FörSM – Landskrona 3 september 2017

Helgen den 2-3 september var det kickstart på säsongen för DF-seglare. Platsen Landskrona och ett inofficiellt För-SM (Det är i Landskrona som SM kommer gå av stapeln sommaren 2018 under SM-veckan)

Sjögräs och nordostlig till nordvästlig vindriktning ställde till det för banläggarna (Tack Rolf Andersson som fixade med Båt-bojar och trevligt Marbleheadhumör) 

Träningslägret under lördagen började med A+ uppdelat i 3 grupper med startträning för 2 av grupperna och materialsnack för grupp 3, med trim och smarta/snygga lösningar på båtarna. Trevlig humör och många frågor, kanon! (Tack Mats och Sven för delaktigheten) Större delen av deltagarna riggade standard A efter lunch i den tilltagande vinden och man kan generellt säga att från ca 6 m/s så går en väl intrimmad standard A minst lika bra genom vattnet som A+.

Söndagens regatta blev lite uppskjuten pga att vinden inte riktigt ville samarbeta. Spännande att se vindkraftverken peka 180 graders skillnad, samt vindexarna på båtarna runt bryggorna som inte ville vara sämre utan pekade på alternativa vinklar än vindkraftverken. Lite lätt komiskt att 2 båtar kan båda länsa rakt mot varandra och det skiljer 20-30 meter mellan båtarna. Svårt med bana då!

Vi fick iväg några race innan lunch, mellan sjögräset….beslut om tidigare lunch i förhoppning att vinden skulle stabilisera sig något och sjögräset flyta undan…..båda förhoppningarna infriades, förmodligen pga att lunchen var så god.

Eftermiddagen flöt på i bra tempo, startmaskinen på 1 min nedräkning, vi hann med hela 12 seglingar på den relativt långa banan, resultat nedan.

Jag vill lyfta ett gammalt uttjatat ämne. (Nu var inte detta någon ranking eller väst/ostcup) Vi seglar för att det är roligt och roligt blir det när man håller sig till reglementet. Det är INTE ok att inte väja när man länsar för kryssande båtar, det hjälper föga att den felande båten tar sitt straff när ledande båten blir totalt överkörd och enbart några meter till mål (det blev en betydligt sämre placering för den båten med rätt till väg genom ovan händelse) Jag önskar att alla antingen bättrar på regelkunskapen, eller åtminstone lär sig SB-BB-regeln. Kommer man från BB har man alltså INTE rätt till väg för en SB-båt. Sen att ”straffet” bara är en gipp och ett slag, kan innebära att den felande båten kommer snabbare ur situationen än den båten som hade rätt till väg. Detta är i min bok INTE ok. Jag vill lyfta till dialog om vi inte skulle försöka få till ett vassare straff? (Det kan kanske avskräcka alla som chansar på att gå före på BB)
(Så nu har jag ”kräkt” av mig lite och ber samtliga, även de som inte hade möjlighet att närvara i Landskrona att försöka följa reglerna)

Det utlovade resultatet syns här nedan.

Tack Landskrona, vi kommer tillbaka sommaren 2018!

Resultat Landskrona 2 sept 2017

DF95 KLM Falun

I helgen 26-27/8 genomfördes Sverige första mästerskap i DF 95 på sjön Runn utanför Falun. Lördagen erbjöd ett fantastiskt seglings väder i strålande Sol och vindar mellan 1- 8 meter vilket medförde att vi kunde genomföra 12 seglingar. Grundvinden var stabil med mindre skift och varierande styrka som bäddade för spännande segling med många möjligheter till uppseglingar och nedseglingar med för den delen. På söndagen var det mer kamp mot vinden en mellan båtar. Mycket lätta vindar medförde att vi på sex startförsök endast kunde genomföra en segling p.g.a. vinden tog slut eller kom från flera håll samtidigt.

Trots mycket diskussion om hur man skall trimma DF 95:an, så uppfattade jag båtarna likvärdiga. Utmaning låg mer i att balansera mellan fart & höjd inte minst i olika vid vindstyrkor. Med 7 olika heatssegrare på 13 seglingar visade att många hade möjligheten att göra bra resultat och erbjöd seglingar med stor spänning. Den som inte förstod att man kan göra dåliga resultat var Fredrik Edgren som därmed till slut blev överlägsen mästare med imponerande segling innehållande flera spikar och topp 4 i alla seglingar trots skiftande förutsättningar. Själv lyckades jag knipa andra platsen före Calle Malmberg trots darr på sparkarna sista seglingen. Bo Wållberg slutade 4:a och maestro Magnus på 5:e plats. Det var två nöjda medaljörer i bilen hem till västkusten efter en solig och intensiv helg i Falun .

Till sist vill jag tacka Runns Segelsällskap och minst Tävlingsledare Mikael Lindell med medhjälpare för ett för fantastiskt välordnat arrangemang.

Mats Bengtsson – SWE 7

Här komplett resultat

Mitten Fredrik Edgren, till vänster Mats Bengtsson, till höger Calle Malmberg

Växjö 23 april 2017 – Ranking

Säsongsavslutningen hamnade i Växjö i år och det var 25 engagerade och sugna deltagare på skepparmötet. Benny ”fultrim” höll i vikten av att ta sitt straff och segla enligt reglerna mm – tipset att ”hålla sig undan” borde efterlevas mer och lyftas högre. Det blev lite krockar och muttrande lite överallt. Starterna var dock lite bättre ordning på än normalt, några gånger hände det som är under all kritik, babordsbåtar struntar i att det finns styrbordsbåtar på layline vid kryssmärket. Skärpning!

Växjösjöns prognos gjorde att undertecknad vacklade om jag skulle åka de 16 milen enkel eller inte…..Beslutet togs faktiskt på morgonen, hopp i bilen och iväg. Väl framme möttes man av en strålande sol och 6 grader, samt spegelblank sjö, något som dock skulle bytas ut till snö på tvären och 7? m/s.

Växjösektionen hade fixat så vi fick tillgång till 4krogar och deras buffé på lunchen, det smakade fint och det var skönt att sätta sig en halvtimme efter förmiddagens lätt-till-noll vind. Det skvalpade med motsjö från strandpromenaden några meter ut i sjön och med punka i vinden blev det ganska jobbigt, utan styrfart och utan möjlighet att manövrera, sen kom vinden helt plötsligt med tillräcklig styrka för att visa ankrumpan på länsen samt vrid uppåt 180 grader 🙂 Det är inte lätt när det är svårt. Stort tack till arrangören och de behjälpliga med snabba banändringar.

Vi hann med 12 seglingar så några gick att räkna bort. De som behärskade dessa svåra förhållande bäst var 1: SWE6, Calle Malmberg, 2: SWE8, Magnus Timerdal 3: SWE12, Fredrik Edgren, Svenska Dragon Force 65-förbundet gratulerar! (Andra rankingvinsten nu Calle, klättringen mot toppen har tagit rejäl fart nu!). Fullständigt resultat som vanligt på resultatsidan (Kappsegling>Resultat i menyn ovan)

Calle och Magnus hade samma poäng, 15, men det gäller att spika några race Magnus 🙂 Trevligt med besök långt ifrån, Skåne, Stockholm, Bohuslän! Riktigt skoj, tycker vi.

Lite text om säsongen som varit;

Det är med stor glädje som vi märker att det blir mer och mer spridning i geografin och DF65-deltagande på rankingseglingar, samt att det är fler i det lokala fleeterna. Det är inspirerande att höra frågor som duggar tätt från ”de nya” i klassen till ”de gamle”, svaren från ”de gamle” är korrekta och med inriktningen att vi ska bli fler som är duktiga. Kanon!

Höstplaneringen är i stort sett spikad och förbundet har tagit hänsyn till just den geografiska spridningen i klassen. De klubbar och lokala fleets som inte hittas i höstomgången kommer med största sannolikhet finnas med i våromgången-18. Vi försöker främja nytillkomna fleets och uppmuntrar till att komma och vara med på någon segling, ranking-cup eller fristående, för att lära om arrangemanget och vad man behöver tänka på, för att kunna arrangera en egen tävling. Det finns många att rådfråga, det är bara att höra av sig.

Det har varit jämnt i rankingens topp 10 denna höst och vår, det är tight om poängen och när man summerar så märks det att varje enskilt race i varje delsegling är sjukt viktiga i jakten på de åtråvärda rankingpoängen. Detta sporrar de flesta och fler och fler deltar på fler rankingar än minimum beräknade. Närmar sig Klassmästerskapet deltagarbegränsning?

Noterbart tycker jag att det blir bättre och bättre stämning på seglingarna, både på bryggan under segling och utanför segling (innan första start och lunch t ex) – en bra sammanhållning som välkomnar fler nya till klassen. Det märks att genom en homogen bredd kommer en vass topp, viktigt och det vi alla jobbar efter är att det är skoj att kappsegla på dessa villkor och upplevelsen från kvällsracet i hemmahamnen inte skiljer sig från deltagande i en rankingtävling, det är lika roligt det.

Vid tangenterna SWE60, Jonas Samson (YES, har bytt nummer)

Premiär regatta DF95

I byig och skiftande nordvästvind utspelades Sveriges första DF95 regatta med 17 deltagare i Växjö på sjön Trummen. Det var många som inte hunnit med att skaffa mindre segel inför premiären. Något som skulle visa sig vara direkt utslagsgivande. Med A riggen levde man farligt. Dykningar och piruetter. Carl-Johan Malmberg blev bäst på att bemästra A rigg hela regattan igenom med en 6:e plats. Benny lyckades låna en B-rigg från allltid välutrustade Fredrik. Bytet gav resultat då Benny var med i leken och lyckades med hjälp av rigg bytet knipa en tredjeplats straxt före Leif som efter en briljant öppning ledde i halvtid.  Mellan Fredrik på andra plats och dagens vinnare Magnus var kampen hård in i det sista. Magnus lyckades vinna med minsta möjliga marginal på 1 poäng. 

Ranking Saltsjöbaden 2/4

Undertecknad körde från Halmstad 04:45 för att hinna i tid, dimmigt och allmänt jobbigt 🙂 Kom fram redan halv 10, avstånd är inga problem.

Det var 14 anmälda till dagens rankingsegling på anrika Saltsjöbaden, prognoserna skvallrade om växlande molnighet och strax över 10 grader, jag blir lika glad varje gång som experterna har fel – när det blir bättre! Minst 15 grader och sol från en himmel som hade lite skyar men det värmde fint. Premiär 2017 för racing utan ”muff” fanns inom räckhåll.

Det vred och puffade, från någon sekundmeter till en och annan ankrumpa med A-rigg. Förmiddagens seglingar visade att man kan ligga sist efter start-första kryss och första läns, och ändå vinna komfortabelt (bra eget lyft och puff du lyckades hitta Magnus Timerdal i race 5, enbart skicklighet 🙂 )

Några mindre haverier inträffade, styrservo, skotservo, mottagarmissöde.

De som lyckades mest idag var SWE8, Magnus Timerdal på 21 poäng, tvåa SWE12, Fredrik Edgren på 29 poäng och trea SWE789, Jonas Samson på 30 poäng.

Svenska DF65-förbundet gratulerar!

Vi hade publik, flera frågade ingående kring klassen, båten och vår tävling – skoj, vi växer och intresset stegrar sig.

I stort så var det en bra stämning, några mindre incidenter, bl.a. Startmissöden, vi har haft detta uppe tidigare, man FÅR INTE komma från lovartsbojen och halvvinda sig fram på linjen och trycka till båtar som ligger i lä, skärpning på den punkten.

Några SB-BB som det snurrades för, något sent uppfattades det på bryggan i vissa fall.

Resultat här: Resultat_Stockholm_170402

Vid tangenterna SWE789 Jonas Samson

Från vänster Jonas Sambon, Magnus Timerdal, Fredrik Edgren