Årets svenska mästerskap samlade 21 båtar, varav samtliga topp 11 på rankingen var på plats, här skulle minsann inget skänkas gratis!
Lördag morgon hölls skepparmöte under arrangören Bosses starka stämma, han fick hjälp av tävlingsledning (Micke) hur det var tänkt att vi skulle segla denna helg, snällt, korrekt och framförallt fort.
Ändring hade gjorts så det var möjligt att segla fleet med samtliga på linjen, detta fungerade mycket bra för det mesta.
Det märkes att Richard saknades – ingen kan lägga så raka startlinjer som mäster Rickard! 😘
Hela lördagen var det 100%ig utdelning på vindriktning, vilken arena Ljungskile är i VSV-VNV (vilket faktiskt det för det mesta blåser) Samtliga började första racen med A-rigg i den 2-5 m/s starka vinden, det fanns lite skift och puff att plocka, om man missade dessa så delade resultatknapparen frikostigt ut mängder med poäng.
Framåt lunch hade det utkristalliserat sig en ”tät” som hungrigt slogs om varje placering, det var till och med delad förstaplats på 22 p lagom till den utsökta pasta bolognese som Mäster Lars slängt ihop.
Eftermiddagen gav lite mer tryck och några bytte till B rigg (till slut seglade hela fältet med B) och några dök och började diskutera C rigg…..
Årets svenska mästare seglade ifrån i toppen med en hysterisk jämnhet, var det 4-5 spikar på raken Kungen? Mäktigt!
Kvällen kom och några åkte hem för att reparera trasigt material, andra samlades och umgicks, det är riktigt trevligt folk på våra seglingar, knappt ett enda hårt ord hördes (kanske pga den relativt hårda vinden?!?)
Söndagen var precis efter prognos SSV och lättare, för alla som aldrig seglat i Ljungskile så vid SSV så kommer vinden lite över vänster axel från berget – vilket ger chansartat och svårlöst för de flesta, man kan gå högt vid bryggan i mindre vind eller lågt ute i viken i mer vind – många med undertecknad valde fel gång på gång…det är svårt det här!
Svenska DF-förbundet sjunger 3-stämmigt för pallen och GM!
Stort tack till LJSS för en enastående ranking i DF95 idag.
Speciellt tack till Bosse Gullberg med stab (har inte namnen på på alla)
Stabilt, snabba ändringar och korrekt vägledning till oss som stressade runt på grusparkeringen kännetecknade denna ranking.
Prognosen skvallrade om mellan A och B-riggar, skönt när fler än undertecknad har tvärfel.
C riggar åkte på i snabb takt redan till R1, någon gjorde ett tafatt försök att återgå till en på förhand väldigt snabb B-rigg, men det fungerade dåligt i vindstyrkan, som uppskattningsvis vandrade mellan 10-13 m/s lätt skiftande mellan vsv-vnv. Jepp med senaste rankingen i Kumla sjöpark i färskt minne så är det viktigt att slå/gippa på rätt skift 😉
Det var extra trevligt med utländskt besök i form av Odd NOR90 (tänk att han alltid har Notice Of Race med sig…..)
Vi får kraftsamla nästa gång våra grannländer arrangerar och åka utanför riktnummerområdet och tävla tycker jag!
Racen skulle seglas i samlingar av 3 och 3 med några minuters paus mellan, enligt myndig stämma från Bosse. Detta hölls nästan hela dagen, blev någon ofrivillig längre paus eftersom några märken inte orkade ligga kvar i position pga den hårda vinden.
Noterades även att vissa maneter är varmare än andra!?!
Det skulle visa sig att båtfart och höjd blev avgörande, vilken kioskvältare!
Några mindre krockar och strul i starter var väl egentligen det enda negativa att säga om denna trevliga dag. När det blåser 2-3 meter så kan man ha ganska små marginaler, när det blåser uppåt styv kuling behöver marginalerna vara något mer för att undvika onödiga situationer.
Mellan DNF seglade vinnaren av regattan ruskigt stabilt, trots första regattan i klassen någonsin, det märks att Odd slipar på formen inför vad som komma skall!
Bosse med stab fixade med mackor till lunch och det var ganska skönt att få komma inomhus, vissa av oss var helt blåsta, inklusive undertecknad!
Några hade mer tur än andra under dagens hela 19 race i fleet, det absolut bästa från min egna horisont var ändå att solen värmde och att äntligen få segla i stabil västan och slippa puff med vrid i vacuum.
Trevlig sommar önskar
Jonas Samson
SWE60
Det blev en liten film, tack Magnus Timerdal för del av materialet, airdrop är fantastiskt!
…den store? Ja, men inte bara den store, långe, och ståtlige Lars. … den snabbe? Ja, för han är även den snabbe och duktige seglaren Lars.
Det senare visade han definitivt i helgen vid årets första DF65 rankingsegling i Kalmar där han stod som slutsegrare efter två dagars segling.
Och att han är en duktig seglare kan hans mamma intyga. – Lars är uppvuxen i Ljungskile och har hållit på med segeljollar sedan sex-sjuårsåldern, säger mamma Gun-Britt.
– Tillsammans med sin lillebror, som också visat framfötterna på kappseglingsbanorna, har de alltid haft ett stort seglingsintresse. Lars har seglat Tjörn Runt och han har en 606:a som han seglar SM med och sådär, fortsätter hon.
– Han ringde mig på eftermiddag i söndags och var så glad när han berättade att han vunnit seglingen i Kalmar, berättar en stolt mamma.
… den snälle? Ja, Förutom att vara en duktig seglare, berättar mamma Gun-Britt att hon inte har behövt gå i en livsmedelsbutik sedan pandemin bröt ut. Han handlar all mat åt mig och sådär.
Så Lars – en stor, snäll och snabb helylleseglare från Ljungskile!
Att han är en duktig 65:a-seglare visade han redan efter de första sex seglingarna då han la sig i topp före Anders Lindholm och Peter Fredén. Sedan var det lite utförsbacke, men han styrde snabbt och snyggt uppåt i söndagens avslutande seglingar med 2:a, 2.a,1:a,(15),1:a. Totalt fem förstaplaceringar och lika många andraplaceringar. Vackert! Och det blev ett rejält kliv upp på rankingstegen. Från 29:e plats till 20:e plats, och då är inte vinsten i Västs senaste regionala ranking medräknad!
Andra som klättrade rejält på den stegen var Bobbo Lindholm som med sin fjärdeplats i Kalmar gick från 15:e till 5:e plats. Även Göran Uggla, som knep bronset i Kalmar, tog rankinghissen från nionde till fjärde våningen. Alltjämt biter sig dock Michael Collberg kvar på förstaplatsen i den nationella rankingserien, trots att han inte var med i Kalmar. Magnus Timerdal tronar som näst bäst rankad och fick till en fin andraplats i Kalmar. Rolf Andersson, den välmeriterade Marbleheadseglaren från Landskrona, intar tredje platsen på den nationella rankingen. Rolf blev bästa Grand Master med en fin 9:e plats. Här hela resultat listan Nationell rankinglista hittas här
Vad gör då att Lars numer ses i absoluta toppen på kappseglingarna?
– Det är väl främst att man fått ett lugn i kroppen under seglingarna, säger Lars. Vi har tränat nästan varje vecka under hösten och vintern i Ljungskile och i snitt är vi väl 17 – 18 båtar på startlinjen. Framöver blir vi säkert fler och vi hinner väl med 12 – 13 starter varje gång.
En annan sak är att man tidigare kunde tappa sugen och ge upp om starten gick riktigt dåligt. Nu tänker jag att det fortfarande finns möjlighet att klättra uppåt genom att ta en båt i taget. Så med mycket träning har lugnet infunnit sig och därmed bättre resultat!
Är det något annat som du gjort för att bli bättre?
– Vet inte. Trimmet på båten har jag inte ändrat så mycket. Klart man justerar efter vind och så, men inget dramatiskt.
Som kuriosa kan nämnas att Lars jobbar som lärare i SO-ämnen och Hemkunskap. Lars son, som för tillfället är skidlärare i Sälen, har lärt sig tatuera. Så fråga Lars vad som finns tatuerat på baksidan av hans ena arm!
Kalmar – vilken premiär!
En lång bilresa var det för många av de 34 deltagarna i Kalmar och visst fanns ett uns gnissel för att det skulle bli långt att bila dit. Men väl framme kunde Kalmar verkligen ge svar på tal. En fin stad vet vi ju redan att det är och nu är det även helt klart att Segelsällskapet Vikingarna i Kalmar med besättning kan leverera fina arrangemang för radiosegling. Ett varm välkomnande fick vi alla seglare av Segelsällskapets vice ordförande Mårten Bernesand vid skepparmötet. Då tog man också upp pizzabeställning som kördes ut till seglarna lagom till lunchen. En proffsig banläggning stod de också för liksom varm gästvänlighet i sällskapets fina klubbhus. Aningen trångt blev det ute på piren där vi stod men med bänkar och gott kamratskap löstes det enkelt.
Den tillreste tävlingsledaren Örjan Friberg från Vadstena instruerade sedan seglarna i hur tävlandet skulle organiseras. Med fast hand lotsade Örjan alla 34 seglare i mål på söndagen. Och det blev hela 30 genomförda delseglingar i bitvis tuffa förhållanden.
Så har vi kommit in en bit i februari och snart börjar kappseglingssäsongen. Det ligger nu en del inbjudningar upplagda, både till nationella och regionala seglingar. Och intresset verkar stort. Den första nationella rankingen för DF65 i Kalmar har i skrivande stund 38 anmälda. Och glädjande är att det är en hel del “lokala” seglare som inte varit med på nationella tävlingar tidigare. Ett önskemål när jag skriver om tävlingar är att ni betalar startavgiften samtidigt som ni anmäler er. Var dock uppmärksamma på om det är till Förbundet eller till en lokal klubb. Fyll i dina uppgifter som behövs. Tävling, Namn, Båttyp, Segelnummer och ev. Grand Master. Detta underlättar väldigt för kassörer som på en full säsong får in ca 500 inbetalningar av startavgifter. När jag ändå påminner så glöm inte att betala medlemsavgiften till förbundet (och eran lokala klubb).
När jag ändå skriver om förbundet, så kan jag meddela att vi planerar årsmötet i samband med seglingen i Kalmar. Vi skall bara säkerställa lokal, så kommer den officiella kallelsen på hemsidan. Där kommer det även att läggas upp dokumenten inför årsmötet som Verksamhetsberättelse, Bokslut etc.
Förra månaden berörde jag resultatet av enkäten en del. Där vi redan tog en del actions gällande tävlingarna. Det kommer en del till på den delen, men vi har också tittat på andra kommentarer. Och det är väl framför allt två områden vi ser vad vi kan förbättra. Dels är det hemsidan och dess innehåll rörande info och annat. Sedan är det också vad vi vill långsiktigt och inte bara fokusera på kappsegling. Mer info om detta arbete kommer. Och har ni åsikter, funderingar eller kommentarer så hörs er.
Hoppas ni har det bra i pandemin och håller er friska. En ändring som sker på grund av pandemin, är att Inomhusmästerskapet i Karlskoga flyttas till den 12-13 mars. Det finns platser kvar, så passa på och anmäl dig.
Vi har nu fått ett resultat från enkäten som skickades ut i julhelgen. Glädjande nog fick vi in 83 svar, vilket är mer än jag vågade hoppas på. Jag är också glad över betyget vi fick på frågan om ni förstår vad förbundet jobbar med. Det blev 4.1 på en 5-gradig skala. Samtidigt så är det ett tecken på att vi kan bättre. Det har kommit en hel del kommentarer som vi skall gräva djupare i, som kan hjälpa oss på den vägen. Betyget för om vi tar ut rätt avgifter var ännu högre, 4.5.
Både Styrelsen och Kappseglingsgruppen har så här långt fått svaren, och gjort vissa reflektioner. Jag har valt ut en del frågor / svar som ni ser i bifogad fil längst ner. Den som vi tagit till oss mest av är att många föredrar endagarstävlingar (49 stycken) framför tvådagarstävlingar (24 stycken). Bryter man dock ner det på dom som svarat att dom seglar nationellt, så ser det lite jämnare ut. Men det vi gör nu är att vi ändrar 2 nationella DF65-tävlingar, Kumla och Mariestad, till endagars regattor. Detta är också dom som ligger mest centralt i landet, vilket gör det enklare för fler att åka fram och tillbaka under dagen. Dock kommer dessa ha ett lägre max antal deltagare, (36 stycken). Vi vill på det viset skapa förutsättningar för bra nivå på antal genomförda delseglingar på en dag. Detta gör också att vi kommer att kombinera med DF95-tävlingar på lördagen innan. Ett uppdaterat kappseglingsprogram finns på hemsidan. Se rubrik Kappseglingar och Nationella tävlingar, och dom Regionala rankingarna finns under ”Kappsegling / Regionala Tävlingar 2022” Inbjudningar publiceras löpande under året. Först ut är som 2 dagars nationell ranking för DF65, blir Kalmar, 2-3 april. Inbjudan publiceras inom kort. Max antal deltagare i Kalmar blir 48.
Ett annat intressant utfall vara frågan om att testa gaterundning på kryssen, där majoriteten minst vill se en test. Så bli inte förvånade om detta testas på någon regional ranking i vår. I övrigt så har vi bland annat fått en del kommentarer om hemsidan, hur vi jobbar i förbundet och runt tävlingar. Här får vi återkomma med kommentarer, förtydliganden och actions.
I övrigt så står vi i starten att sätta ihop en projektgrupp för Global DF65 som vi skall arrangera i Sverige 2024. Är du intresserad att engagera dig i detta, så hör av dig till någon av oss i styrelsen. All hjälp, smått som stort är välkommet.