Säsongsåterblick och vad som komma skall 2022

Nu är årets kappseglingssäsong slut från förbundets håll. Det blev en intensiv höst med mycket tävlingar och test av nytt system. Men jag tycker det har fallit väl ut. Totalt har 101 olika seglare deltagit i våra DF65-seglingar, till detta ytterligare några DF95-seglare.

Om vi börjar med dom Nationella Rankingseglingarna för DF65 så startade vi upp i Gryt i månadsskiftet juli/augusti. Fredagen inleddes med en ”Speed Clinic” och därefter en Matchracing, som Michael Collberg tog hem. På helgen så var det 41 startande, där samme person tog hem det i överlägsen stil. En månad senare blev det samling i Vadstena för SM. Klubben hade i månader förberett och fick till ett mycket bra socialt och trevligt arrangemang. Micke och Annika skötte som ”vanligt” seglingsledningen ihop med lokala resurser och Tim Shuwalow tog hem segern bland 53 startande. Årets andra och sista Nationella ranking var tillika Nordiska Mästerskapen. I ett höstlikt (på många sätt) Ljungskile möttes 47 seglare, varav tre från Danmark, två från Norge och en från Åland. Tävlingen blev rafflande med många i toppen långt in i det hela, men till slut så stod Petter Kostmann som vinnare.

NM 2021 Ljungskile från vänster Michael Collberg, Petter Kostman och Sören Andersen

Sedan har vi dom Regionala rankingarna som vi börjat med i år. Att vi vill börja med dessa är för att minska resandet och att minska steget för lokala seglare. Och jag tycker vi lyckats. Ser man på siffror, så är det 31 seglare som bara seglat regionala. Och ser man resultatmässigt, så är det ingen seglare som vunnit båda sina seglingar i regionen.

När vi sedan kommer till DF95, så har det varit tre event. Först ut var det i slutet av augusti i Ålsten. Här tog Jonas Samson hem det bland 20-talet båtar. In i oktober var det dags för SM, där återigen Micke och Annika höll fart på seglarna. Michael Collberg stod återigen som segrare i en tävling i år. Här var det 26 stycken med. Tyvärr ”grumlades” tävlingen lite av en färja som körde rakt igenom fältet. Årets sista tävling på denna nivå var en rankingsegling i Gottskär, där 12 båtar styrdes upp av ”Familjen Heiskanen”. Vinnare, ja ni har läst det förut, Michael Collberg.

Summerar vi det hela så ligger Collis i topp på båda rankingarna. I Df65 följs han av två Magnus, Timerdal och Bood. Medan i DF95 så är det Thomas Enwall och Jonas Samson som jagar. En annan del på summeringen är att vi i Styrelsen och Kappseglingsgruppen vill ha lite feedback från medlemmarna på hur ni tycker att saker fungerar. Vi håller därför på och sätter ihop en enkät som vi kommer att skicka ut till er medlemmar. Så när den ramlar ner i din mailkorg, gå in och svara och kom gärna med extra kommentarer.

Annat under 2021 var att genom sin SM-seger var Tim kvalificerad för ”Seglingens Mästare”. Där gjorde han och hans besättning succé. Man blev 2:a i grundomgången, och i en tight final blev han 4:a. Förbundet betalade startavgiften för Tim, som i gengäld skall hålla en träningsdag för oss seglare under 2022. 

Efter pandemin börjar också möjligheten att segla internationellt att öka. Så återigen är det några som varit över i England och seglat UK Nationals. I DF65 så var det 4 svenskar på plats. Jonas Samson blev bäste svensk med en 9:e plats. I DF95 så var det 6 svenskar på plats, och 4 av dessa kom topp-9, Jonas Samson blev bäste svensk med en 4:e plats. När man ser på MYA’s kalender för 2022, så krockar preliminärt DF95 med Gryt i slutet av augusti, medan DF65 ligger den 20-21 augusti (krock med DF95 i Kumla Sjöpark).

Om vi nu ser in i framtiden så räknar vi med att 2022 blir en normal säsong. Det finns en del nya ställen både Nationellt och Regionalt, så det blir spännande att besöka dessa. Om vi börjar med DF65 och Nationella tävlingar så är den preliminära planen följande:

DatumTävlingPlats
5-6 februariInomhusmästerskapenKarlskoga
2-3 aprilNationell ranking 1Kalmar
28-29 majNationell ranking 2Kumla Sjöpark
30-31 juliNationell ranking 3Gryt
3-4 septemberSMFalun
29-30 oktoberNationell ranking 4Mariestad

Om vi sedan på dom Regionala tävlingar så är inte alla datum spikade ännu och det pågår en del diskussioner med arrangörer. I Norr så blir troligen alla seglingar i Stockholmsområdet, även om man ser på möjligheten att hitta någon bra plats utanför för att kanske locka lite nya seglare. I Mitt är det spikat med en tävling i Vadstena och en i Kumla, i övrigt lite oklart. Ser vi på Väst så är tanken att börja på Öckerö, och sedan fortsätta med Ulricehamn, Lerum och avsluta i Ljungskile. Slutligen har vi Syd/SydOst där det börjas i Hovmantorp, och man fortsätter i Landskrona och Simrishamn. Här söker man ytterligare en plats. Vi räknar med att vi inom kort kommer att få klart med datum på flertalet av dessa Regionala tävlingar.

När vi kommer till DF95 så är tanken att till stora delar följa IOM’s kalender för deras Rankingseglingar. Dock är den lite fokuserad på Stockholmsområdet, så vi ser på möjligheterna att köra eget någon helg,

DatumTävlingPlats
19 marsRanking 1Varberg
7 majRanking 2Stockholm
Maj / juni?Ranking 3Ulricehamn (?)
20 augustiRanking 4Kumla Sjöpark
24-25 septemberSMHovmantorp
15 oktoberRanking 5Stockholm
12 novemberRanking 6Gottskär

Avslutningsvis så blir det en ännu längre framåtblick. Vår ansökan om att arrangera det första Global har lyckats, och vi har tilldelats tävlingen. Datumet är 6-12 maj 2024, så det är lång tid kvar. Tänkt seglingsplats är Nynäshamn. Mer info om detta kommer framöver.

Ha det gött och segla på!

Bo Gullberg 20211118

Äntligen – Vinden är Fri!

Ljungskile. Arenan för NM 2021.

Äntligen har restriktionerna lättats och vi kan komma i gång och tävla. Svenska Seglarförbundet har tagit fram ett Coronaprotokoll som beskriver vad som gäller framöver. För lokala seglingar så är det inga större problem, men man skall givetvis tänka på avstånd, hygien och liknande. På större seglingar, typ nationella rankingar, SM etc, så kan vi komma med speciella rekommendationer. 

Och än en gång, så skall vi givetvis fortsätta att ta hänsyn och tänka på att Corona finns kvar därute.

Kappseglingsgrupp

Om vi går över till det stora som har hänt under vintern så har det skapats en Kapseglingsgrupp. Syftet är att ta hand om den växande gruppen som vi är och att minska resandet. Resultatet blir att vi delar upp landet i fem regioner och inför Regionala rankingseglingar. Regionerna är:

  • Syd – Skåne och Hallands Län
  • Sydost – Kalmars, Kronobergs, Blekinge och Gotlands Län
  • Väst – Jönköpings och Västra Götalands län
  • Mitt – Värmlands, Närkes och Östergötlands län
  • Norr – Stockholms, Södermanlands, Västmanlands och Dalarnas län och allt norr därom

Regionstillhörighet styrs av bostadsort, men dispens kan sökas om man t ex får minskat resande med att tillhöra en annan region. Ett kappseglingsår för DF65 består normalt av SM, 4 Nationella rankingar och 4 Regionala rankingar. I grunden räknas dom 4 bästa poängen, men det finns lite tilläggsregler. Mer detaljer om Regionindelning och Rankingsystem finner ni på hemsidan under Kappsegling/Ranking/Styrdokument Ranking.

När det gäller DF95 så försöker vi i år kombinera detta till viss del med att köra samma helger som IOM, d v s DF95 på lördag och IOM på söndag på samma plats. 

Nationella tävlingar 2021

Ser vi på det som är planlagt gällande Nationella tävlingar för 2021 så planerar vi att köra igång i Gryt den 31/7-1/8. Här är alltså en nyhet att vi kör dom Nationella Rankingseglingarna som tvådagars. Men det blir även i år en ”Speed Clinic” på fredagen. Lördagen den 21 augusti är det dags för ranking 1 för DF95 i Stockholmsområdet. Helgen därefter är det dags för årets första mästerskap det är DF65 som gör upp om SM. Plats för det hela är på det populära banorna i Vadstena. 

Under september så är det UK Nationals för både DF65 och DF95, så på hemmafronten är det bara planerat Regionala rankingar. I oktober blir det desto mer. Först försöker vi få till en Nationell Ranking 9-10 oktober. Tanken är någonstans i södra Sverige, men arrangör är inte klart ännu. Två veckor senare så är det dags för det första SM:et för DF95. Plats för detta är Nynäshamn. Först helgen i november bär det av till Ljungskile, där vi hoppas att det kommer lite nordiska vänner, då tanken är att vi skall göra upp om NM. Säsongen avslutas på nationell nivå med Ranking #2 för DF 95 i Gottskär den 13 november.

Lite mer info

Den nya styrelsen som valdes i april, har så här långt haft två styrelsemöten. Protokollen kommer ni snart att hitta på hemsidan. Samtidigt är det också på väg att formellt bildas ett Internationellt förbund för DF65 och DF95. En del dokument har delats på Facebook för dom som är nyfikna.

Vid tangentbordet

Er ordförande Bosse Gullberg, SWE-63

DF65 UK Nationals 2021

Kika in på länken för nyaste infon kring 2021 års nationella mästerskap i DF65 i Storbritannien (om vi nu får och kan åka)

Datum att förhandla med den bättre hälften ”jag åker till Poole och tävlar med min leksaksbåt” är 4-5 september. Platsen ses här nedan på bilden.

Poole på sydkusten, strax förbi Southampton

Förra gången, 2019 var vi 8 svenska båtar på plats i Two Islands. Reportage återfinns här: http://dragonforce65.se/2019/06/02/df65-uk-nationals-2019/ blir vi fler 2021?
Kanske en mer motiverad fråga, lyckas vi knipa guldet 2021?

Race XX Two Islands 2019

Lite kul att arrangerande klubben valt att klippa in min film med bilder från Sue Brown och Two Island 2019. 🙂

Vid tangenterna
Jonas Samson

SWE60

KLM DF95 Askersund

Klassens sista KLM innan vi erhåller SM-status även i DF95!
Sverige är på frammarsch och KLMs 30 anmälda, 27(?) deltagare vittnar om att det bubblar även i denna klass, flertalet ”IOMare” har skaffat 95a och ryktet sprider sig att det är ”en billig båt med riktigt bra egenskaper” vilket gör att vi ser att fler och fler är med och rejsar! Skoj, skoj, skoj tycker förbundet!

Magnus Janeborn med stab skötte arrangemanget efter bästa förmåga i de svåra förutsättningarna, draggande bojar och vinden från ”fel håll”
Herr Janeborn höll ett skepparmöte med bravur och förklarade med myndig stämma hur det hela skulle komma att fungera. Deltagarna fick även reda på att den gröna banken kommer att satsa otroliga resurser på RC-segling med lite hjälp från det gula varuhuset, genom Magnus försorg! Föredömligt!

Dagens arena i den trixigaste vindriktningen.
Strax innan första start.

Det var rejält svårt att hitta rätt i puffarna, undertecknad lyckades bäst innan den väldigt goda lunchen med serien 112233 (lätt att komma ihåg, men samtidigt en fallande tendens) och SWE60 ledde efter 6 seglingar.

Pasta Carbonara intogs i klubbhuset kl 13:00, kl 14:00 gick nästa start, några bytte batterier, några svor över orättvisor, några mös över en framskjuten placering Collberg såg mest sammanbiten ut och han till o med tappade snuset en gång, nu är det allvar!

Eftermiddagens seglingar hade en klart lysande stjärna, Michael Collberg SWE21 spikade samtliga seglingar han deltog i på ett hysteriskt övertygande sätt. Kan det vara den fastrostade kicken, kan det vara den tuggade snuspåsen eller är det helt enkelt en jävla massa tur? Se ledarintervjun här:

Länk till intervjun!

Det blev även en liten film från R1, den hittas här! Glöm inte prenumerera på youtube-kanalen, så vi når 1000 prenumeranter och kan börja sända live från en brygga nära dig!

Regattamiddag, bild 1
Regattamiddag bild 2

Söndagens prognos skvallrar lite om en mer sydlig vindriktning men samma skvalpstyrka, blir säkert spännande!

Sol var lovat, tror den regnade bort på nåt sätt?!?
Humöret på topp efter gårdagens mycket trevliga regattamiddag.

Banområdet från lördagens seglingar såg bäst ut i den sydvästliga 3-5 m/s starka vinden, lite runt kröken hamnade kryssbojarna och vi seglade några race där. Undertecknad testade att byta batteri i radion under race, fegade lite och slog till styrbord innan bytet skedde, nästa gång är det lovat en babordsbog under bytet!
Gemensamt beslut att byta område och vandring längs de långa bryggorna inleddes, bojbåten fick jobba hårt! Ett särskilt tack till alla som gladeligen ställde upp under helgen, utan er hjälp hade det inte blivit något.

Bojbåt med proffspersonal!

En allmän diskussion på bryggorna denna helg var “hur ska vi göra för att råda bot på krockarna uppe vid första kryssmärke?” Ett förslag som jag råkade höra och som jag spontat tyckte lät som ett spännande och förmodligen väl fungerande sätt. (Rätta mig gärna om jag hört fel, eller förstått fel) Man seglar med 2 kryssbojar, en till höger och en till vänster, minst 10 meter mellan dessa bojar och man väljer själv boj att runda, man rundar utifrån och in, lite som en omvänd länsgate – låter kanonspännande tycker jag! Man borde slippa ganska mycket trafik på detta sätt?

Mäster Ulf Lindberg vilar sig i form!

Hur gick det då? 24 race per seglare och 6 borträkningar, bra jobbat tävlingsledningen!
Svenska DF-förbundet hurrar i baktakt till pallen.

Ja vad ska man säga, #Kungen Michael Collberg SWE21 segrade och kan titulera sig som den sista KLM-mästaren DF95 på passande låga poäng, 21p. 2a undertecknad på 37p, 3a Thomas Enwall SWE30 på 57p (bara 1 före fyran Magnus Timerdal SWE8 på 58p)
Ett speciellt grattis till GM-mästaren Johan Ameln SWE2 på 89p.
Varmt välkommen till klassen Johan! (en lysande premiär tycker jag)

Magnus Janeborn höll föredömligt i mycket denna helg, det märks att det är plus moms för bankmannen av rang!
Bild på Johan “Jocke” Ameln SWE2
Pallen med de väldigt fina priserna, från vänster Thomas, Michael och Jonas
Totalresultaten

Vid tangenterna
Jonas Samson
SWE60