömd kappsegling med RC båtar gäller.

11. Poängberäkning

11.1 Lågpoängsystemet i KSR Appendix A gäller.

11.2 75 % avrundat uppåt av antalet fullbordade seglingar för varje deltagare räknas.

12. Priser

12.1 Fina priser kommer delas ut.

Bilaga till inbjudan.

Parkering

Parkering är gratis vid badhuset.

Mat och fika

Badhusets Cafe är öppet 10.30-15.30. Där kan fika och smörgåsar och enklare mat köpas.

Familjeaktiviteter

Boda borg rekommenderas också för de lite äldre barnen. https://www.bodaborg.se/

Boende

Boende finns på flertal hotell och vandrarhem i Karlskoga, exempel:

Hotell Grönfeltsgården, 200 m från badhuset.
http://www.gronfeltsgarden.se/

Karlskoga hotell, 800 m från badhuset.
http://www.karlskogahotel.se/sv/

Tomtebo pensionat
https://www.visitkarlskogadegerfors.se/sv/bo/tomtebo-pensionat-27849

Dokument:

Anmälan:

Redan Anmälda:

Antal registreringar: 1
First NameLast NameNationSail numberClubGrand Master (65+)Betalt
Peter Wallin SWE 470 Karlskoga


Avanmälan görs via mail till peter.w.wallin@telia.com för manuell borttagning

Vilket år! Ordförandebrev 7

År 2024 är på väg mot sitt slut. Mitt i alla oroande utvecklingar runt om i världen kan vi konstatera att det har varit ett mycket bra år för radioseglingen i Sverige överlag.

Vi har genomfört ett globalt mästerskap för DF 65 i Nynäshamn som har fått mycket gott betyg internationellt tack vare stora ansträngningar både internationellt, nationellt och lokalt. Det finns anledning att på nytt uppmärksamma framstående insatser som seglingsledare (igen stort tack Micke L.!) och internationella och svenska domare och energiska förberedelser av NSS etc. Olle Krogh bistod med sin Nauticat, och Mats Hagman samordnade med det internationella förbundet. Flera deltagande seglare hjälpte till att lägga banan rätt.

Att den svenska dominansen i övre delen av resultatlistan var anmärkningsvärt stor var ingen självklarhet. Däremot kunde många av oss redan tidigt gissa oss till vem som skulle vinna – Tim Shuwalow. Och det var kul att se att en god vän i Norge, Odd, också hamnade på pallen. Att det tredje namnet på pallen var en av båttypens konstruktörer, John Tushingham,  förvånade lika lite som när det gällde toppnamnen på pallen för IOM Globals i Australien.

Sammantaget visade arrangemanget att Nynäshamn är en av de bästa arenorna inte bara i Sverige utan sannolikt globalt. Det är väl bara att hoppas att detta kommer att resultera i förnyad aptit att arrangera seglingar där.

Vi har genomfört ett stort antal nationella och regionala seglingar. Även på den nivån har ett antal arenor profilerat sig som särskilt lämpliga, inklusive Ljungskile som anordnade SM i DF 65 och Marstrand som hanterade DF 95 SM med den äran. Vi skulle gärna också vilja vara i Jönköping som man testade med IOM och väntar på mer lokalt engagemang för att göra det möjligt. Vi kan ju inte alltid förlita oss på Jari H:s fina husbil!

Vi har konsoliderat antalet medlemmar trots att vi ökat medlemsavgiften en hel del för att finansiera inte minst Globals.

Vi ser att ett antal klubbar satsar ambitiöst på att bygga ut bryggor och andra anläggningar för att kunna hantera olika vindförhållanden och ibland ett rätt stort antal seglare.

Diskussionen om hur vi kan optimera stämningen på bryggan fortsätter och flera steg har tagits i riktning mot det som jag föreslog i mitt föregående brev. Alla ska känna att de behandlas rättvist och att de har rimliga förutsättningar att genomföra seglingarna.

Detta inkluderar våra allra äldsta seglare som detta år för första gången får ett eget pris i Stockholmscupen. Det gäller de som är över 80. Allt oftare går ju en seglare på pallen också hem med priset för bäste Grand Master.

Vädrets makter rår vi naturligtvis inte över och mer ofta än sällan möter vi kraftigt förändrade förutsättningar under seglingen gång. Under SM i Marstrand rörde vi oss från nästan vindstilla till en hård vind med C-rigg mot slutet av tävlingen. Ibland har vi, trots alla förberedelser, tvingats att stå på bryggnocken då de som är kortast i rocken fått ställa sig längst fram. Men detta är ju en del av sporten – att kunna klara det oväntade – och i de flesta fall klarar våra traditionella ansikten på pallen det bättre än vi andra – och det är nog inte bara tur, eller hur Michael C.?

Jag tänkte när jag satt i konserthuset för några veckor sedan och lyssnade på världens bästa cellist att här har vi en person som har tränat fyra timmar om dagen sen han var fyra år gammal. Nu är han 70. Han tränar alltså säkerligen tio gånger mer än han spelar för publik. Det måste jag och andra tänka på när vi tror att vi bara ska kunna tävla utan att förbereda oss noggrant.

Som exempel: En sak jag tror att jag ska försöka träna på med någon seglarkompis är rundningen av kryssmärken. Vi kan tycka att bara man tar höjd för kryssmärket när man kommer in från styrbord så borde ju det räcka. Men vad gör du om en seglare, som tror att han har en lucka när han kommer in från babord, hamnar rakt framför dig när du är på väg att runda? Då gäller det att gilla läget. Även om han får ta ett straff riskerar du att förlora hela racet. Jag antar att de bästa seglarna då blixtsnabbt slår för att undvika kollision samtidigt som de givetvis protesterar. Och sen gör de vad dom kan för att undvika att drabbas av att den båt som orsakat problemet tar sitt straff på ett sätt som leder till en ny kollision. Att åstadkomma detta – ofta på långt avstånd från bryggan – är bevisligen inte lätt. Tyvärr uppträder situationen rätt ofta i andra halvan av fältet.

Det vore kul om man kunde få läsa andra förslag till träningsmoment på våra Facebooksidor för DF 65 respektive DF 95. Under kurserna i Kroatien för IOM rekommenderas till exempel träning i att täcka och att stå still på startlinjen.

Nog om mina egna funderingar. Nu ser vi just idag, sent i november att 24 seglare anländer till den regionala rankingen i Varberg med 14 minusgrader tidigt på morgonen men ändå fritt vatten på vacker bild från Getterön och plusgrader fram på dagen. Imorgon hoppas jag kunna vara med (för en gångs skull )i Stockholmscupens avslutande segling i Saltsjöbaden. Det ser ut att bli fint.

Är det inte fantastiskt att vi kan använda nästan hela året för seglingar, om man inkluderar inomhusseglingarna i Karlskoga! Att några av våra främsta storbåtsseglare från Gotland Runt, med mera, blivit alltmer aktiva med radiosegling under året som gått tyder på att detta är ett mycket fint sätt att förlänga säsongen i Sverige tillsammans med e-seglingen där SM-deltävlingarna snart drar igång (tack Christian H.!).

Kappseglingsgruppen är nu på gång med seglingsprogrammet efter att under en längre tid arbetat på uppgiften att få fram rätt seglingsplatser för nästa år. Det blir i huvudsak – när det är flera dagars seglingar på helgen – samarrangemang för DF 65 och DF95 men något färre seglingar totalt än under innevarande år.

Det ser vi fram emot och önskar er alla en fridfull Jul i allt elände!

Tänker på ordspråket ”högmod går före fall”. Det har inte hindrat många världsledare i deras framfart… Frågan är väl när hut går hem.

Ordförandebrev 6

Hej Seglarvänner!

Jag tänkte ta upp några frågor som kommit upp under sommarens snack om segling, från bryggan här hemma till nationella och nordiska tävlingar. 

Temat är hur vi kan få fler att hänga med på våra seglingar. Det blir allt tydligare att det är svårt att få med de yngre, de har ju så mycket annat som drar i dem. Föräldrar vill ju också att det ska vara fysisk träning, och det får man ju inte riktigt på samma sätt med radiostyrda båtar, även om man får en del steg.

Jag tror att det handlar om att vi måste bli bättre på att behålla våra äldre medlemmar. Vi ser ju redan att ibland är mer än hälften av de som seglar Grandmaster. Det är viktigt att de känner sig välkomna, även om syn, hörsel och rörelseförmåga minskar med åren. Jag märker ju själv av det när jag närmar mig 80.

En del av detta handlar om hur vi lägger banan och väljer styrområdet. Den internationella domaren som var med på Globals i Nynäshamn föreslog att man ska kunna se segelnumren över hela banan. Jag har själv märkt att även domare ibland inte kan se allt och behöver hjälp. Det gör det ju t ex svårare att avgöra rundningarna objektivt. Vem ser bäst, observatören eller seglaren själv som gör sitt bästa för att runda? Ska vi hellre fria än fälla? Eller ska vi uppmuntra observatören att hålla tyst tills seglingen är över och då rapportera diskvalificering? Det finns starka åsikter åt olika håll. Minst dramatiskt blir det om den som ser att en rundning inte skett säger till seglaren direkt.

Storleken på bojarna är också viktig. Är de för stora kastar de stora skuggor och är svåra att runda. Är de för små är det svårt att se om rundningen skett, särskilt om många andra båtar blockerar sikten. Om styrområdet är mycket begränsat är det svårt för domare och andra att få en bra vinkel. Detta bör seglingsledaren tänka på.

Att lägga en mycket kort startlinje har också fått kritik från flera framgångsrika seglare. En kort startlinje med många seglare ökar antalet incidenter och försämrar stämningen vid bryggan.

Sen har vi det här med kamratuppfostran. Det är naturligt att seglare som ser sitt race förstört genom en styrbord-babord-incident vill protestera. Men när det gäller oerfarna seglare med dåligt självförtroende måste vi vara försiktiga så att vi inte skrämmer bort dem. Det är jobbigt nog att ofta komma sist och se det omöjliga i att klättra på rankinglistan. Vill vi ha med äldre seglare som inte har möjlighet att segla så ofta och kanske inte har någon längre bakgrund i radiostyrd segling, måste vi hjälpa dem och behandla dem respektfullt.

När en seglare märker att hans båt går sämre är det väldigt värdefullt, som nu ofta sker i tävlingar, att medtävlande försöker hjälpa till att identifiera felet. Det skadar oftast inte  seglarens egen position i tävlingen, men det betyder så mycket för den som har problem. En guldstjärna till de som gör detta på rutin!

Segla lugnt!

Ordförandebrev 5 – utvärdering av DF 65 Globals och grattis Tim Shuwalow till segern!


På begäran av den internationella styrelsen DFICA har vi kort sammanfattat våra erfarenheter av vad som var bra och mindre bra med eventet inför nästa stora event DF95 Globals i Sydafrika 2026.

Det har också den organiserande klubben NSS, Nynäshamns Segelsällskap, gjort med en rad praktiska synpunkter på vad som skulle kunna förbättras för framtiden. Överdomaren för eventet har i tillägg gjort en utvärdering som ger eventet högt betyg. Ordföranden i Svenska Seglarförbundet SSF Olof Granander besökte oss och gav uppskattande feed-back.

Sammanfattningsvis var det en riktigt positiv upplevelse, mycket tack vare det fina vädret och att vi valde en arena som verkligen är perfekt för segling på internationell nivå. Samarbetet med den internationella styrelsen var mycket gott – och trevligt. En pub med engelskt öl drog många seglare på kvällstimmarna.

Det var grymt att så många svenska seglare och funktionärer var med och stöttade eventet. Och det var också härligt att se många seglare från Storbritannien, Australien och till och med små länder som Finland. Vi är stolta i DF Sailing Sweden över att ha bidragit till att göra detta till ett evenemang på bästa internationella nivå. Totalt deltog knappt 70 seglare från 11 nationer.

Seglingsledaren Micke Lindell, tre svenska domare, NSS projektledare Gunilla Djupfeldt och John Holm som ledde resultathanteringen samarbetade effektivt med flera tiotals funktionärer. Våra egna seglare gjorde ett stort arbete med att lägga banorna rätt och fungera som observatörer.

Vi är extra nöjda med hur vi tillsammans kunde hantera alla risker som dök upp, som pandemin och det oförutsägbara vädret.

  1. Pandemins påverkan

Det var verkligen en utmaning att behöva skjuta upp eventet på grund av pandemin. Vi rekommenderar att vi tar lärdom av detta för framtiden, så vi är bättre förberedda om något liknande händer igen. Det största problemet var att pandemins plötsliga utbrott gjorde att inte allt hade satts på papper, inklusive valet av arena i Nynäshamn. Pandemin kom i vägen för ett detaljerat avtal med klubben i tid, något som både NSS och vi beklagar. När DFICA fick reda på att NSS styrelse ville byta plats för DF65 Globals från den stora gästhamnen till den mindre Fagerviken mindre än ett år innan eventet, ville vi testa den nya platsen (Plan A) och ha en backupplan (Plan B) på den gamla platsen. Klubben gick med på detta.

  1. Generalrepetition

Plats A hade aldrig tidigare varit plats för mer än tune-ups , så vi visste inte riktigt vad vi vi hade att vänta. Efter en testkörning i april insåg vi att Plan A inte skulle funka, så vi bytte snabbt till Plan B. Det löste sig på en timme. Men mycket arbete behövde läggas ner på att att anpassa arrangemanget till de nya förutsättningarna under den sista månaden. Vi stöttade klubben ekonomiskt för att hantera de utmaningar som dök upp.

  1. Genomförandet

Eventet gick superbra, vädret var perfekt och gästhamnen gjorde ett bra jobb med att freda piren från alltför mycket trafik. Vi hade gott om plats på bryggan för alla deltagare och deras sällskap.

  1. Information och dokumentation

Vi dokumenterade så mycket som möjligt med hjälp av iPhones och YouTube med så småningom knappt 100 videos som redan sammantaget har flera tiotusental visningar. Mer än 25 videos av hela heat kan man lära mycket av.

Vi hade en Facebook-grupp med över 500 medlemmar och en hemsida för eventet. Vi höll alla uppdaterade via WhatsApp som slog igenom på allvar som kommunikationsmedel. Resultatprogrammet SHRS som delade in seglarna i Guld, silver, brons och koppargrupper efter en grundomgång fungerade utmärkt.

6. Svenskar i topp

I tillägg till ovanstående är det bara att konstatera att den svenska dominansen i seglingarna var stor – med 19 svenskar på de 25 första platserna. Och Tim Shuwalow briljerade på ett sätt som fick våra vännar från Australien att påminna oss om hans australiensiska bakgrund.

Och i Nynäshamn och i NSS kan man vara stolt över att ha etablerat en arena för framtida radioseglingar på internationell nivå.