UK Nationals – Gosport 2018

Gosport 19-20 maj 2018 UK Nationals

Det är med vässad ingång och en hel del jävlar anamma som jag, Mats och Rolf (swe60-swe222-SWE46) möttes upp på Landvetter Göteborg för boarding på Norwegian B737 med destination Gatwick och sen tåg mot helgens mål. 

Dammen i Gosport – arenan av arenor i RC-segling.

Efter sedvanlig promenad fram o tillbaka i avgångshallen, incheckning av ömtåligt bagage (båtarna i väskor) så släpptes vi till sist igenom i säkerhetskontrollen, Rolf blev av med tandkrämstuber och jag solkrämen, det fanns ju risk att vi skulle kapa planet med mixen mint-cocos.

Kontantväxling, Forex och tidig kvällsmat på O’learys med Staropramen till, så började vi alla 3 känna ”nu är det nära, vad skoj detta ska bli, låt oss göra bättre ifrån oss än förra året-känsla”

Se länk från förra året här: https://wp.me/p7hL78-NN

Fredagen innebar att vi fick många timmars intrimning på just denna damm och förutsättningarna kunde knappt vara bättre, samma förhållande som alla appars prognoser hela fredagen, lättvind och helt smult vatten, gäller att maxa trimmet för fart och höjd samt acceleration. Nöta nöta nöta, byta kontroller och känna på varandras båtar o trim, vilken går bäst, vilken slår bäst, vilken känns bäst? Nån mm här o nån mm där gör underverk. Från idag finns en drönarfilm på denna länken: https://youtu.be/TA5zhYLNN3g

Utfallet från fredagens träning blev i allmänhet att det vrider mycket på dammen, det puffar mycket på dammen och det kommer bli svårt på dammen. John Tushingham var på plats och tipsade till höger och vänster om olika trim och sätt att segla båten optimalt på denna dammen, SWE133 fick sig en översyn och omtrim, sedan löpte den på fint och John själv var med på ett race med den båten, trevligt grepp att sätta världens bästa DF65-seglare som ”stand-by”-markservice till alla som vill ha hjälp, bra sätt att få klassen att ta nästa kliv.

Rockstar JT

På fredagkväll drog SWE-gänget ut och käkade gott och diskuterade dagens övningar. 

Lördagen 19 maj så var det samling 9:45 för uppdelning i seedningsheat och första start kl 10.00, prognosen skvallrar nåt om vridande vind mot syd och tilltagande….uppåt hela 4 m/s kan vi förvänta oss, perfekt att solen skiner ikapp med deltagarna.

Hört på bryggan: vinden är helt jämn när den kommer!
En och annan manet gullade sig fast vid våra kölar, vilket innebar betydligt sämre fart genom vattnet och ibland var det långt till där man stod och kunde lyfta, just maneterna skulle visa sig fälla avgörandet i täten.

Vid halvtid och kvällsavslutning kl 18 såg det ut såhär för de svenska:

De flesta var sammanbitna och revanschsugna, vi upplevde att vi har både båtfart och höjd, så det vore väl attans om vi inte skulle komma lite högre, det är ett överkomligt motstånd och så himla dålig nivå har vi väl inte i sverige?

Vi tog i hand på att ”det blir bättre i morgon”

Kvällen avslutades med gemensam förbokad middag, menyn såg smarrig ut på pappret men som bekant stoltserar kanske inte UK med sin kökskonst?
Trevligt samkväm och nya internationella kontakter inom DF-familjen skapades och efterfrågades. Nummer och mailadresser byttes och vi ser alla fram emot tätare kontakter och gemensamt arbete att få till fler och större internationella event.

Kvällen avrundades i den fashionabla loungen på Spring Garden och Mats Hansson agerade mycket villig och erfaren bartender.

Söndagen 20 maj, samling 9:30 och vi rullade i gång i ett molnigt Gosport med C heatet.
Några bilder ”uppifrån kullen” med utsikt över dammen. Maneterna var mer aggressiva idag och flera av oss drabbades brutalt och handfast, på det stora hela så var arrangemanget tipp topp, personal och resultat, ”observers” och hela apparaten fungerade klockrent, mycket tack vare världens överlägset bästa Race Officer? Med glimten i ögat och nära till den engelska torra humorn roddade han hela eventet ypperligt!

Vi summerar helgen med glada miner och nästa år håller vi tummarna för att man lägger UK Nationals i en damm utan maneter 🙂 Då kommer vi vara 10+ från Sverige!?!

Resultat enligt nedan och bild på totalvinnaren, Alex Cory, Gosport (han tackade att han visste var maneterna höll hus och att de inte gillade hans köl)

Vi svenskar tycker och fick bekräftat att vi går fort som attans genom vattnet och det värmer självklart våra sargade själar något.

Den som enligt arrangören lyckades få flest maneter kring kölen var ingen mindre är Tjakko Keizer NED180, vi som var här vet att vi i Svensklägret råkade ut för nästan lika många och det som händer med en slämmig äckelmanet som kramar kölen är att båten gick från ”topspeed” i fältet till långsammast i universum.  (Holländare brukar dessutom ofta ställa sig lite annorlunda med fötterna om det är maneter inblandade)

Totalresultat:
Vid tangenterna
Jonas Samson SWE60

Hyr en DF95 till Klassmästerskapet den 16-17 juni

Japp, det ska vara enkelt att testsegla en DF95:a.  Och enklare kan det inte bli!
Till klassmästerskapet i DF95 i mitten juni finns det ett tiotal båtar att hyra. Alla sprillans nya och i toppskick. Och priset är ju som det mesta i DF-segling – billigt! För 300 SEK blir du rorsman på en DF95:a under de två dagarna. Så maila mikael@atseasailingevents.se och boka en redan nu!

Seglingarna går i Saltsjöbaden den 16 och 17 Juni. Mer information och detaljer om klassmästerskapet kommer.

Tjillevippen, MatsSWE208

SC Ulricehamn 6 maj -18

Sverige Cup i vackra underbara Ulricehamn, premiär för svenska DF65 förbundet på platsen som mycket väl kan komma att arrangera många tävlingar framöver 🙂 Snyggt Rolf Danehammar, hälsa ”staben” för ett ypperligt arrangemang, t o m vädret fixade ni, sol och 20 grader.

Det blåste en svag sydvästlig bris vid banläggningen och rorsmansmöte, banan behövde en liten justering, som justerades igen och igen och igen, det kom puffar och vrid lite fram o tillbaka, så banbåten fick gå frekvent.

Rolf, Petter och Magnus höll i skepparmötet.

Vi tycker det var extra roligt med båtar både från Stockholm, Mariestad, Göteborg, Växjö, Ronneby, Danmark och Halmstad. Klassen mår bra och vi med den. 27 kom till start i en sedvanlig tysk gruppindelning, märkligt att de flesta verkar hamna i dödens grupp gång efter annan 😉 Rolf Danehammar, SWE46 spikade igen GM-klassen även denna gång, dock hårt jagad av flera Mariestadare. Trea hamnade ingen mindre än Magnus TImerdal SWE8 på 28 poäng, tvåa och en återvändare efter lång frånvaro (nationellt i alla fall, tror det tränas flitigt på hemmaplan) Michael Collberg SWE21på 23 poäng och på en hedrande förstaplats, Petter Kostmann SWE3 på 21 poäng. Svenska DF65-förbundet hyllar pallen med tutor och trumpeter!!

Från vänster, Michael, Petter, Magnus och Rolf.

Kompletta resultat här nedan (det kommer en PDF-variant i vanlig ordning, så fort Petter druckit färdigt skumpan)

Resultat SC Ulricehamn 6 maj 2018

Vid tangenterna
Jonas Samson
SWE60

Ruggigt men kul

Dimma med ett tätt duggregn och sex grader i luften. Vind mellan 3 och 7 meter och nanosmå droppar som la en töckensikt på glasögonen. Inga drömförutsättningar för de som bar glasögon och inte heller för de som stannade hemma i stugvärmen.

Men när jag kom ner till bryggan, dryga halvtimmen innan skepparmötet, för att lägga ut bojar stod där två personer redan och seglade. Respekt!

Det var Thomas Enwall, ettarankade IOM-seglaren, som fått låna Lasse Ericsson 49:a. Han ville få lite tid på sig att segla in sig på den nya modellen. Där var också Anders Åberg som för att undvika rusningstrafiken i stan brukar åka lite tidigare och fika hos en kompis i närheten av Saltis.

Till slut blev vi sex stycken i alla fall på strtatlinjen. Ytterligare ett nytt ansikte var Joakim Mellström, kompis till Mats Claesson som lånat Mats reservbåt med A-rigg. Vi andra seglade med A+riggen. Totalt hann vi med 7 seglingar i en sydvart vridande ostvind. Banan fick läggas om ett par gånger och i slutändan fick vi dra nytta av de permanent utlagda båtbojarna i Hotellviken. Mats Claessons båt verkade inte gilla de ruggiga förutsättningarna och protesterade med att lägga av liksom Joakims båt som fick hämtas in med jollen. Så i slutändan var vi bara fyra kvar på den långa betongbryggan. Fyra tappra!

En riktigt ruggig kväll – men kul!