DF65 Profilen, Jari Heiskanen SWE9

Hur länge har du seglat radiostyrt? (Vilka klasser är du aktiv i?)
– Började med Micro Magic 2008. Idag aktiv med DF65 och nyligen även IOM.

Vad seglar du förutom radiostyrt? (Vad har du seglat tidigare?)
– Optimist, E-Jolle, Laser, OK-Jolle, 470, Soling och diverse Swan-båtar från 37-90 fot.

Du stoltserar ju med regerande svensk mästaren DF-65, det rådde B-C-rigg under mästerskapet 2016 i Mariestad, och B-A rigg i Vadstena, du verkar trivas bäst när det blåser mer, hur kommer det sig?
– Det har alltid varit så oavsett klass. Säkert mest psykiskt då jag har svårt med tålamodet i lättare och skiftigare förhållanden. Tappar lätt humöret och därmed också fokuset som krävs. Startar även mycket sämre i lätta vindar och har då svårt att komma loss. Speciellt med radiostyrda båtar som seglas på avstånd, är mycket mer bekväm med båten med bra tryck i seglen. Sen är det mycket mer att vinna (och förlora) snabbt i hårdare vindar med bra manövrar, bra länsar och hålla sig undan från trubbel. Täta, välbyggda och fungerande båtar ger också mer tillbaka i hårdare förhållanden.

När du trimmar, har du något generellt tips till nytillkomna i klassen? Har du något detaljerat tips till etablerade seglare?
– Hitta en balanserad båt för de förhållanden som är. Jag måste ha en båt som nästan seglar sig själv med minimal lovgirighet. Det ger trygghet i lägen där man inte ser sin båt bra och för mig generellt bättre fart. Jag seglar hellre lite lägre med jämn fart framförallt med DF65an. Twistar båda seglen men upplever att många twistar mer och mindre och går ändå bra. Tipset till mer erfarna är att hitta det som känns rätt och ändra inte för mycket samtidigt. När båten känns bra brukar jag lägga ner den mellan seglingarna, gå därifrån för att inte lockas av att ändra. Strax innan nästa segling kollar jag om förhållandena här ändrat och om inte så rör jag ingenting. Om jag inte hittar rätt så händer det att jag släpper allt och börjar om från början och förvånande ofta gör det skillnad. Om inget hjälper ger jag båten till Magnus och ber honom trimma om från början… Funkat i alla klasser…!

Vad tycker du är bäst med vår DF65-klass?
-Att den är färdig rätt från lådan, alla är lika, billig. Jag har inte tålamod att bygga båtar utan vill kappsegla.

Vad skiljer sig mest mellan de olika klasserna du är aktiv i?

-Tycker egentligen fortfarande att Micro Magic:en var den bästa och roligaste båten att segla. Otroligt väldesignad som båt vilket gav den lilla båten övertygande seglingsegenskaper i alla vindstyrkor och man förlorade väldigt lite slagen då båten var liten och lätt. Att det var en stor internationell klass med många båtar och nationer på EM lockade också.

Seglingsmässigt är DF65an den jag gillar minst. Underriggad i extrem lättvind (A+skulle varit standard från början). Svår att slå med speciellt i vågor och i övre A rigg registret. Tidiga kvalitéts problem störde mig en del speciellt efter att ha seglat Magnus välbyggda MM. Klassens stora plus för mig är att vi alltid får ihop stora startfält och båten kräver minimalt med förberedelser och är lätt att ha med sig.

IOM:em är ny för mig och den mest krävande båten på alla sätt. Trimmet med många fler parametrar delvis pga stagad mast men också att det finns olika båtdesign som gör det svårare att jämföra. En tyngre stabilare båt vilket passar mig. Fina “snygga” seglingsegenskaper men starterna blir ännu viktigare då det inte lönar sig att slå många gånger. Allting är större och det gör den krångligare att ha med sig.

Kan du redogöra lite kring dina olika strategier? T ex starten och första kryssen, rundning och första länsen osv.

– Väldigt traditionellt. Gärna start vid lovartbojen, fria vindar så snabbt som möjligt, hålla sig undan från trubbel vid första märket även om det kostar några placeringar. DF65 fastnar lätt i vindögat vilket brukar var konsekvenserna för många som seglar för tight eller kommer från babord. Det förlorar man snabbt mycket på. Försöker fokusera på att segla båten i vågorna på länsen utan för stora roderutslag. Helst hitta ett spår utan att skära ut för mycket åt något håll. Nästan för konservativa lämärkesrundningar men återigen för att inte hamna i trubbel.

Hur ofta tränar du?

– Har nästan aldrig gjort det utan seglade mycket tävlingar i början av karriären vilket gav resultat fort. Har inte tålamod tyvärr att träna på ett strukturerat sätt. Kappseglar hellre…

När trimmet inte fungerar riktigt, knyter du om riggen då, eller söker du efter trimmet med de möjlighet som finns i skotning och rigg?

– När det verkligen inte funkar så riggar ja om från början. I min mening ger det perfekta trimmet mindre tillbaka än att segla rent och noggrant. Men det är lättare att skylla på trimmet när det går dåligt…

Slutligen, kom gärna med någon egen text som kommer förgylla hemsidans första intervju.

– Även med två SM i Micro Magic och två i DF65 så är det oförståeligt att dessa små enkla båtar kräver så mycket av en som seglare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.