Säsongsavslutningen hamnade i Växjö i år och det var 25 engagerade och sugna deltagare på skepparmötet. Benny “fultrim” höll i vikten av att ta sitt straff och segla enligt reglerna mm – tipset att “hålla sig undan” borde efterlevas mer och lyftas högre. Det blev lite krockar och muttrande lite överallt. Starterna var dock lite bättre ordning på än normalt, några gånger hände det som är under all kritik, babordsbåtar struntar i att det finns styrbordsbåtar på layline vid kryssmärket. Skärpning!
Växjösjöns prognos gjorde att undertecknad vacklade om jag skulle åka de 16 milen enkel eller inte…..Beslutet togs faktiskt på morgonen, hopp i bilen och iväg. Väl framme möttes man av en strålande sol och 6 grader, samt spegelblank sjö, något som dock skulle bytas ut till snö på tvären och 7? m/s.
Växjösektionen hade fixat så vi fick tillgång till 4krogar och deras buffé på lunchen, det smakade fint och det var skönt att sätta sig en halvtimme efter förmiddagens lätt-till-noll vind. Det skvalpade med motsjö från strandpromenaden några meter ut i sjön och med punka i vinden blev det ganska jobbigt, utan styrfart och utan möjlighet att manövrera, sen kom vinden helt plötsligt med tillräcklig styrka för att visa ankrumpan på länsen samt vrid uppåt 180 grader 🙂 Det är inte lätt när det är svårt. Stort tack till arrangören och de behjälpliga med snabba banändringar.
Vi hann med 12 seglingar så några gick att räkna bort. De som behärskade dessa svåra förhållande bäst var 1: SWE6, Calle Malmberg, 2: SWE8, Magnus Timerdal 3: SWE12, Fredrik Edgren, Svenska Dragon Force 65-förbundet gratulerar! (Andra rankingvinsten nu Calle, klättringen mot toppen har tagit rejäl fart nu!). Fullständigt resultat som vanligt på resultatsidan (Kappsegling>Resultat i menyn ovan)
Calle och Magnus hade samma poäng, 15, men det gäller att spika några race Magnus 🙂 Trevligt med besök långt ifrån, Skåne, Stockholm, Bohuslän! Riktigt skoj, tycker vi.
Lite text om säsongen som varit;
Det är med stor glädje som vi märker att det blir mer och mer spridning i geografin och DF65-deltagande på rankingseglingar, samt att det är fler i det lokala fleeterna. Det är inspirerande att höra frågor som duggar tätt från “de nya” i klassen till “de gamle”, svaren från “de gamle” är korrekta och med inriktningen att vi ska bli fler som är duktiga. Kanon!
Höstplaneringen är i stort sett spikad och förbundet har tagit hänsyn till just den geografiska spridningen i klassen. De klubbar och lokala fleets som inte hittas i höstomgången kommer med största sannolikhet finnas med i våromgången-18. Vi försöker främja nytillkomna fleets och uppmuntrar till att komma och vara med på någon segling, ranking-cup eller fristående, för att lära om arrangemanget och vad man behöver tänka på, för att kunna arrangera en egen tävling. Det finns många att rådfråga, det är bara att höra av sig.
Det har varit jämnt i rankingens topp 10 denna höst och vår, det är tight om poängen och när man summerar så märks det att varje enskilt race i varje delsegling är sjukt viktiga i jakten på de åtråvärda rankingpoängen. Detta sporrar de flesta och fler och fler deltar på fler rankingar än minimum beräknade. Närmar sig Klassmästerskapet deltagarbegränsning?
Noterbart tycker jag att det blir bättre och bättre stämning på seglingarna, både på bryggan under segling och utanför segling (innan första start och lunch t ex) – en bra sammanhållning som välkomnar fler nya till klassen. Det märks att genom en homogen bredd kommer en vass topp, viktigt och det vi alla jobbar efter är att det är skoj att kappsegla på dessa villkor och upplevelsen från kvällsracet i hemmahamnen inte skiljer sig från deltagande i en rankingtävling, det är lika roligt det.
Vid tangenterna SWE60, Jonas Samson (YES, har bytt nummer)