Global Championship DF95 Garland, Dallas, Texas USA.
3-9 November 2018.
Svenska deltagare: SWE60
Efter hård marknadsföring visade sig att ensam fick vara stark. När man sitter här på planet mellan London och Dallas den 1 november och funderar igenom vilka chanser och möjligheter som finns på regattan så kan jag inte annat än att sätta den vassaste målsättningen som jag kan komma på. Bästa svensk ska jag minsann bli!
Chuck har informerat, via mail, messenger och de allmänna kanalerna om hur bra detta kommer bli, vilken fantastisk arena Garland har och organisationen på plats håller världsklass. Jag känner mig varmare än varmt välkommen.
Jag passade på att bjuda med min överlägset bättre hälft Eva, vi har inte varit i USA någon av oss tidigare, så varför inte? Skiter det sig totalt med seglingen (flygpersonalen kanske har totaldemolerat båten) så kan vi ju alltid turista i Dallas, det blir nog fint detta.
Prognoserna skvallrar om 18-26 grader och sol, måttlig vind i början av regattan och lättfjärt mot slutet, tur jag har 3 riggar med mig. Nya spänstiga SALT Racing med hysterisk mastkurva i A, lite mer än standard i B och ganska snarlikt i C.
En sak som jag märkt när man har tränat nångång är att kicken på V6 DF65 är fantastisk bra, det är gamla varianten i svårskruvad stålmojjäng på DF95, hoppas temperaturen håller sig som prognosen säger. Det är svårskruvat under 10 grader.
När jag började på detta referat så har vi ungefär 5h kvar till touch down i Dallas, då är klockan lite över 7 på kvällen lokal tid och vi har varit iväg i ca 14h. Det är ganska långt från Halmstad till Dallas, men vad gör man inte för att få möjligheten att få segla mot de bästa av de bästa när de bästa satsar hårt mot detta första globala mästerskap.
Väl på flygplatsen så fick man se sin båtväska hel men naggad i kanten, undra om grejerna var hela?
Öppnade och kikade lite snabbt. Yes! iväg till Hotellet som ligger snubbelavstånd från arenan. Nu ska här sovas gott!
Hygglig airport shuttle Chuck fixat!
Lite testsegling på den onödigt långa böjda flytbryggan och allt funkade. Inmätning av utrustning vållade viss huvudbry eftersom det var många som påpekade att B storen var 4 mm för hög i mastliket 🙁 snabb kommunikation med mäster Kulle och visa på officiella måtten )
Ändring gjordes på den uppritade mallen med 4 mm längre mastlik.
Dag 1
3-5 meter med kvalseglingar innebar en 6te plats och placering i B, attans, veckans viktigaste race och jag missat att kvala in till A. Börjar fint detta, ingen riktig ordning på trimmet heller, dock inget som kramar kölen, det finns kanske hopp. Andra seglingen och första i HMS innebar att jag med nöd och näppe hamnade i A, lite bättre gång i båten efter små justeringar, startade konservativt och gick på vriden/puffarna, blev 13nde. Ganska skönt ändå att slippa stanna i B direkt.
Dag 2
En sydlig bris som gränsade till B, som den viking man är så seglar man ju A till båten dyker. Rätt beslut, skönt, gick som en skållad iller på anabola. Snabbast genom vattnet i A fleeten? Några tyckte det i alla fall när ”the black sheep” hamnade på en klar andraplats i första seglingen. Detta följdes upp med en spik och sen tilltog vinden så alla riggade om till B. Jag är på väg ut till bryggan när en vindby tar tag i riggen och mastenfoten bryts så hela riggen hänger 45grader åt lä…… hoppla då, det är annonserat att A6 startar om 4 minuter. Frågan var om jag skulle slänga på A eller C eller testa att laga riggen. Laga riggen it is! Får tag på Mike Weston som hjälper till och är ”pit crew” åt alla, vi klipper loss storens cunningham och skothorn från bommen. I med nytt mastfotsrör (eller vad det heter) cunningham knyts på känsla helt utan bowsie och skothornet knyts. Riggar och är på väg mot bryggan (nästan 2 min att springa). Då piper radion att batteriet är lågt….faaaan, tillbaka till väskan i med nytt batteri i radion (jag vet att båten och radion brukar ta slut samtidigt men känner att jag hinner inte tejpa om luckan i båten. Startar upp båt och radio i språngmarschen ut på bryggan rusar förbi alla upp mot startlinjen när jag hör nedräkningen säga 20 seconds så slänger jag i båten och kryssar mot linjen. Spikade den starten!!!! Blev 2a efter Tushingham med några centimeter. Bra båtfart 🙂
Nästa race behåller alla B, jag gör några nödvändiga ändringar, bl a justerbar cunningham. Starten går och vinden lägger sig, jag har för stängt överallt och båten är tvärdöd, jag klarar mig med nöd och näppe kvar i A med en 13nde plats igen. Fan oxå. Sista rejset för dagen med A rigg, startar i lä och pulvrar på ute på vänsterkanten, när jag slår så går jag före alla utom Gary USA71 som ligger strax före, vid SB lay så slår han tidigt och när jag på BB precis ska börja ducka honom så slår han igen och fastnar i ögat. Tack! Jag drygar ut försprånget ända till sista länsen när det blir totalt vaccum på banan. Efter sista rundning med en knapp ledning så blåser man av rejset, jag och han som låg knapp 2a säger att vi kör ett race mot målet för att se vem som skulle vunnit…..jag skulle vunnit med en båtlängd 🙂
Summeringen efter 2 dagar ses här:
DF95 Globals. Resultat topp 10 efter dag 2.
After 5 races & 1 throwout:
1st Jonas Samson 60 11.0
2nd Gary Boell 71 13.0 pts
3rd John Tushingham 151 13.0 pts
4th Derek Priestley 67 14.0 pts
5th Peter Allen 00 21.0
6th Danny Thomas 105 23.0 pts
7th Peter Baldwin 172 24.0 pts
8th Mark Golison 55 25.0 pts
9th Tony Gonsalves 51 28.0 pts
10th Tim Long 99 32.0 pts
Ser finemang ut, nu ska vi försöka hålla i den goda båtfarten.
Dag 3
Det mesta gick småsnett. Lättvind 40 cm vågor, stora vrid och många omställningar, minskande vindstyrka och knappt styrfart, ligger hyggligt till vid ett 120 gradigt vindvrid och båtarna långt bakom får bra fart och kommer ikapp och förbi. Attans, det är inte lätt när det är svårt. Summerar dagens segling som kampen mellan bleket och vakuumet. Trevlig uppföljning med John vid rodret och föredragande om framtidens DF racing internationellt. Mycket mer om detta kommer att komma, men jag kan nämna att i den internationella gruppen röstade i stort sett ALLA YES till DF65 Global events 2020 i Sweden.
Dag 4
Att börja i B med A rigg när de flesta seglade B rigg kändes helt ok, fast man hamnade utanför uppflyttningens 4 båtar – oturen grinade mig rakt i ansiktet och fockbomssnörhelvetet gick av med 30 sekunder kvar till start. Mike Weston är en klippa och världens bästa pit-crew, han fixade riggen på några minuter men för sent att kunna segla nämnt B-race. Nu var man i C, hej o hå, vilka förutsättningar. Lyckades med att vara bland de 4 som gick upp till B, även i B lyckades jag gå upp i A och väl i A så knep jag en fjärdeplats! Yey! Seglade bra och fort, ny bytte jag till B rigg som alla andra, startade lite väl konservativt och litade på båtfarten till en 3a 1a 4a sen var oturen framme igen, 10 sekunder efter 4an så gick förstaget av uppe i masttoppen, linkade till bryggan och ny rusning till ”världens bästaste Mike” fixat på några minuter men osäker på om trimmet var identiskt, ut o testa under tiden som B seglade klart sitt race, tyckte att jag inte hade samma sköna swung som innan, gick några kryssbogar mot några duktiga och upplevde att de nu hade lite fartövertag, in och fixa lite, lite kick, lite akterstag, lite skotvinkel, starten går igång och jag sjösätter igen….hoppas hoppas. Detta rejset blev bland de stökigare, många straff och många snurr, jag klarade mig med en 360 och går i mål som 6a i dagens sista segling. Tack vare en upphämtning under dagen ligger jag på en 3dje plats totalt med 6 poäng upp till 2an och 9 poäng ner till 4an. Börjar se hyggligt ut detta. Rockstjärnan Tush är hemska 26 poäng före….
Dag 5
Varannandagsframgång håller inte i detta gänget.
Hemsk dag med många krockar, straffrundor, lättvind och vågor/stötsjö gjorde livet surt för mig. Har inte riktigt gången i A riggen i dessa förutsättningar, vandrade mellan B och C och har nog dragit på mig 100 poäng eller nåt….5te plats när det är summerat 2 ynka poäng före 6an och 13 poäng upp till 4an. Har jag tur så blir det mer vind i morgon och B riggen som gått fint mot motståndet. Skulle kunna skriva spaltmeter men är både sur o förbannad på det mesta så jag släpper detta här o nu.
Dag 6, sista dagen.
Strålande C riggförutsättningar.
Startade i B efter gårdagens usla segling. Lyckades knipa en fjärdeplats i det viktiga racet, upp i A och spikade det, sen av bara farten spikade jag nästa A oxå, tredje A rejset leder efter 2 bra slag i skiftena och ledde med ca 10 m när Texas största sopsäck valde att kika lite väl nära min kölbulb på sista länsen. Valde att länsa färdigt fast båtar flög förbi mig i 12 meter. Väl rundat länsbojarna så ställer jag båten i vindögat och backar nån meter så jag kom fri, det hela kostade mig 8 placeringar och förmodligen en tätplacering totalt. Resultatet är inte riktigt färdigräknade när jag skriver detta. Hamnade dessutom i protestförhandling efter sista seglingen (3a) för min krock med Peter Baldwin. Hur som haver så eftersom han inte påannonserat att han avser att protestera mot mig så slapp jag utgå (hans båt gick sönder vid krocken, jag för SB och han för BB)
Nu blir det regattamiddag om 1h, sen är nog resultaten officiella. Det lutar dock mot en 5a totalt i min första DF95-regatta, om nån vecka är jag säkert supernöjd med den placeringen.
En av sak som jag är väldigt nöjd över är båtfarten i B och C-riggarna, har inte riktigt hittat edgen i A. Båten har gått sönder lite överallt och superlim tillsammans med världens bästaste Mike Weston har gjort att jag har kunnat kappsegla med hela grejer.
Jag kommer lägga in bilder och privata filmlänkar i denna texten när jag kommit hem.
Vid tangenterna
SWE60
Jonas Samson