Snurrigt i Kringelsstaden

Södertälje är ju känd som Kringeslstaden. Nu förstår vi varför.

– Sydost och nordväst är perfekt. Andra vindar kan vara ganska ”trickiga” säger Lasse Karlsson, när vi möts på den cirka 30 meter långa träbryggan som går parallellt med Södertälje kanal på Södertälje Båtklubb. Till andra kanalsidan är det säker ett par hundra meter, så gott om utrymme för stabila vindar. Ibland tuffar stora lastbåtar förbi här som faktiskt inte stör så mycket, men det gör de  förmodligen inte i dag på en söndag, Men vindarna kan vara lite knepiga i dag, fortsätter Lasse.

Vinden ska vara +4 m/s enligt prognosen och i ansiktet känns vindarna komma från väst. Femton grader varmt och snart ska solen, som gömmer sig bakom asptopparna nå oss och ge lite värme. En lovande dag.

Bilarna har vi som samlats den här morgonen fått parkera bara några meter från bryggan. Perfekt. Vi, det är vi åtta seglingsglada ungdomar, (ingen över 70 år), som radar upp våra upp-till-tänderna-taggade fullblod på linjen.

ÖHHHH!!! brölar startapparaten, dvs  PANG. All iväg fint men bara sekunder efter öhhhh:et  får vi smak på de snurriga södertäljekringlornas lömska ingrediensr. Det vrider hit, det vrider dit sedan dit och hit, sen tillbaka. Ja ni förstår, det vrider till i allas våra sinnen så det står härliga till. Så höll det på mer eller mindre hela tiden. Och vid kryssmärket verkade ett vindhål parkera sig med jämna mellanrum. Men när? – Ett vindarnas Gröna lund!

 

Inget vindschema.

Vi som åkt långväga hit från Norrland, dvs. vi som bor norr om Södertälje, trodde först att det här skulle gynna hemmasönerna Bosse och Lasse Karlsson. Men de här lokala vindarna finns det inget schema för. Det är nu och i ögonblicket det händer och inget vet vad som följer därefter.

Och, det blir riktigt roliga seglingar. Inga högljudda toner på bryggan alls, bara en av hemmasönerna som någon gång gav hals för att vindhålet behagat flytta på sig lite felaktigt just då.

Som Sagt, det blir totalt 15 roliga seglingar som blandar tur med skicklighet på ett inspirerande sätt. Man måste vara på helspänn och ha koll på vindarna över hela banan. En krävande bana helt enkelt.

En anledning till de gäckande vindarna tros vara den höga kullen på andra sidan kanalen som gör att vindar väljer båda sidorna på kullen och ibland t o m krockar med varandra. Spännande och en kul(svårseglad) effekt blir resultatet!

 

Ny i gänget!

Vi vill såklart passa på att välkomna en ny ungdom i vårat gäng också. Peter Blomberg som var där med sin son och sin ”nollmärkta” båt, (fast han har registrerat nr 761). Han seglade med A originalsegel, medan vi andra körde A+ hela tiden fast vindarna varierade från 0,1 till säkert 8 m/s i den tilltagande vinden. Han börja blygsamt men spikade ett av de avslutande racen. Stabil bana uppåt med andra ord. Välkommen Peter, och ta gärna med sonen eller din far nästa gång för ni har ju två båtar.

 

OK, resultaten då. Kolla tabellen. Göran Uggla, lyckades på ett tungbrytande sätt hålla en hög och stabil formkurva hela den här förmiddagen – utan att kringla till det!

Snyggt gjort Göran! GRATTIS!

Mats SWE208

Sverigecupen #6, samt test av eventuell VM-arena

A+, A och B-riggar var de segelställ som behövdes för att bemästra vindarna i den sjätte Sverigecupns deltävling. Plats: den nya fina gästhamnen i Gustavsberg, två mil öster om Stockholm.

Vi var 20 anmälda seglare. 18 kom till start. Sol i ryggen och vindar som hela tiden växlade mellan 2 och 10 meter per sekund. Så den stora utmaningen den här dagen var; vilken rigg gäller de kommande tio minuterna? Hur gör man när vindarna hela tiden varierar så mycket? Jo, man springer och byter rigg så att man nästan får träningsvärk. Så den sjätte Sverigecupen blev lite av en segelbytenas brottningsmatch.

I de första racen syntes mest A riggar samt några A+. Men vinden tilltog efterhand så bort med A+ och nu seglade nästa alla med A-rigg. Vinden ökar ytterligare lite och vips –  så dyker det upp ett par B-riggar. Och det går ju riktigt bra för dem. Så mot slutet, i den tilltagande vinden var det uteslutande B-riggar som radade upp sig på startlinjen. Många av oss bytte rigg säkert fem- sex gånger i de 12 race som var och en seglade i det rullande schemat av totalt 18 genomförda seglingar. Så ett tips – träna på snabba riggbyten, det kan avgöra din placering i nästa race.

Och hur gick det då, vem klarade av att byta rigg snabbast? Första frågan är enkel att besvara. Tim spikade alla sina 12 seglingar utom två så han slutade på minimala 9 poäng. (Han fick räkna bort en förstaplats! (Frågorna hopar sig – hur, vad gör karln? red. anm. )). Tvåa – Fredrik Edgren 20 poäng och trea Magnus Timerdal på 21 poäng. Stort Grattis till er! Och grattis till alla andra som genomförde en kul regatta med trevligt segelsnack o mysmys.

Pristagare fr. v. Grand Master, Mats Hagman, 2:a Fredrik Edgren, 1:a Tim Shuwalow, 3:e Magnus Timerdal.

Resultat den sjätte Sverigecupen i Gustavsberg.

Den andra frågan, vem som bytte rigg snabbast är svårare att besvara. Men vi kanske ska ha riggbytartävling framöver? Det skulle nog flera av oss behöva!

Gustavsberg – en kommande VM-arena?

Svenska DF65 förbundet har ju fått en förfrågan om vi kan bli värdar för de första världsmästerskapen för DF65. Helgens seglingar var ett test för att se om Gustavsberg uppfyller de kraven som ställs för det. Och det ser vi nog att den gör. Den nya gästhamnen är riktigt fin med långa pontonbryggor, fina serviceanläggningar, bra parkeringar, hotell, restauranger och närhet till internationell flygplats.

Så kanske!? Boka in september 2020 i almanacken. VM i DF65.

Här en snabbtitt på anläggningen: https://youtu.be/t39jCCYBMrc 

Mats SWE208

Anmäl  dig till nästa Sverigecup i Karskoga den 30 september: http://dragonforce65.se/df65-sc-karlskoga-30-9/

Första DF65 Distriktmästaren i Stockholm

Det kan sägas kort – Tim!

Ja, det var inget snack. Vi var 20 seglare som samlades i Gustavsbergs nya och superfina gästhamn. Vi delades upp i tre grupper. Två grupper seglade samtidigt efter ett rullande schema.  Så totalt genomförde var och en tio seglingar. Två seglingar fick räknas bort. Vad är då den lägsta siffran man som vinnare kan få i protokollet? Ja just det, 8 poäng eftersom två seglingar får räknas bort. Och det måste sägas att det är sällan som det inträffar i seglingar. Men vi har en kille som gör det inte en gång utan flera gånger. Namnet är kort. Tim! En stor-, svårslagen prestation! Ett stort grattis till dig Tim! Inte långt efter var veteranen Magnus Timerdal och trea Olle Krogh. Men eftersom Magnus är utsocknes, om man ser med 08-ögon så snuvades han på prispokalen. Den snodde i stället då av totalfyran, Stefan Lundquist, som därmed också tog hem Grand Masterpriset. Grattis Olle och Stefan!

I morgon är det Sverigecupen i Gustavsberg. se: http://dragonforce65.se/df65-sc-stockholm-16-9/

Får vi se samma pristagare då?

Här resultat i det första DM Stockholm i klassen DF65

 

 

 

 

En ganska vanlig kväll på bryggnocken i Saltis.

Saltsjöbaden den 29 september, torsdag, klockan är halv sex på kvällen.

Några personer druttar ner för slänten med sina små båtar i händerna och knallar ut på den långa bryggan. Utanför bryggan lägger två män i en liten båt ut små bojar. På bryggan klär man på sig sina små manicker runt halsen och kollar på varandras båtar. Det är 20 grader i luften. Med andra ord en ganska vanlig sensommarkväll.

Men så ljuder en gäll röst- ”THE FINAL MINUTE STARTS”

Och jädrar i min låda vilken aktivitet det bli på gubbsen och boysen (för det finns några boys där också). De som inte redan satt sina båtar i vattnet tränger sig fram på bryggnocken och lägger försiktigt i dem.

30 seconds – ”Va – babordsfördel? , uttrycker någon. Hupp, hinner jag till linjen? frågar sig en annan.

20 seconds­– Så kan du inte gippa! Vi har krokat i varandra, fall av du! Hörs två aningen mer högljudda röster.

10 seconds– Fall inte av på mig! Jag försöker ju bara backa!… sedan blir det tyst.

Brrrrrr – Starten går. Total tystnad.

+ 5 minuter,  –  Du kan inte slå sådär nära mig. Jamen jag nådde inte upp till bojen! Ordutbytet följs av en kort diskussion om hur reglerna ska tolkas. Men de tystnar snabbt. Full koncentration på den egna båten igen.

Ja så var det i går. En ganska vanlig seglingskväll i Saltis helt enkelt.

Lasse Karlsson var hungrig och hade (som vanligt) lite otur med det ena och det andra ute på banan. Lasse Ericson ville ha en kort paus för att hämta varma jackan. Tim stack ut och korrigerade bojarna. Andreas som var med för första gången förra gången, hade inte fått sina nya segel utan körde med standard A-seglet med draken på. Helt ny i gänget var Bertil Dyrell. Bertil håller normalt till lite längre norrut på Baggensfjärden, vid vid Mjölkudden, där Boo Segelsällskap huserar och där han är ordförande. Nu kom han med fyrsiffrigt i seglet, 1020 och han har en till båt med nummer 1030 som sonen seglar Kul med nya ansikten tycker vi alla och kanske får vi se ett far och son drama framöver?

Under den korta fika och trimpausen kommer några åskådare ut på bryggan och undrar vad vi håller på och leker med. Är inte ni för stora för sånt där, skämtar en dam.

–  Jo, kanske säger en av oss förläget med ett lite ansträngt smil. Men som innerst inne blir han lite sur och arg eftersom det här ju är på allvar och för att damen inte alls förstår tjusningen i att det är minst lika spännande och riktig segling som om man satt i en av de där båtar som ligger på svaj utanför bryggan. Men vi som seglar har hört det där förut och står ut med att inte bli helt tagna på allvar, sedda lite över axeln. Men det köper vi gärna för vi älskar det vi håller på med.

I övrigt var det som ganska vanligt. De flesta mekade/trimmade sina båtar mellan seglingarna. Och de två timmarna på bryggnacken i Saltis förflöt som vanligt alldeles för snabbt. Och som vanligt var det en fin och trevlig stämning hela tiden. En bra kväll – så som vi alla vill att en bra seglingskväll ska vara.

Vi hann med att segla 10 seglingar i de lätta, ljumma vindarna. Trevligt och kul som sjutton helt enkelt. Hur det gick då? Jo, ganska som vanligt – kolla själv!

Tre heta nyheter för DF65-seglare

  1. Ny DF65-arena i Stockholm

Vi som seglar i Stockholmsområdet har hittills mest hållit till i Saltsjöbaden. En bra plats som funkar fint i de flesta vindar. Ibland seglar vi också i Ålsten Bromma, på Lidingö och i Södertälje. Vår ambition är att segla även på andra platser, dels för att visa upp oss lokalt och sprida intresset för klassen, samt för att det ska bli mera rättvist vad gäller resväg för oss som seglar eftersom Stockholmsområdet är rätt stort.

Och nu har vi luskat upp en ny plats som vi ska testa helgen den 15-16 september med två riktigt fina event. Platsen är Gustavsberg i Värmdö kommun, en ort med 11 000 invånare som ligger två mil öster om Stockholm.  Det är en gammal bruksort som kanske är mest känd för tillverkningen av vackert bord-, och sanitetsporslin i Gustavsbergs porslinsfabrik. (Den som vill förkovra sig djupare i ortens och porslinets historia kan läsa mer om det på: https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustavsberg ochhttps://sv.wikipedia.org/wiki/AB_Gustavsberg

Här seglar vi. I den nya gästhamnen finns en ”relaxponton”. Flytbryggan är minst 70 meter lång.

Gustavsberg ligger i en stor vik i norra delen av Baggensfjärden. Varje år hålls den flytande båtmässan Allt på sjön här. I Gustavsberg finns en ny, mycket fin gästhamn med en 60-70 meter lång flytbrygga, hamnkontor, duschar, toaletter m.m. Boende finns bl a på hotellet Blå Blom som ligger bara något 100-tal meter från seglingsområdet. (Vi ska kontakta dem och förhandla om reducerat pris)

I det lite längre perspektivet ligger att vi förhoppningsvis ska kunna arrangera SM här nästa år och förhoppningsvis det första DF65 World Cup här, år 2020. Vi har varit i kontakt med VDn för Värmdö Hamnar som ser mycket positivt på vårt intresse att förlägga våra seglingar i Gustavsberg och att eventuellt kunna arrangera World Cup här. Inom kort ska vi också ha ett planeringsmöte med honom.

  1. Vem blir Stockholms öppna Distriktmästare i år?

Lördagen den 15 september arrangerar vi DF65 Stockholms öppna distriktmästerskap 2018. Och var ska vi göra det? Jo, naturligtvis passar vi på att testa den nya arenan i Gustavsberg. Och för att så många ”icke-08-:or ”som möjligt ska kunna vara med även på  öppna distriktmästerskapet och hinna till start kör vi inte igång förrän 12.30 med skepparmöte och första start kl. 13.00 samt ingen start efter 17.00. Anmäler dig gör du på:http://www.srss.se/anm%C3%A4lan/df-65-kappsegling. Och swisha 50 pix till Mats Claesson på 070-693 49 67. Skriv ditt namn och segelnummer.

3.Lilla superhelgen.

Helgen den 15–16 september blir en liten superhelg. På lördagen seglar vi nämligen de öppna distriktsmästerskapen och på söndagen kör vi Sverigecupen.

OBS! – Höstcupen nu på onsdag den 29:e .Glöm inte att anmäla dig till Stockholm HöstCup 3,onsdagen den 29 augusti i Saltis på:http://www.srss.se/anm%C3%A4lan/df-65-kappsegling

Och du – passa på att anmäla dig till Sverigecupen den 16:e. Det gör du på: http://dragonforce65.se/df65-sc-stockholm-16-9/  .

 

För mer information:
Mats Hagman, tel: 070-628 12 10, mail: mats.hagman@gmail.com
Mats Claesson, tel: 070-693 49 67, mail: mats.swe147@telia.com