Nu var det ett bra tag sedan jag skrev här på hemsidan. Mycket har det snackats om på bryggor och i klubbhuset på tävlingarna under sommaren och hösten, men det är ju inte alla som är med där eller hör det som sägs.
Vi är mitt inne i en intensiv seglingsperiod. Jag såg en bild på hur seglarna i Region Mitt skall åka runt i den kommande månaden. Vi ser att det är några tävlingar som är under 10 anmälda, men vi kommer att ge dispens för dessa och dela ut rankingpoäng. Kappseglingsgruppen kommer sedan att se över dom regler vi har för rankingpoäng. På centralt håll sitter några redan nu och filar på kappseglingsprogrammet för 2023. Så fort vi fått ihop huvuddragen, så kommer vi att kommunicera detta.
När vi sedan kommer till Global 2023 för DF95, så är nu Notice of Race uppdaterad och ni finner den här. Tävlingen går 12-19 maj i Fleetwood. Sverige har i första omgången fått fem platser. Så dom fem första på rankingen per 27/8 har precis fått erbjudande från om att deltaga. Står någon / några av dessa över, så fortsätter vi ner i rankinglistan. I andra omgången som kommer i början av november, så kan Sverige få fler platser. Det kommer sedan en tredje omgång, men där styr arrangören av ytterliga tilldelning.
När det gäller Global 2024 för DF65, så kommer det ju att gå i Sverige. Det kommer att seglas i Nynäshamn, och är preliminärt 6-12 maj. För några veckor sedan, så var Matsarna (Hagman och Claesson) på möte med Nynäshamn Segelsällskap och organisationen börjar sakta sätta sig. Givetvis finns det massor med frågor, men det hela känns väldigt positivt. En sak som kommer behövas, så är det sponsorer. Har ni några idéer om detta, stora som små, så hör av er.
Avslutningsvis så har jag fiskat upp att det finns bidrag från Riksidrottsförbundet gällande ”Idrott 65+”. Jag har mailat ut till några klubbar som jag vet har aktiva Grand Masters, men är det fler intresserade så hör av er, så skickar jag över dom riktlinjer jag fått.
Detta var lite från mig. Har ni några funderingar eller frågor, tveka inte att höra av er.
Vi var uppåt 20 båtar anmälda, 16 kom till start och hör o häpna, denna rankingen vann inte #kungen!
Många kikade flera gånger på prognoserna i flera olika appar och många med undertecknad funderade många gånger innan vi åkte. Ösregn, 0-14m/s och eventuellt lite sol……lät spännande.
Dagen inleddes med ett någon förskjutet tidsmässigt skepparmöte – vi väntar på vind!
Regattan startar i tveksamma 0,5 m/s som vrider mot nord och sen mot nordväst, alla som inte seglat i Vadstenas södra regattaområde upplyses att det är brygga 1 eller brygga 2 (i 45 graders vinkel) det blir lite snett men bojbåten jobbar frenetisk och vi får iväg hela 8 seglingar innan lunch – mästerligt arrangemang.
Lunch hamnar i magen på de flesta, noteras att några segel syns ute på viken, hitta trimmet och rullen i båten kan vara viktigare än medhavd torr macka.
Vissa hade sin peak runt lunch, andra var väldigt glada över 2 borträknade race.
Eftermiddagen kom lika säkert som duggregnet, men skyarna var på RC-seglingshumör och det blev bara några få droppar. Vinden däremot vred mot nordväst och ökande uppåt hysteriska 3-5 m/s. Alla trimmade om från guppa med vågorsegling till trimbart med känsla.
Samma båtar var i toppen ändå, men lite roligare för oss i kön.
Man skulle kunna summera arrangemanget med ett fåtal ord, t ex Mästerligt, eller varför inte Proffsigt.
Många med undertecknad hissar arrangören för riktigt bra banor i svåra förhållanden och snabba korrekta beslut från tävlingsledningen.
Svenska DF95-förbundet kompar i baktakt till pallen.
1a SWE-1 Bood
2a SWE-21 Collberg
3a SWE-8 Timerdal
Det finns bilder från dagen i RC-segling Vadstena-gruppen på FaceBook
Årets svenska mästerskap samlade 21 båtar, varav samtliga topp 11 på rankingen var på plats, här skulle minsann inget skänkas gratis!
Lördag morgon hölls skepparmöte under arrangören Bosses starka stämma, han fick hjälp av tävlingsledning (Micke) hur det var tänkt att vi skulle segla denna helg, snällt, korrekt och framförallt fort.
Ändring hade gjorts så det var möjligt att segla fleet med samtliga på linjen, detta fungerade mycket bra för det mesta.
Det märkes att Richard saknades – ingen kan lägga så raka startlinjer som mäster Rickard! 😘
Hela lördagen var det 100%ig utdelning på vindriktning, vilken arena Ljungskile är i VSV-VNV (vilket faktiskt det för det mesta blåser) Samtliga började första racen med A-rigg i den 2-5 m/s starka vinden, det fanns lite skift och puff att plocka, om man missade dessa så delade resultatknapparen frikostigt ut mängder med poäng.
Framåt lunch hade det utkristalliserat sig en ”tät” som hungrigt slogs om varje placering, det var till och med delad förstaplats på 22 p lagom till den utsökta pasta bolognese som Mäster Lars slängt ihop.
Eftermiddagen gav lite mer tryck och några bytte till B rigg (till slut seglade hela fältet med B) och några dök och började diskutera C rigg…..
Årets svenska mästare seglade ifrån i toppen med en hysterisk jämnhet, var det 4-5 spikar på raken Kungen? Mäktigt!
Kvällen kom och några åkte hem för att reparera trasigt material, andra samlades och umgicks, det är riktigt trevligt folk på våra seglingar, knappt ett enda hårt ord hördes (kanske pga den relativt hårda vinden?!?)
Söndagen var precis efter prognos SSV och lättare, för alla som aldrig seglat i Ljungskile så vid SSV så kommer vinden lite över vänster axel från berget – vilket ger chansartat och svårlöst för de flesta, man kan gå högt vid bryggan i mindre vind eller lågt ute i viken i mer vind – många med undertecknad valde fel gång på gång…det är svårt det här!
Svenska DF-förbundet sjunger 3-stämmigt för pallen och GM!
Stort tack till LJSS för en enastående ranking i DF95 idag.
Speciellt tack till Bosse Gullberg med stab (har inte namnen på på alla)
Stabilt, snabba ändringar och korrekt vägledning till oss som stressade runt på grusparkeringen kännetecknade denna ranking.
Prognosen skvallrade om mellan A och B-riggar, skönt när fler än undertecknad har tvärfel.
C riggar åkte på i snabb takt redan till R1, någon gjorde ett tafatt försök att återgå till en på förhand väldigt snabb B-rigg, men det fungerade dåligt i vindstyrkan, som uppskattningsvis vandrade mellan 10-13 m/s lätt skiftande mellan vsv-vnv. Jepp med senaste rankingen i Kumla sjöpark i färskt minne så är det viktigt att slå/gippa på rätt skift 😉
Det var extra trevligt med utländskt besök i form av Odd NOR90 (tänk att han alltid har Notice Of Race med sig…..)
Vi får kraftsamla nästa gång våra grannländer arrangerar och åka utanför riktnummerområdet och tävla tycker jag!
Racen skulle seglas i samlingar av 3 och 3 med några minuters paus mellan, enligt myndig stämma från Bosse. Detta hölls nästan hela dagen, blev någon ofrivillig längre paus eftersom några märken inte orkade ligga kvar i position pga den hårda vinden.
Noterades även att vissa maneter är varmare än andra!?!
Det skulle visa sig att båtfart och höjd blev avgörande, vilken kioskvältare!
Några mindre krockar och strul i starter var väl egentligen det enda negativa att säga om denna trevliga dag. När det blåser 2-3 meter så kan man ha ganska små marginaler, när det blåser uppåt styv kuling behöver marginalerna vara något mer för att undvika onödiga situationer.
Mellan DNF seglade vinnaren av regattan ruskigt stabilt, trots första regattan i klassen någonsin, det märks att Odd slipar på formen inför vad som komma skall!
Bosse med stab fixade med mackor till lunch och det var ganska skönt att få komma inomhus, vissa av oss var helt blåsta, inklusive undertecknad!
Några hade mer tur än andra under dagens hela 19 race i fleet, det absolut bästa från min egna horisont var ändå att solen värmde och att äntligen få segla i stabil västan och slippa puff med vrid i vacuum.
Trevlig sommar önskar
Jonas Samson
SWE60
Det blev en liten film, tack Magnus Timerdal för del av materialet, airdrop är fantastiskt!
…den store? Ja, men inte bara den store, långe, och ståtlige Lars. … den snabbe? Ja, för han är även den snabbe och duktige seglaren Lars.
Det senare visade han definitivt i helgen vid årets första DF65 rankingsegling i Kalmar där han stod som slutsegrare efter två dagars segling.
Från vänster Magnus Timerdal 2:a, Lars Smit 1:a, Göran Uggla 3:a och Rolf Andersson 1:a Grand Master
Och att han är en duktig seglare kan hans mamma intyga. – Lars är uppvuxen i Ljungskile och har hållit på med segeljollar sedan sex-sjuårsåldern, säger mamma Gun-Britt.
– Tillsammans med sin lillebror, som också visat framfötterna på kappseglingsbanorna, har de alltid haft ett stort seglingsintresse. Lars har seglat Tjörn Runt och han har en 606:a som han seglar SM med och sådär, fortsätter hon.
– Han ringde mig på eftermiddag i söndags och var så glad när han berättade att han vunnit seglingen i Kalmar, berättar en stolt mamma.
… den snälle? Ja, Förutom att vara en duktig seglare, berättar mamma Gun-Britt att hon inte har behövt gå i en livsmedelsbutik sedan pandemin bröt ut. Han handlar all mat åt mig och sådär.
Så Lars – en stor, snäll och snabb helylleseglare från Ljungskile!
Att han är en duktig 65:a-seglare visade han redan efter de första sex seglingarna då han la sig i topp före Anders Lindholm och Peter Fredén. Sedan var det lite utförsbacke, men han styrde snabbt och snyggt uppåt i söndagens avslutande seglingar med 2:a, 2.a,1:a,(15),1:a. Totalt fem förstaplaceringar och lika många andraplaceringar. Vackert! Och det blev ett rejält kliv upp på rankingstegen. Från 29:e plats till 20:e plats, och då är inte vinsten i Västs senaste regionala ranking medräknad!
Andra som klättrade rejält på den stegen var Bobbo Lindholm som med sin fjärdeplats i Kalmar gick från 15:e till 5:e plats. Även Göran Uggla, som knep bronset i Kalmar, tog rankinghissen från nionde till fjärde våningen. Alltjämt biter sig dock Michael Collberg kvar på förstaplatsen i den nationella rankingserien, trots att han inte var med i Kalmar. Magnus Timerdal tronar som näst bäst rankad och fick till en fin andraplats i Kalmar. Rolf Andersson, den välmeriterade Marbleheadseglaren från Landskrona, intar tredje platsen på den nationella rankingen. Rolf blev bästa Grand Master med en fin 9:e plats. Här hela resultat listan Nationell rankinglista hittas här
Vad gör då att Lars numer ses i absoluta toppen på kappseglingarna?
– Det är väl främst att man fått ett lugn i kroppen under seglingarna, säger Lars. Vi har tränat nästan varje vecka under hösten och vintern i Ljungskile och i snitt är vi väl 17 – 18 båtar på startlinjen. Framöver blir vi säkert fler och vi hinner väl med 12 – 13 starter varje gång.
En annan sak är att man tidigare kunde tappa sugen och ge upp om starten gick riktigt dåligt. Nu tänker jag att det fortfarande finns möjlighet att klättra uppåt genom att ta en båt i taget. Så med mycket träning har lugnet infunnit sig och därmed bättre resultat!
Är det något annat som du gjort för att bli bättre?
– Vet inte. Trimmet på båten har jag inte ändrat så mycket. Klart man justerar efter vind och så, men inget dramatiskt.
Som kuriosa kan nämnas att Lars jobbar som lärare i SO-ämnen och Hemkunskap. Lars son, som för tillfället är skidlärare i Sälen, har lärt sig tatuera. Så fråga Lars vad som finns tatuerat på baksidan av hans ena arm!
Kalmar – vilken premiär!
En lång bilresa var det för många av de 34 deltagarna i Kalmar och visst fanns ett uns gnissel för att det skulle bli långt att bila dit. Men väl framme kunde Kalmar verkligen ge svar på tal. En fin stad vet vi ju redan att det är och nu är det även helt klart att Segelsällskapet Vikingarna i Kalmar med besättning kan leverera fina arrangemang för radiosegling. Ett varm välkomnande fick vi alla seglare av Segelsällskapets vice ordförande Mårten Bernesand vid skepparmötet. Då tog man också upp pizzabeställning som kördes ut till seglarna lagom till lunchen. En proffsig banläggning stod de också för liksom varm gästvänlighet i sällskapets fina klubbhus. Aningen trångt blev det ute på piren där vi stod men med bänkar och gott kamratskap löstes det enkelt.
Den tillreste tävlingsledaren Örjan Friberg från Vadstena instruerade sedan seglarna i hur tävlandet skulle organiseras. Med fast hand lotsade Örjan alla 34 seglare i mål på söndagen. Och det blev hela 30 genomförda delseglingar i bitvis tuffa förhållanden.