Äntligen – Vinden är Fri!

Ljungskile. Arenan för NM 2021.

Äntligen har restriktionerna lättats och vi kan komma i gång och tävla. Svenska Seglarförbundet har tagit fram ett Coronaprotokoll som beskriver vad som gäller framöver. För lokala seglingar så är det inga större problem, men man skall givetvis tänka på avstånd, hygien och liknande. På större seglingar, typ nationella rankingar, SM etc, så kan vi komma med speciella rekommendationer. 

Och än en gång, så skall vi givetvis fortsätta att ta hänsyn och tänka på att Corona finns kvar därute.

Kappseglingsgrupp

Om vi går över till det stora som har hänt under vintern så har det skapats en Kapseglingsgrupp. Syftet är att ta hand om den växande gruppen som vi är och att minska resandet. Resultatet blir att vi delar upp landet i fem regioner och inför Regionala rankingseglingar. Regionerna är:

  • Syd – Skåne och Hallands Län
  • Sydost – Kalmars, Kronobergs, Blekinge och Gotlands Län
  • Väst – Jönköpings och Västra Götalands län
  • Mitt – Värmlands, Närkes och Östergötlands län
  • Norr – Stockholms, Södermanlands, Västmanlands och Dalarnas län och allt norr därom

Regionstillhörighet styrs av bostadsort, men dispens kan sökas om man t ex får minskat resande med att tillhöra en annan region. Ett kappseglingsår för DF65 består normalt av SM, 4 Nationella rankingar och 4 Regionala rankingar. I grunden räknas dom 4 bästa poängen, men det finns lite tilläggsregler. Mer detaljer om Regionindelning och Rankingsystem finner ni på hemsidan under Kappsegling/Ranking/Styrdokument Ranking.

När det gäller DF95 så försöker vi i år kombinera detta till viss del med att köra samma helger som IOM, d v s DF95 på lördag och IOM på söndag på samma plats. 

Nationella tävlingar 2021

Ser vi på det som är planlagt gällande Nationella tävlingar för 2021 så planerar vi att köra igång i Gryt den 31/7-1/8. Här är alltså en nyhet att vi kör dom Nationella Rankingseglingarna som tvådagars. Men det blir även i år en ”Speed Clinic” på fredagen. Lördagen den 21 augusti är det dags för ranking 1 för DF95 i Stockholmsområdet. Helgen därefter är det dags för årets första mästerskap det är DF65 som gör upp om SM. Plats för det hela är på det populära banorna i Vadstena. 

Under september så är det UK Nationals för både DF65 och DF95, så på hemmafronten är det bara planerat Regionala rankingar. I oktober blir det desto mer. Först försöker vi få till en Nationell Ranking 9-10 oktober. Tanken är någonstans i södra Sverige, men arrangör är inte klart ännu. Två veckor senare så är det dags för det första SM:et för DF95. Plats för detta är Nynäshamn. Först helgen i november bär det av till Ljungskile, där vi hoppas att det kommer lite nordiska vänner, då tanken är att vi skall göra upp om NM. Säsongen avslutas på nationell nivå med Ranking #2 för DF 95 i Gottskär den 13 november.

Lite mer info

Den nya styrelsen som valdes i april, har så här långt haft två styrelsemöten. Protokollen kommer ni snart att hitta på hemsidan. Samtidigt är det också på väg att formellt bildas ett Internationellt förbund för DF65 och DF95. En del dokument har delats på Facebook för dom som är nyfikna.

Vid tangentbordet

Er ordförande Bosse Gullberg, SWE-63

DF65 UK Nationals 2021

Kika in på länken för nyaste infon kring 2021 års nationella mästerskap i DF65 i Storbritannien (om vi nu får och kan åka)

Datum att förhandla med den bättre hälften ”jag åker till Poole och tävlar med min leksaksbåt” är 4-5 september. Platsen ses här nedan på bilden.

Poole på sydkusten, strax förbi Southampton

Förra gången, 2019 var vi 8 svenska båtar på plats i Two Islands. Reportage återfinns här: http://dragonforce65.se/2019/06/02/df65-uk-nationals-2019/ blir vi fler 2021?
Kanske en mer motiverad fråga, lyckas vi knipa guldet 2021?

Race XX Two Islands 2019

Lite kul att arrangerande klubben valt att klippa in min film med bilder från Sue Brown och Two Island 2019. 🙂

Vid tangenterna
Jonas Samson

SWE60

KLM DF95 Askersund

Klassens sista KLM innan vi erhåller SM-status även i DF95!
Sverige är på frammarsch och KLMs 30 anmälda, 27(?) deltagare vittnar om att det bubblar även i denna klass, flertalet ”IOMare” har skaffat 95a och ryktet sprider sig att det är ”en billig båt med riktigt bra egenskaper” vilket gör att vi ser att fler och fler är med och rejsar! Skoj, skoj, skoj tycker förbundet!

Magnus Janeborn med stab skötte arrangemanget efter bästa förmåga i de svåra förutsättningarna, draggande bojar och vinden från ”fel håll”
Herr Janeborn höll ett skepparmöte med bravur och förklarade med myndig stämma hur det hela skulle komma att fungera. Deltagarna fick även reda på att den gröna banken kommer att satsa otroliga resurser på RC-segling med lite hjälp från det gula varuhuset, genom Magnus försorg! Föredömligt!

Dagens arena i den trixigaste vindriktningen.
Strax innan första start.

Det var rejält svårt att hitta rätt i puffarna, undertecknad lyckades bäst innan den väldigt goda lunchen med serien 112233 (lätt att komma ihåg, men samtidigt en fallande tendens) och SWE60 ledde efter 6 seglingar.

Pasta Carbonara intogs i klubbhuset kl 13:00, kl 14:00 gick nästa start, några bytte batterier, några svor över orättvisor, några mös över en framskjuten placering Collberg såg mest sammanbiten ut och han till o med tappade snuset en gång, nu är det allvar!

Eftermiddagens seglingar hade en klart lysande stjärna, Michael Collberg SWE21 spikade samtliga seglingar han deltog i på ett hysteriskt övertygande sätt. Kan det vara den fastrostade kicken, kan det vara den tuggade snuspåsen eller är det helt enkelt en jävla massa tur? Se ledarintervjun här:

Länk till intervjun!

Det blev även en liten film från R1, den hittas här! Glöm inte prenumerera på youtube-kanalen, så vi når 1000 prenumeranter och kan börja sända live från en brygga nära dig!

Regattamiddag, bild 1
Regattamiddag bild 2

Söndagens prognos skvallrar lite om en mer sydlig vindriktning men samma skvalpstyrka, blir säkert spännande!

Sol var lovat, tror den regnade bort på nåt sätt?!?
Humöret på topp efter gårdagens mycket trevliga regattamiddag.

Banområdet från lördagens seglingar såg bäst ut i den sydvästliga 3-5 m/s starka vinden, lite runt kröken hamnade kryssbojarna och vi seglade några race där. Undertecknad testade att byta batteri i radion under race, fegade lite och slog till styrbord innan bytet skedde, nästa gång är det lovat en babordsbog under bytet!
Gemensamt beslut att byta område och vandring längs de långa bryggorna inleddes, bojbåten fick jobba hårt! Ett särskilt tack till alla som gladeligen ställde upp under helgen, utan er hjälp hade det inte blivit något.

Bojbåt med proffspersonal!

En allmän diskussion på bryggorna denna helg var “hur ska vi göra för att råda bot på krockarna uppe vid första kryssmärke?” Ett förslag som jag råkade höra och som jag spontat tyckte lät som ett spännande och förmodligen väl fungerande sätt. (Rätta mig gärna om jag hört fel, eller förstått fel) Man seglar med 2 kryssbojar, en till höger och en till vänster, minst 10 meter mellan dessa bojar och man väljer själv boj att runda, man rundar utifrån och in, lite som en omvänd länsgate – låter kanonspännande tycker jag! Man borde slippa ganska mycket trafik på detta sätt?

Mäster Ulf Lindberg vilar sig i form!

Hur gick det då? 24 race per seglare och 6 borträkningar, bra jobbat tävlingsledningen!
Svenska DF-förbundet hurrar i baktakt till pallen.

Ja vad ska man säga, #Kungen Michael Collberg SWE21 segrade och kan titulera sig som den sista KLM-mästaren DF95 på passande låga poäng, 21p. 2a undertecknad på 37p, 3a Thomas Enwall SWE30 på 57p (bara 1 före fyran Magnus Timerdal SWE8 på 58p)
Ett speciellt grattis till GM-mästaren Johan Ameln SWE2 på 89p.
Varmt välkommen till klassen Johan! (en lysande premiär tycker jag)

Magnus Janeborn höll föredömligt i mycket denna helg, det märks att det är plus moms för bankmannen av rang!
Bild på Johan “Jocke” Ameln SWE2
Pallen med de väldigt fina priserna, från vänster Thomas, Michael och Jonas
Totalresultaten

Vid tangenterna
Jonas Samson
SWE60

Ranking DF65 Nynäshamn

De där väder-förståsigpåarna, alla prognoser pekade på sol och 16 grader under större delen av söndagen, det blev regn lagom till skepparmötet och några 16 grader såg inte jag till i alla fall. Nåväl, alla som skulle segla idag var på plats, några hade fallit ifrån de 30 föranmälda och vi seglade i 3 grupper. Förmiddagen seglades på insidan av den långa fina piren med sjögräsproblem. Lunchen hamnade magen och banområdet flyttades till utsidan piren, något bättre ur sjögräsperspektiv, men det är alltid tråkigt att ligga bra till efter fina taktiska manövrar och sen rasa ner i fältet pga sjögräs, nåt strå klarar de flesta av men när en mindre skog hänger runt roder och köl är det inte kul, inte kul alls 🙁 Tror dock de flesta blev drabbade mer eller mindre.

Långa fina bryggan

Det finns en film från gårdagen, kika gärna på den på nedan länk och glöm inte prenumerera på kanalen: HÄR när kanalen når 1000 prenumeranter så kan jag livesända direkt från bryggan.

Några numera klassiska referat från bryggan (utan inbördes ordning – av GDPR-skäl kan jag tyvärr inte avslöja källorna)
Andrakryssar man minns….
Vilken jädrar tur att komma loss efter den starten….
Tänk att det skruvade hela vägen upp till kryssbojen ”Det såg Mr C redan vid länsbojen”….

En intressant bildserie från eftermiddagen på klassens giganter:

Svenska DF förbundet spelar blockflöjt i baktakt för pallen:
1a Michael Collberg SWE21 på låga 14 poäng
2a Tim Shuwalow SWE17 på 19 poäng
3a Magnus Timerdal SWE8 på 20 poäng
1a GM Olle Krogh SWE77 på 54 poäng.

Resultatet
De vackra gossarna på pallen, Olle Krogh, Tim Shuwalow, Michael Collberg och Magnus Timerdal.

Vid tangenterna
Jonas Samson
SWE60