Inomhusmästerskapet 9 feb 2019.

Båtmässan Göteborg

Jag vill börja med att återigen tacka StSS för tillgång till poolen, fläktsystem, personal och allt runt omkring. Vi kommer gärna 2020!

Eftersom det är begränsad tid och vatten att segla på så seglar vi i grupper enligt HMS, max antal deltagare 20. Dessvärre blev det ett sent avhopp så vi blev bara 19 som deltog, vilket ställde till det lite i HMS, men med General Petter vid ratten så fungerade det, utifrån sett, klanderfritt! Bra roddat Petter! Nästa år får du delegera och vara med o segla istället.

Strax innan utsatt tid började de 2 kvalomgångarna, första omgången inlottad så gott det gick efter gällande ranking, andra omgången efter första omgångens resultat. Allt loggades på whiteboardtavlan.
Benny (SWE2) Johnssons myndiga stämma ekade i mässlokalerna, det var en härlig inramning med ibland publik i 2 led runt poolen. Kommentarer från åskådarna och mässbesökarna var t e x: ”son till pappa” Pappa pappa titta, jag vill oxå rejsa! ”Dotter till pappa” kolla farsan, det här är riktig kappsegling! ”Fru till man(?)” Ska inte du oxå skaffa en sån, så det blir lite mer seglat för dig? – Fränt tycker jag.

Grupperna blev indelade och regattans puls höjdes, skulle förra årets segrare promenera hem ytterligare en buckla, eller skulle inomhusmästaren, tillika regerande SM-segrare ta hem det igen? Frågorna var många och det var många spända ansikten vid kontrollerna. Seglingarna löpte på i ett riktigt bra tempo, det var inte många vilominuter för den som gick upp från ett heat innan Benny tryckte igång startapparaten igen.

Det är med stor stolthet och med en enorm glädje som nedan vinnare presenteras. Personligen tycker jag det är väldigt roligt och oerhört viktigt att nya namn vinner regattor, det visar att förbundet är på rätt väg mot att bredda klassen. Magnus Janeborn SWE115 – 11poäng, klassens mesta poolseglare(?) visade att träning ger utfall! Ett jättegrattis till dig Magnus! På andra plats historiens meste vinnare i poolen Christer Sörvik SWE5 – 12poäng, (Christer hade oturen att roderservot sa upp sig lagom till sista seglingen och uteblev) på bronsplats hamnade undertecknad SWE60 – 13poäng. Tätt tätt poängmässigt mellan pallplatserna.
Förbundet sjunger 4-stämmigt och tutar i tromboner till pallen!

Från vänster, Jonas SWE60, Magnus SWE115, Christer SWE5

Resultatet

Det provades att sända live på Youtube, lärdomen blev att det räcker inte med bra wi-fi, man MÅSTE ha kabelanslutning och fiberkapacitet för att kvaliteten ska närma sig godtagbar, nya försök kommer göras på kommande tävlingar.

Den gladaste prismottagaren var nog ändå Calle Malmberg SWE6, som fick ”fula fisken” med motiveringen ”2018 års mest frånvarande deltagare med förhoppningen om 2019 års mest närvarande deltagaren”

Calle får fulfisken!

Några länkar till inspelad film: Film1
Film2 cirka 3,5h av DF65 segling.
(Ange som vanligt högsta upplösning för en trevligare upplevelse)

Vid tangenterna
Jonas Samson SWE60

Kanonväder tredje advent!

– Vad gjorde du i går?

Frågan gick runt fikabordet på jobbet, som det brukar göra så här när man samlas i fikasofforna på måndagsmorgonen.
– Vad gjorde du i helgen?

– Lyssnade på en fantastisk julkonsert i Tyska kyrkan. Underbar körsång och nästa alla jullåtarna. Fantastiskt, svarade en av de fikasugna som nyss droppat in.

– Var på julmarknaden i Vaxholm. Köpte lite pysselgrejer till julen och lite julklappar hann jag med också. Vi hade en superfin familjedag och glöggen värmde gott, en kanonsöndag helt enkelt, svarar en annan.

Sedan naglades blickarna på mig.

Hmmm, tänkte jag, ska jag säga sanningen eller…. Hade trevligt i Saltis kunde jag ju svara utan att ljuga!? Men man ska ju alltid tala sanning, tänkte jag med Tage Danielssons strof om sannolikhetsläran….att inte svara sannolikt eller halva halva sanningen utan hela sanningen, så….

– Jag stod längst ut på en betongbrygga i Saltis mellan nio på morgonen och till tre på eftermiddagen både i lördags och söndags. Det regnade lite ibland och mellan skurarna var det tung blötsnö som vräkte ner. Det blåste rätt bra också så glasögonen moddade igen hela tiden och min vinterskor läckte lite så jag var dyngsur om fötterna redan efter en timme!

Jag gjorde en paus och tittade på de andra i fikasoffan.

De tittade på mig. Stämningen blev lite tryckt och blickarna lite tomma, nästa lite rädda. Och jag fortsatte.

– Jora, det är sant och trots vädret hade vi faktiskt kul. Jag säger vi, för det var 14 andra som valde precis samma plats som jag så här den tredje advent.

Fortfarande förundrande blickar på mig.

Jag förklarade nu snabbt att det var kappsegling med radiostyrda båtar det handlade om och att vi faktiskt hade en varm stuga att krypa in i för att käka lunch och byta riggar. Så, så jädrans illa var det inte!

Stämningen lättade en aning och från att vara en särling i deras i ögon, blev jag nog en typisk nörd som till övervägande procentandel kan gå in för en hobby, precis som vilken annan nörd som helst men som kanske spelar gitarr, bygger på sin bil eller spelar dataspel. Det fick några att känna igen sig en aning och lite mer bekväma till mods.

Men sådana är vi ju. Eller hur? Vi gillar vår segling och vädret kan man ju inte förutspå så långt i förväg. Gäller det dessutom ett KLM i DF95 så är vi beredda att färdas 50 – 60 mil över en helg. Inget konstigt med det! Eller va? Och jag hörde faktiskt aldrig någon av oss som klagade på vädret!

Nog så, seglingarna då?

Jodå, det var ju tänkt att vi skulle testa kommande SM-, och VM banan i Gustavsberg. Allt såg bra ut på fredagen när Tim la ut de nya fina bojarna i viken. Vi var väl en 5-6 stycken jobbskolkande och några pensionärer som tjuvtränade, 3-4 plusgrader. Det lovade gott inför lördagen.

Klockan nio på kvällen kväll ringer Magnus Timerdal och säger att han fått en rapport från Jari Heiskinen, som övernattar i sin husbil intill hamnen.

– Det håller på att frysa till i hela hamnen. Vi måste köra plan B!

Någon plan B fanns ju inte, men seglare måste vara kreativa.

– Då plockar vi upp bojarna i morgon bitti för nu är det becksvart ute och kör i Saltis i stället. Det får vara plan B, sa Magnus.

– Oki, tyckte jag.

08.00, lördag morgon. Magnus ringer igen.

– Hupp, bojarna är helt infrysta och sex cm is! Har vi fler bojar?

Jojjomen, det finns. Magnus skickar sms till alla om den nya situationen.

Och så blev det och första start klockan 10.30 kunde tutas igång. Lördagen bjöd på lättare nordliga vindar. Lite kallt men kul och 12 bra seglingar kunde genomföras. Inte helt otippat kunde Michael Collberg spika sina första två seglingar och la sig i täten efter dagens seglingar. Magnus Timerdal två och IOM-veteranen Thomas Enwall trea och VM-femma Jonas Samsson fyra samt Tim Shuwalow femma. Men bara sex poäng skiljde de fem i täten åt!

Bildtext: Vi älskar att pyssla och mysa med våra båtar!

Föredrag av vår VM-femma

Utlovat under lördagen var också ett föredrag av Jonas Samsson, vår ende deltagare i VM-seglingarna i Texas,. Det blev intressant och mycket uppskattat story Jonas bjöd på. Han gick gick igenom vilka trim och trix han hade under seglingarna. Vi kände och klämde på hans båt med de svarta seglen och sköt skurar av frågor på honom.

Tack för ett mycket trevlig och bra föredrag Jonas!

Söndag – kanonväder!

Vinden på söndagen hade vänt, ökat och ett helt nya vädersystem var i antågande än det på lördagen. Nu 4-9 m/s sydostlig vind och runt nollan vilket betyder att vinden kommer från fuktiga havet och att det lätt bildas byar med otroligt mycket blötsnö. Och så blev det. Snökanonerna avlöste varandra med kortare uppehåll och några mindre regnskurar.

Och det här var ett väder som bäst behärskades av Tim Shuwalow. Från att det var lite berg-och-dalbana med hans placeringar under lördagen så prickade han mer rätt under söndagens nio starter han var med i. Tim vann fem och tvåa i fyra av dem. Och då var saken klar. Grattis Tim! Michael Collberg slutade på andra plats, fyra poäng efter Tim och Jonas Samsson tog tredjeplatsen. Totalt hann vi med hela 27 starter, vilket inte är illa!

Och nu, med handen på hjärtat. Vad sa du till de vid fikabordet som frågade hur din helg varit? Ärligt!

Slutet gott och allting Gott Nytt År
Mats SWE20 DF95

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tre vinnarskallar: fr. v. Jonas Samsson, Tim Shuwalow och  Michael Collberg

Resultat, KLM, DF65 2018

Sverigecupen 2018

För några veckor sedan höll vi årets sista deltävling i Mariestad och man kan inte vara annat än nöjd med utfallet av det nya koncept Sverigecupen som under året lockat hela 85 unika deltagare! Nu återstår finalen i Särö den 8e December. Finalen hålls som en öppen tävling med egen resultatlista dit alla är välkommna som vanligt, men bara de 20 främsta från deltävlingarna kan få ett slutresultat i cupen och bli den första att vinna titeln. Välkommna till Särö (och glöm inte bort helgens rankingsegling i Stenungsund =))!

DF_Sverigecupen_2018_Total_8

DF95 Globals, Dallas.

Global Championship DF95 Garland, Dallas, Texas USA.

3-9 November 2018.

Svenska deltagare: SWE60

Efter hård marknadsföring visade sig att ensam fick vara stark. När man sitter här på planet mellan London och Dallas den 1 november och funderar igenom vilka chanser och möjligheter som finns på regattan så kan jag inte annat än att sätta den vassaste målsättningen som jag kan komma på. Bästa svensk ska jag minsann bli!

Chuck har informerat, via mail, messenger och de allmänna kanalerna om hur bra detta kommer bli, vilken fantastisk arena Garland har och organisationen på plats håller världsklass. Jag känner mig varmare än varmt välkommen.

Jag passade på att bjuda med min överlägset bättre hälft Eva, vi har inte varit i USA någon av oss tidigare, så varför inte? Skiter det sig totalt med seglingen (flygpersonalen kanske har totaldemolerat båten) så kan vi ju alltid turista i Dallas, det blir nog fint detta.

Prognoserna skvallrar om 18-26 grader och sol, måttlig vind i början av regattan och lättfjärt mot slutet, tur jag har 3 riggar med mig. Nya spänstiga SALT Racing med hysterisk mastkurva i A, lite mer än standard i B och ganska snarlikt i C.

En sak som jag märkt när man har tränat nångång är att kicken på V6 DF65 är fantastisk bra, det är gamla varianten i svårskruvad stålmojjäng på DF95, hoppas temperaturen håller sig som prognosen säger. Det är svårskruvat under 10 grader.

När jag började på detta referat så har vi ungefär 5h kvar till touch down i Dallas, då är klockan lite över 7 på kvällen lokal tid och vi har varit iväg i ca 14h. Det är ganska långt från Halmstad till Dallas, men vad gör man inte för att få möjligheten att få segla mot de bästa av de bästa när de bästa satsar hårt mot detta första globala mästerskap.

Väl på flygplatsen så fick man se sin båtväska hel men naggad i kanten, undra om grejerna var hela?

Öppnade och kikade lite snabbt. Yes! iväg till Hotellet som ligger snubbelavstånd från arenan. Nu ska här sovas gott!

Hygglig airport shuttle Chuck fixat!

Lite testsegling på den onödigt långa böjda flytbryggan och allt funkade. Inmätning av utrustning vållade viss huvudbry eftersom det var många som påpekade att B storen var 4 mm för hög i mastliket 🙁 snabb kommunikation med mäster Kulle och visa på officiella måtten )

Ändring gjordes på den uppritade mallen med 4 mm längre mastlik. 

Dag 1 

3-5 meter med kvalseglingar innebar en 6te plats och placering i B, attans, veckans viktigaste race och jag missat att kvala in till A. Börjar fint detta, ingen riktig ordning på trimmet heller, dock inget som kramar kölen, det finns kanske hopp. Andra seglingen och första i HMS innebar att jag med nöd och näppe hamnade i A, lite bättre gång i båten efter små justeringar, startade konservativt och gick på vriden/puffarna, blev 13nde. Ganska skönt ändå att slippa stanna i B direkt.

Dag 2 

En sydlig bris som gränsade till B, som den viking man är så seglar man ju A till båten dyker. Rätt beslut, skönt, gick som en skållad iller på anabola. Snabbast genom vattnet i A fleeten? Några tyckte det i alla fall när ”the black sheep” hamnade på en klar andraplats i första seglingen. Detta följdes upp med en spik och sen tilltog vinden så alla riggade om till B. Jag är på väg ut till bryggan när en vindby tar tag i riggen och mastenfoten bryts så hela riggen hänger 45grader åt lä…… hoppla då, det är annonserat att A6 startar om 4 minuter. Frågan var om jag skulle slänga på A eller C eller testa att laga riggen. Laga riggen it is! Får tag på Mike Weston som hjälper till och är ”pit crew” åt alla, vi klipper loss storens cunningham och skothorn från bommen. I med nytt mastfotsrör (eller vad det heter) cunningham knyts på känsla helt utan bowsie och skothornet knyts. Riggar och är på väg mot bryggan (nästan 2 min att springa). Då piper radion att batteriet är lågt….faaaan, tillbaka till väskan i med nytt batteri i radion (jag vet att båten och radion brukar ta slut samtidigt men känner att jag hinner inte tejpa om luckan i båten. Startar upp båt och radio i språngmarschen ut på bryggan rusar förbi alla upp mot startlinjen när jag hör nedräkningen säga 20 seconds så slänger jag i båten och kryssar mot linjen. Spikade den starten!!!! Blev 2a efter Tushingham med några centimeter. Bra båtfart 🙂

Nästa race behåller alla B, jag gör några nödvändiga ändringar, bl a justerbar cunningham. Starten går och vinden lägger sig, jag har för stängt överallt och båten är tvärdöd, jag klarar mig med nöd och näppe kvar i A med en 13nde plats igen. Fan oxå. Sista rejset för dagen med A rigg, startar i lä och pulvrar på ute på vänsterkanten, när jag slår så går jag före alla utom Gary USA71 som ligger strax före, vid SB lay så slår han tidigt och när jag på BB precis ska börja ducka honom så slår han igen och fastnar i ögat. Tack! Jag drygar ut försprånget ända till sista länsen när det blir totalt vaccum på banan. Efter sista rundning med en knapp ledning så blåser man av rejset, jag och han som låg knapp 2a säger att vi kör ett race mot målet för att se vem som skulle vunnit…..jag skulle vunnit  med en båtlängd 🙂

Summeringen efter 2 dagar ses här:

DF95 Globals. Resultat topp 10 efter dag 2. 

After 5 races & 1 throwout:

1st Jonas Samson 60 11.0

​2nd Gary Boell 71 13.0 pts

​3rd John Tushingham 151 13.0 pts

​4th Derek Priestley 67 14.0 pts

​5th Peter Allen 00 21.0

​6th Danny Thomas 105 23.0 pts

​7th Peter Baldwin 172 24.0 pts

​8th Mark Golison 55 25.0 pts

​9th Tony Gonsalves 51 28.0 pts

10th Tim Long 99 32.0 pts

Ser finemang ut, nu ska vi försöka hålla i den goda båtfarten.

Dag 3

Det mesta gick småsnett. Lättvind 40 cm vågor, stora vrid och många omställningar, minskande vindstyrka och knappt styrfart, ligger hyggligt till vid ett 120 gradigt vindvrid och båtarna långt bakom får bra fart och kommer ikapp och förbi. Attans, det är inte lätt när det är svårt. Summerar dagens segling som kampen mellan bleket och vakuumet. Trevlig uppföljning med John vid rodret och föredragande om framtidens DF racing internationellt. Mycket mer om detta kommer att komma, men jag kan nämna att i den internationella gruppen röstade i stort sett ALLA YES till DF65 Global events 2020 i Sweden.

Dag 4

Att börja i B med A rigg när de flesta seglade B rigg kändes helt ok, fast man hamnade utanför uppflyttningens 4 båtar – oturen grinade mig rakt i ansiktet och fockbomssnörhelvetet gick av med 30 sekunder kvar till start. Mike Weston är en klippa och världens bästa pit-crew, han fixade riggen på några minuter men för sent att kunna segla nämnt B-race. Nu var man i C, hej o hå, vilka förutsättningar. Lyckades med att vara bland de 4 som gick upp till B, även i B lyckades jag gå upp i A och väl i A så knep jag en fjärdeplats! Yey! Seglade bra och fort, ny bytte jag till B rigg som alla andra, startade lite väl konservativt och litade på båtfarten till en 3a 1a 4a sen var oturen framme igen, 10 sekunder efter 4an så gick förstaget av uppe i masttoppen, linkade till bryggan och ny rusning till ”världens bästaste Mike” fixat på några minuter men osäker på om trimmet var identiskt, ut o testa under tiden som B seglade klart sitt race, tyckte att jag inte hade samma sköna swung som innan, gick några kryssbogar mot några duktiga och upplevde att de nu hade lite fartövertag, in och fixa lite, lite kick, lite akterstag, lite skotvinkel, starten går igång och jag sjösätter igen….hoppas hoppas. Detta rejset blev bland de stökigare, många straff och många snurr, jag klarade mig med en 360 och går i mål som 6a i dagens sista segling. Tack vare en upphämtning under dagen ligger jag på en 3dje plats totalt med 6 poäng upp till 2an och 9 poäng ner till 4an. Börjar se hyggligt ut detta. Rockstjärnan Tush är hemska 26 poäng före….

Dag 5

Varannandagsframgång håller inte i detta gänget.

Hemsk dag med många krockar, straffrundor, lättvind och vågor/stötsjö gjorde livet surt för mig. Har inte riktigt gången i A riggen i dessa förutsättningar, vandrade mellan B och C och har nog dragit på mig 100 poäng eller nåt….5te plats när det är summerat 2 ynka poäng före 6an och 13 poäng upp till 4an. Har jag tur så blir det mer vind i morgon och B riggen som gått fint mot motståndet. Skulle kunna skriva spaltmeter men är både sur o förbannad på det mesta så jag släpper detta här o nu.

Dag 6, sista dagen.

Strålande C riggförutsättningar.

Startade i B efter gårdagens usla segling. Lyckades knipa en fjärdeplats i det viktiga racet, upp i A och spikade det, sen av bara farten spikade jag nästa A oxå, tredje A rejset leder efter 2 bra slag i skiftena och ledde med ca 10 m när Texas största sopsäck valde att kika lite väl nära min kölbulb på sista länsen. Valde att länsa färdigt fast båtar flög förbi mig i 12 meter. Väl rundat länsbojarna så ställer jag båten i vindögat och backar nån meter så jag kom fri, det hela kostade mig 8 placeringar och förmodligen en tätplacering totalt. Resultatet är inte riktigt färdigräknade när jag skriver detta. Hamnade dessutom i protestförhandling efter sista seglingen (3a) för min krock med Peter Baldwin. Hur som haver så eftersom han inte påannonserat att han avser att protestera mot mig så slapp jag utgå (hans båt gick sönder vid krocken, jag för SB och han för BB)

Nu blir det regattamiddag om 1h, sen är nog resultaten officiella. Det lutar dock mot en 5a totalt i min första DF95-regatta, om nån vecka är jag säkert supernöjd med den placeringen.

En av sak som jag är väldigt nöjd över är båtfarten i B och C-riggarna, har inte riktigt hittat edgen i A. Båten har gått sönder lite överallt och superlim tillsammans med världens bästaste Mike Weston har gjort att jag har kunnat kappsegla med hela grejer.

Jag kommer lägga in bilder och privata filmlänkar i denna texten när jag kommit hem.

 

Vid tangenterna
SWE60
Jonas Samson