Helgen den 2-3 september var det kickstart på säsongen för DF-seglare. Platsen Landskrona och ett inofficiellt För-SM (Det är i Landskrona som SM kommer gå av stapeln sommaren 2018 under SM-veckan)
Sjögräs och nordostlig till nordvästlig vindriktning ställde till det för banläggarna (Tack Rolf Andersson som fixade med Båt-bojar och trevligt Marbleheadhumör)
Träningslägret under lördagen började med A+ uppdelat i 3 grupper med startträning för 2 av grupperna och materialsnack för grupp 3, med trim och smarta/snygga lösningar på båtarna. Trevlig humör och många frågor, kanon! (Tack Mats och Sven för delaktigheten) Större delen av deltagarna riggade standard A efter lunch i den tilltagande vinden och man kan generellt säga att från ca 6 m/s så går en väl intrimmad standard A minst lika bra genom vattnet som A+.
Söndagens regatta blev lite uppskjuten pga att vinden inte riktigt ville samarbeta. Spännande att se vindkraftverken peka 180 graders skillnad, samt vindexarna på båtarna runt bryggorna som inte ville vara sämre utan pekade på alternativa vinklar än vindkraftverken. Lite lätt komiskt att 2 båtar kan båda länsa rakt mot varandra och det skiljer 20-30 meter mellan båtarna. Svårt med bana då!
Vi fick iväg några race innan lunch, mellan sjögräset….beslut om tidigare lunch i förhoppning att vinden skulle stabilisera sig något och sjögräset flyta undan…..båda förhoppningarna infriades, förmodligen pga att lunchen var så god.
Eftermiddagen flöt på i bra tempo, startmaskinen på 1 min nedräkning, vi hann med hela 12 seglingar på den relativt långa banan, resultat nedan.
Jag vill lyfta ett gammalt uttjatat ämne. (Nu var inte detta någon ranking eller väst/ostcup) Vi seglar för att det är roligt och roligt blir det när man håller sig till reglementet. Det är INTE ok att inte väja när man länsar för kryssande båtar, det hjälper föga att den felande båten tar sitt straff när ledande båten blir totalt överkörd och enbart några meter till mål (det blev en betydligt sämre placering för den båten med rätt till väg genom ovan händelse) Jag önskar att alla antingen bättrar på regelkunskapen, eller åtminstone lär sig SB-BB-regeln. Kommer man från BB har man alltså INTE rätt till väg för en SB-båt. Sen att “straffet” bara är en gipp och ett slag, kan innebära att den felande båten kommer snabbare ur situationen än den båten som hade rätt till väg. Detta är i min bok INTE ok. Jag vill lyfta till dialog om vi inte skulle försöka få till ett vassare straff? (Det kan kanske avskräcka alla som chansar på att gå före på BB)
(Så nu har jag “kräkt” av mig lite och ber samtliga, även de som inte hade möjlighet att närvara i Landskrona att försöka följa reglerna)
Det utlovade resultatet syns här nedan.
Tack Landskrona, vi kommer tillbaka sommaren 2018!