NoM Regattamiddag

Regattamiddag NoM, lördag 13 okt kl 19.00.

Potatisgratäng
Kyckling
Dragonsås
Sallad
Öl/vin/annan dryck finns
Kaffe och kaka
175kr/person

Tillkommande öl/vin 20kr/burk/glas

Påplatslagad mat av alla vår bästa Pelle, uppdukat i klubbhuset.
Några priser kommer lottas ut enligt tradition och lotterigeneralerna Magnus (SWE8) och Benny (SWE2) kommer överträffa sig själva!
Så missa inte middagen på lördag kväll, ni kommer bli frågade om deltagande i samband med registreringen.

Pelle vänder dessutom burgare både Fredag kväll (mot liten ersättning) och lördag och söndag ingår Pelles burgare på luncherna.

Ni som inte hunnit anmäla er till årets event, det är några timmar kvar 🙂 Anmälan här.

SC/Ranking Karlskoga

Tack Karlskoga!
Kl 04:30 ringde min klocka för avfärd mot Karlskoga, det visade sig ligga väldigt långt från den varma sköna sängen, svängde inom Göteborg och plockade upp Petter Kostmann för vidare avfärd mot dagens Sverige Cup. Det hade spekulerats i veckan om vindriktning och vindstyrka men även om deltagarna, detta med deltagarna kryddades genom en väldigt sen anmälan av Fredrik Edgren och en ännu senare av Michael Collberg – samlat var det riktigt hård konkurrens vilket är skoj! Strax NoM, får vi historiens första Nordiska mästare med SWE i seglet?

Grupperna delades in och första rejset startade, redan från början visade sig Magnus Timerdal att idag trivdes han i den buskiga ”typiska Växjö”-vinden. Det drar i så A är för stor och 40 graders motvrid och 0,5 sekunder senare totalt vakum. Det är inte lätt när det är svårt 🙂

Hört från bryggan: Andrakryssar man minns (vilket är ett uttryck som myntades av Calle Malmberg (undra var han höll hus idag?))

Jag lyckades få en liten filmsnutt från Race 3 i starten, se den här.

Banan låg så bra den kunde, lite i längsta laget kanske, men hellre det än för kort 🙂 Några enskilda tjuvstarter och endast 1 allmän, bra disciplin på reglementet och efterföljande av detsamma. De flesta seglade A, någon B syntes till och en handfull A+ över hela dagen.

Det gällde verkligen att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, allmänt kan man nog säga att vänsterkanten av banan var det lite stabilare och mer vind, uppe vid kryssmärket var det generellt lättvind-vakum och vrid.

De som lyckades bäst med att bemästra denna svåra spelplan var:
1a Magnus Timerdal SWE8
2a Tim Shuwalow SWE17
3a Benny Johnsson SWE2
1a GM Curt Gustavsson SWE413
Svenska Dragonforceförbundet topphissar flaggorna och blåser i trumpeter för prispallen.

Vid tangenterna 
Jonas Samson SWE60

Prispallen

Resultatet i bild.

UK Nationals 2019, 1-2 juni Milton Keynes

För fjärde året i rad kommer det finnas båtar med SWE i storseglet på UK Nationals. Kommer vi lyckas sno åt oss nån medalj denna gången?

Förra årets svenska deltagare i Gosport

 

Febril aktivitet runt dammen.

För några dagar sedan släppte DF65 UK sina preliminära datum på kappseglingar, dock fanns 1 tävling där man redan spikat hela arrangemanget. UK Nationals 1-2 juni 2019.
Spännande!!!

Vi lägger upp en intresseanmälningssida här på förbundets webbplats och delar runt denna i flera sociala media för att kanske slå deltagarrekord från Sweden!
Under flera år har vi varit där, spikat nåt race här o där och stört den kontroversiella stämningen runt diverse ”PONDS” och rört runt i grytan, alla over there tycker det är väldigt trevligt att Sverige kommer på besök, nu senast i Gosport hördes det ropas: Welcome Swedes!!

Regattamiddagen gav både insikt och många skratt

Vi börjar med en liten enkel lista, vilka är intresserade? Anmäl ditt intresse i sedvanligt formulär nedan. Vi kompletterar med länkar på flyg och boende allt eftersom (OBS denna intresseanmälan är inte bindande, ej heller en korrekt tävlingsanmälan)

Vi är några som bokat boende på:
Milton Keynes South West (Furzton Lake)
Shirwell Crescent, Milton Keynes, MK4 1GA 
Följ denna länken

Anmälan:

Redan Anmälda:

Antal registreringar: 0

Snurrigt i Kringelsstaden

Södertälje är ju känd som Kringeslstaden. Nu förstår vi varför.

– Sydost och nordväst är perfekt. Andra vindar kan vara ganska ”trickiga” säger Lasse Karlsson, när vi möts på den cirka 30 meter långa träbryggan som går parallellt med Södertälje kanal på Södertälje Båtklubb. Till andra kanalsidan är det säker ett par hundra meter, så gott om utrymme för stabila vindar. Ibland tuffar stora lastbåtar förbi här som faktiskt inte stör så mycket, men det gör de  förmodligen inte i dag på en söndag, Men vindarna kan vara lite knepiga i dag, fortsätter Lasse.

Vinden ska vara +4 m/s enligt prognosen och i ansiktet känns vindarna komma från väst. Femton grader varmt och snart ska solen, som gömmer sig bakom asptopparna nå oss och ge lite värme. En lovande dag.

Bilarna har vi som samlats den här morgonen fått parkera bara några meter från bryggan. Perfekt. Vi, det är vi åtta seglingsglada ungdomar, (ingen över 70 år), som radar upp våra upp-till-tänderna-taggade fullblod på linjen.

ÖHHHH!!! brölar startapparaten, dvs  PANG. All iväg fint men bara sekunder efter öhhhh:et  får vi smak på de snurriga södertäljekringlornas lömska ingrediensr. Det vrider hit, det vrider dit sedan dit och hit, sen tillbaka. Ja ni förstår, det vrider till i allas våra sinnen så det står härliga till. Så höll det på mer eller mindre hela tiden. Och vid kryssmärket verkade ett vindhål parkera sig med jämna mellanrum. Men när? – Ett vindarnas Gröna lund!

 

Inget vindschema.

Vi som åkt långväga hit från Norrland, dvs. vi som bor norr om Södertälje, trodde först att det här skulle gynna hemmasönerna Bosse och Lasse Karlsson. Men de här lokala vindarna finns det inget schema för. Det är nu och i ögonblicket det händer och inget vet vad som följer därefter.

Och, det blir riktigt roliga seglingar. Inga högljudda toner på bryggan alls, bara en av hemmasönerna som någon gång gav hals för att vindhålet behagat flytta på sig lite felaktigt just då.

Som Sagt, det blir totalt 15 roliga seglingar som blandar tur med skicklighet på ett inspirerande sätt. Man måste vara på helspänn och ha koll på vindarna över hela banan. En krävande bana helt enkelt.

En anledning till de gäckande vindarna tros vara den höga kullen på andra sidan kanalen som gör att vindar väljer båda sidorna på kullen och ibland t o m krockar med varandra. Spännande och en kul(svårseglad) effekt blir resultatet!

 

Ny i gänget!

Vi vill såklart passa på att välkomna en ny ungdom i vårat gäng också. Peter Blomberg som var där med sin son och sin ”nollmärkta” båt, (fast han har registrerat nr 761). Han seglade med A originalsegel, medan vi andra körde A+ hela tiden fast vindarna varierade från 0,1 till säkert 8 m/s i den tilltagande vinden. Han börja blygsamt men spikade ett av de avslutande racen. Stabil bana uppåt med andra ord. Välkommen Peter, och ta gärna med sonen eller din far nästa gång för ni har ju två båtar.

 

OK, resultaten då. Kolla tabellen. Göran Uggla, lyckades på ett tungbrytande sätt hålla en hög och stabil formkurva hela den här förmiddagen – utan att kringla till det!

Snyggt gjort Göran! GRATTIS!

Mats SWE208

Sverigecupen #6, samt test av eventuell VM-arena

A+, A och B-riggar var de segelställ som behövdes för att bemästra vindarna i den sjätte Sverigecupns deltävling. Plats: den nya fina gästhamnen i Gustavsberg, två mil öster om Stockholm.

Vi var 20 anmälda seglare. 18 kom till start. Sol i ryggen och vindar som hela tiden växlade mellan 2 och 10 meter per sekund. Så den stora utmaningen den här dagen var; vilken rigg gäller de kommande tio minuterna? Hur gör man när vindarna hela tiden varierar så mycket? Jo, man springer och byter rigg så att man nästan får träningsvärk. Så den sjätte Sverigecupen blev lite av en segelbytenas brottningsmatch.

I de första racen syntes mest A riggar samt några A+. Men vinden tilltog efterhand så bort med A+ och nu seglade nästa alla med A-rigg. Vinden ökar ytterligare lite och vips –  så dyker det upp ett par B-riggar. Och det går ju riktigt bra för dem. Så mot slutet, i den tilltagande vinden var det uteslutande B-riggar som radade upp sig på startlinjen. Många av oss bytte rigg säkert fem- sex gånger i de 12 race som var och en seglade i det rullande schemat av totalt 18 genomförda seglingar. Så ett tips – träna på snabba riggbyten, det kan avgöra din placering i nästa race.

Och hur gick det då, vem klarade av att byta rigg snabbast? Första frågan är enkel att besvara. Tim spikade alla sina 12 seglingar utom två så han slutade på minimala 9 poäng. (Han fick räkna bort en förstaplats! (Frågorna hopar sig – hur, vad gör karln? red. anm. )). Tvåa – Fredrik Edgren 20 poäng och trea Magnus Timerdal på 21 poäng. Stort Grattis till er! Och grattis till alla andra som genomförde en kul regatta med trevligt segelsnack o mysmys.

Pristagare fr. v. Grand Master, Mats Hagman, 2:a Fredrik Edgren, 1:a Tim Shuwalow, 3:e Magnus Timerdal.

Resultat den sjätte Sverigecupen i Gustavsberg.

Den andra frågan, vem som bytte rigg snabbast är svårare att besvara. Men vi kanske ska ha riggbytartävling framöver? Det skulle nog flera av oss behöva!

Gustavsberg – en kommande VM-arena?

Svenska DF65 förbundet har ju fått en förfrågan om vi kan bli värdar för de första världsmästerskapen för DF65. Helgens seglingar var ett test för att se om Gustavsberg uppfyller de kraven som ställs för det. Och det ser vi nog att den gör. Den nya gästhamnen är riktigt fin med långa pontonbryggor, fina serviceanläggningar, bra parkeringar, hotell, restauranger och närhet till internationell flygplats.

Så kanske!? Boka in september 2020 i almanacken. VM i DF65.

Här en snabbtitt på anläggningen: https://youtu.be/t39jCCYBMrc 

Mats SWE208

Anmäl  dig till nästa Sverigecup i Karskoga den 30 september: http://dragonforce65.se/df65-sc-karlskoga-30-9/