DragonFlite 95 Ranking 3, Ljungskile 18 juni 2022

DragonFlite 95 Ranking 3, Ljungskile 18 juni 2022

Stort tack till LJSS för en enastående ranking i DF95 idag.

Speciellt tack till Bosse Gullberg med stab (har inte namnen på på alla)

Stabilt, snabba ändringar och korrekt vägledning till oss som stressade runt på grusparkeringen kännetecknade denna ranking.

Prognosen skvallrade om mellan A och B-riggar, skönt när fler än undertecknad har tvärfel.

C riggar åkte på i snabb takt redan till R1, någon gjorde ett tafatt försök att återgå till en på förhand väldigt snabb B-rigg, men det fungerade dåligt i vindstyrkan, som uppskattningsvis vandrade mellan 10-13 m/s lätt skiftande mellan vsv-vnv. Jepp med senaste rankingen i Kumla sjöpark i färskt minne så är det viktigt att slå/gippa på rätt skift 😉

Det var extra trevligt med utländskt besök i form av Odd NOR90 (tänk att han alltid har Notice Of Race med sig…..)

Vi får kraftsamla nästa gång våra grannländer arrangerar och åka utanför riktnummerområdet och tävla tycker jag!

Racen skulle seglas i samlingar av 3 och 3 med några minuters paus mellan, enligt myndig stämma från Bosse. Detta hölls nästan hela dagen, blev någon ofrivillig längre paus eftersom några märken inte orkade ligga kvar i position pga den hårda vinden.

Noterades även att vissa maneter är varmare än andra!?!

Det skulle visa sig att båtfart och höjd blev avgörande, vilken kioskvältare!

Några mindre krockar och strul i starter var väl egentligen det enda negativa att säga om denna trevliga dag. När det blåser 2-3 meter så kan man ha ganska små marginaler, när det blåser uppåt styv kuling behöver marginalerna vara något mer för att undvika onödiga situationer.

Mellan DNF seglade vinnaren av regattan ruskigt stabilt, trots första regattan i klassen någonsin, det märks att Odd slipar på formen inför vad som komma skall!

Bosse med stab fixade med mackor till lunch och det var ganska skönt att få komma inomhus, vissa av oss var helt blåsta, inklusive undertecknad!

Några hade mer tur än andra under dagens hela 19 race i fleet, det absolut bästa från min egna horisont var ändå att solen värmde och att äntligen få segla i stabil västan och slippa puff med vrid i vacuum.

Trevlig sommar önskar

Jonas Samson

SWE60

Det blev en liten film, tack Magnus Timerdal för del av materialet, airdrop är fantastiskt!

Lars den store, snabbe och snälle

…den store? Ja, men inte bara den store, långe, och ståtlige Lars. … den snabbe? Ja, för han är även den snabbe och duktige seglaren Lars. 

Det senare visade han definitivt i helgen vid årets första DF65 rankingsegling i Kalmar där han stod som slutsegrare efter två dagars segling.  

Från vänster Magnus Timerdal 2:a, Lars Smit 1:a, Göran Uggla 3:a och Rolf Andersson 1:a Grand Master

  Och att han är en duktig seglare kan hans mamma intyga.  – Lars är uppvuxen i Ljungskile och har hållit på med segeljollar sedan sex-sjuårsåldern, säger mamma Gun-Britt. 

– Tillsammans med sin lillebror, som också visat framfötterna på kappseglingsbanorna, har de alltid haft ett stort seglingsintresse. Lars har seglat Tjörn Runt och han har en 606:a som han seglar SM med och sådär, fortsätter hon.

   – Han ringde mig på eftermiddag i söndags och var så glad när han berättade att han vunnit seglingen i Kalmar, berättar en stolt mamma.

… den snälle? Ja, Förutom att vara en duktig seglare, berättar mamma Gun-Britt att hon inte har behövt gå i en livsmedelsbutik sedan pandemin bröt ut. Han handlar all mat åt mig och sådär. 

Så Lars – en stor, snäll och snabb helylleseglare från Ljungskile!

Att han är en duktig 65:a-seglare visade han redan efter de första sex seglingarna då han la sig i topp före Anders Lindholm och Peter Fredén. Sedan var det lite utförsbacke, men han styrde snabbt och snyggt uppåt i söndagens avslutande seglingar med 2:a, 2.a,1:a,(15),1:a. Totalt fem förstaplaceringar och lika många andraplaceringar. Vackert! Och det blev ett rejält kliv upp på rankingstegen. Från 29:e plats till 20:e plats, och då är inte vinsten i Västs senaste regionala ranking medräknad!

Andra som klättrade rejält på den stegen var Bobbo Lindholm som med sin fjärdeplats i Kalmar gick från 15:e till 5:e plats. Även Göran Uggla, som knep bronset i Kalmar, tog rankinghissen från nionde till fjärde våningen. Alltjämt biter sig dock Michael Collberg kvar på förstaplatsen i den nationella rankingserien, trots att han inte var med i Kalmar. Magnus Timerdal tronar som näst bäst rankad och fick till en fin andraplats i Kalmar. Rolf Andersson, den välmeriterade Marbleheadseglaren från Landskrona, intar tredje platsen på den nationella rankingen. Rolf blev bästa Grand Master med en fin 9:e plats. Här hela resultat listan Nationell rankinglista hittas här

Vad gör då att Lars numer ses i absoluta toppen på kappseglingarna?

– Det är väl främst att man fått ett lugn i kroppen under seglingarna, säger Lars. Vi har tränat nästan varje vecka under hösten och vintern i Ljungskile och i snitt är vi väl 17 – 18 båtar på startlinjen. Framöver blir vi säkert fler och vi hinner väl med 12 – 13 starter varje gång. 

En annan sak är att man tidigare kunde tappa sugen och ge upp om starten gick riktigt dåligt. Nu tänker jag att det fortfarande finns möjlighet att klättra uppåt genom att ta en båt i taget. Så med mycket träning har lugnet infunnit sig och därmed bättre resultat!

Är det något annat som du gjort för att bli bättre?

– Vet inte. Trimmet på båten har jag inte ändrat så mycket. Klart man justerar efter vind och så, men inget dramatiskt.

Som kuriosa kan nämnas att Lars jobbar som lärare i SO-ämnen och Hemkunskap. Lars son, som för tillfället är skidlärare i Sälen, har lärt sig tatuera. Så fråga Lars vad som finns tatuerat på baksidan av hans ena arm! 

Kalmar – vilken premiär!

En lång bilresa var det för många av de 34 deltagarna i Kalmar och visst fanns ett uns gnissel för att det skulle bli långt att bila dit. Men väl framme kunde Kalmar verkligen ge svar på tal. En fin stad vet vi ju redan att det är och nu är det även helt klart att Segelsällskapet Vikingarna i Kalmar med besättning kan leverera fina arrangemang för radiosegling. Ett varm välkomnande fick vi alla seglare av Segelsällskapets vice ordförande Mårten Bernesand vid skepparmötet. Då tog man också upp pizzabeställning som kördes ut till seglarna lagom till lunchen. En proffsig banläggning stod de också för liksom varm gästvänlighet i sällskapets fina klubbhus. Aningen trångt blev det ute på piren där vi stod men med bänkar och gott kamratskap löstes det enkelt.

Den tillreste tävlingsledaren Örjan Friberg från Vadstena instruerade sedan seglarna i hur tävlandet skulle organiseras. Med fast hand lotsade Örjan alla 34 seglare i mål på söndagen. Och det blev hela 30 genomförda delseglingar i bitvis tuffa förhållanden.

Örjan pekar med hela handen!

Så Kalmar, – we´ll be back!

Mats SWE14

På Bryggan – info och tankar från Ordföranden

Så har vi kommit in en bit i februari och snart börjar kappseglingssäsongen. Det ligger nu en del inbjudningar upplagda, både till nationella och regionala seglingar. Och intresset verkar stort. Den första nationella rankingen för DF65 i Kalmar har i skrivande stund 38 anmälda. Och glädjande är att det är en hel del “lokala” seglare som inte varit med på nationella tävlingar tidigare. Ett önskemål när jag skriver om tävlingar är att ni betalar startavgiften samtidigt som ni anmäler er. Var dock uppmärksamma på om det är till Förbundet eller till en lokal klubb. Fyll i dina uppgifter som behövs. Tävling, Namn, Båttyp, Segelnummer och ev. Grand Master. Detta underlättar väldigt för kassörer som på en full säsong får in ca 500 inbetalningar av startavgifter. När jag ändå påminner så glöm inte att betala medlemsavgiften till förbundet (och eran lokala klubb).

När jag ändå skriver om förbundet, så kan jag meddela att vi planerar årsmötet i samband med seglingen i Kalmar. Vi skall bara säkerställa lokal, så kommer den officiella kallelsen på hemsidan. Där kommer det även att läggas upp dokumenten inför årsmötet som Verksamhetsberättelse, Bokslut etc.

Förra månaden berörde jag resultatet av enkäten en del. Där vi redan tog en del actions gällande tävlingarna. Det kommer en del till på den delen, men vi har också tittat på andra kommentarer. Och det är väl framför allt två områden vi ser vad vi kan förbättra. Dels är det hemsidan och dess innehåll rörande info och annat. Sedan är det också vad vi vill långsiktigt och inte bara fokusera på kappsegling. Mer info om detta arbete kommer. Och har ni åsikter, funderingar eller kommentarer så hörs er.

Detta var allt för nu och snart syns i på bryggan

Bosse

Enkäten och ändringar av Kappseglingsprogrammet

SM vinnare 2018 Christer Sörvik

Hej DF-vänner,

Hoppas ni har det bra i pandemin och håller er friska. En ändring som sker på grund av pandemin, är att Inomhusmästerskapet i Karlskoga flyttas till den 12-13 mars. Det finns platser kvar, så passa på och anmäl dig.

Vi har nu fått ett resultat från enkäten som skickades ut i julhelgen. Glädjande nog fick vi in 83 svar, vilket är mer än jag vågade hoppas på. Jag är också glad över betyget vi fick på frågan om ni förstår vad förbundet jobbar med. Det blev 4.1 på en 5-gradig skala. Samtidigt så är det ett tecken på att vi kan bättre. Det har kommit en hel del kommentarer som vi skall gräva djupare i, som kan hjälpa oss på den vägen. Betyget för om vi tar ut rätt avgifter var ännu högre, 4.5. 

Både Styrelsen och Kappseglingsgruppen har så här långt fått svaren, och gjort vissa reflektioner. Jag har valt ut en del frågor / svar som ni ser i bifogad fil längst ner. Den som vi tagit till oss mest av är att många föredrar endagarstävlingar (49 stycken) framför tvådagarstävlingar (24 stycken). Bryter man dock ner det på dom som svarat att dom seglar nationellt, så ser det lite jämnare ut. Men det vi gör nu är att vi ändrar 2 nationella DF65-tävlingar, Kumla och Mariestad, till endagars regattor. Detta är också dom som ligger mest centralt i landet, vilket gör det enklare för fler att åka fram och tillbaka under dagen. Dock kommer dessa ha ett lägre max antal deltagare, (36 stycken). Vi vill på det viset skapa förutsättningar för bra nivå på antal genomförda delseglingar på en dag. Detta gör också att vi kommer att kombinera med DF95-tävlingar på lördagen innan. Ett uppdaterat kappseglingsprogram finns på hemsidan. Se rubrik Kappseglingar och Nationella tävlingar, och dom Regionala rankingarna finns under ”Kappsegling / Regionala Tävlingar 2022” Inbjudningar publiceras löpande under året. Först ut är som 2 dagars nationell ranking för DF65, blir Kalmar, 2-3 april. Inbjudan publiceras inom kort. Max antal deltagare i Kalmar blir 48.

Ett annat intressant utfall vara frågan om att testa gaterundning på kryssen, där majoriteten minst vill se en test. Så bli inte förvånade om detta testas på någon regional ranking i vår. I övrigt så har vi bland annat fått en del kommentarer om hemsidan, hur vi jobbar i förbundet och runt tävlingar. Här får vi återkomma med kommentarer, förtydliganden och actions.

I övrigt så står vi i starten att sätta ihop en projektgrupp för Global DF65 som vi skall arrangera i Sverige 2024. Är du intresserad att engagera dig i detta, så hör av dig till någon av oss i styrelsen. All hjälp, smått som stort är välkommet.

Er tillgivne ordförande

Bosse

Urval av enkätsvar

Säsongsåterblick och vad som komma skall 2022

Nu är årets kappseglingssäsong slut från förbundets håll. Det blev en intensiv höst med mycket tävlingar och test av nytt system. Men jag tycker det har fallit väl ut. Totalt har 101 olika seglare deltagit i våra DF65-seglingar, till detta ytterligare några DF95-seglare.

Om vi börjar med dom Nationella Rankingseglingarna för DF65 så startade vi upp i Gryt i månadsskiftet juli/augusti. Fredagen inleddes med en ”Speed Clinic” och därefter en Matchracing, som Michael Collberg tog hem. På helgen så var det 41 startande, där samme person tog hem det i överlägsen stil. En månad senare blev det samling i Vadstena för SM. Klubben hade i månader förberett och fick till ett mycket bra socialt och trevligt arrangemang. Micke och Annika skötte som ”vanligt” seglingsledningen ihop med lokala resurser och Tim Shuwalow tog hem segern bland 53 startande. Årets andra och sista Nationella ranking var tillika Nordiska Mästerskapen. I ett höstlikt (på många sätt) Ljungskile möttes 47 seglare, varav tre från Danmark, två från Norge och en från Åland. Tävlingen blev rafflande med många i toppen långt in i det hela, men till slut så stod Petter Kostmann som vinnare.

NM 2021 Ljungskile från vänster Michael Collberg, Petter Kostman och Sören Andersen

Sedan har vi dom Regionala rankingarna som vi börjat med i år. Att vi vill börja med dessa är för att minska resandet och att minska steget för lokala seglare. Och jag tycker vi lyckats. Ser man på siffror, så är det 31 seglare som bara seglat regionala. Och ser man resultatmässigt, så är det ingen seglare som vunnit båda sina seglingar i regionen.

När vi sedan kommer till DF95, så har det varit tre event. Först ut var det i slutet av augusti i Ålsten. Här tog Jonas Samson hem det bland 20-talet båtar. In i oktober var det dags för SM, där återigen Micke och Annika höll fart på seglarna. Michael Collberg stod återigen som segrare i en tävling i år. Här var det 26 stycken med. Tyvärr ”grumlades” tävlingen lite av en färja som körde rakt igenom fältet. Årets sista tävling på denna nivå var en rankingsegling i Gottskär, där 12 båtar styrdes upp av ”Familjen Heiskanen”. Vinnare, ja ni har läst det förut, Michael Collberg.

Summerar vi det hela så ligger Collis i topp på båda rankingarna. I Df65 följs han av två Magnus, Timerdal och Bood. Medan i DF95 så är det Thomas Enwall och Jonas Samson som jagar. En annan del på summeringen är att vi i Styrelsen och Kappseglingsgruppen vill ha lite feedback från medlemmarna på hur ni tycker att saker fungerar. Vi håller därför på och sätter ihop en enkät som vi kommer att skicka ut till er medlemmar. Så när den ramlar ner i din mailkorg, gå in och svara och kom gärna med extra kommentarer.

Annat under 2021 var att genom sin SM-seger var Tim kvalificerad för ”Seglingens Mästare”. Där gjorde han och hans besättning succé. Man blev 2:a i grundomgången, och i en tight final blev han 4:a. Förbundet betalade startavgiften för Tim, som i gengäld skall hålla en träningsdag för oss seglare under 2022. 

Efter pandemin börjar också möjligheten att segla internationellt att öka. Så återigen är det några som varit över i England och seglat UK Nationals. I DF65 så var det 4 svenskar på plats. Jonas Samson blev bäste svensk med en 9:e plats. I DF95 så var det 6 svenskar på plats, och 4 av dessa kom topp-9, Jonas Samson blev bäste svensk med en 4:e plats. När man ser på MYA’s kalender för 2022, så krockar preliminärt DF95 med Gryt i slutet av augusti, medan DF65 ligger den 20-21 augusti (krock med DF95 i Kumla Sjöpark).

Om vi nu ser in i framtiden så räknar vi med att 2022 blir en normal säsong. Det finns en del nya ställen både Nationellt och Regionalt, så det blir spännande att besöka dessa. Om vi börjar med DF65 och Nationella tävlingar så är den preliminära planen följande:

DatumTävlingPlats
5-6 februariInomhusmästerskapenKarlskoga
2-3 aprilNationell ranking 1Kalmar
28-29 majNationell ranking 2Kumla Sjöpark
30-31 juliNationell ranking 3Gryt
3-4 septemberSMFalun
29-30 oktoberNationell ranking 4Mariestad

Om vi sedan på dom Regionala tävlingar så är inte alla datum spikade ännu och det pågår en del diskussioner med arrangörer. I Norr så blir troligen alla seglingar i Stockholmsområdet, även om man ser på möjligheten att hitta någon bra plats utanför för att kanske locka lite nya seglare. I Mitt är det spikat med en tävling i Vadstena och en i Kumla, i övrigt lite oklart. Ser vi på Väst så är tanken att börja på Öckerö, och sedan fortsätta med Ulricehamn, Lerum och avsluta i Ljungskile. Slutligen har vi Syd/SydOst där det börjas i Hovmantorp, och man fortsätter i Landskrona och Simrishamn. Här söker man ytterligare en plats. Vi räknar med att vi inom kort kommer att få klart med datum på flertalet av dessa Regionala tävlingar.

När vi kommer till DF95 så är tanken att till stora delar följa IOM’s kalender för deras Rankingseglingar. Dock är den lite fokuserad på Stockholmsområdet, så vi ser på möjligheterna att köra eget någon helg,

DatumTävlingPlats
19 marsRanking 1Varberg
7 majRanking 2Stockholm
Maj / juni?Ranking 3Ulricehamn (?)
20 augustiRanking 4Kumla Sjöpark
24-25 septemberSMHovmantorp
15 oktoberRanking 5Stockholm
12 novemberRanking 6Gottskär

Avslutningsvis så blir det en ännu längre framåtblick. Vår ansökan om att arrangera det första Global har lyckats, och vi har tilldelats tävlingen. Datumet är 6-12 maj 2024, så det är lång tid kvar. Tänkt seglingsplats är Nynäshamn. Mer info om detta kommer framöver.

Ha det gött och segla på!

Bo Gullberg 20211118