MagnusSWE8

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 63 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Gottskär söndag 15 mars #813
    MagnusSWE8
    Keymaster

    SWE 8
    Magnus Timerdal, Lunch
    2,4 Ghz
    SRSS

    Benny avbokad

    som svar på: Växjö 17 maj #803
    MagnusSWE8
    Keymaster

    Magnus Timerdal 2 luncher 1 middag
    SWE 8
    2,4 Ghz
    SRSS

    Benny Jonsson 2 luncher 1 middag
    SWE 2
    2,4 Ghz
    LSSG

    som svar på: 2015 Open Unofficial Swedish National DF65 #797
    MagnusSWE8
    Keymaster

    Per Krabbe
    DEN 117
    2,4 Ghz
    Club Nautico Altea Spanien

    som svar på: 2015 Open Unofficial Swedish National DF65 #793
    MagnusSWE8
    Keymaster

    Benny Jonsson
    SWE 2
    2,4 Ghz
    LSSG

    Magnus Timerdal
    SWE 8
    2,4 Ghz
    SRSS

    som svar på: RRSS DF 65 Mellandagsregatta 28/12. Med lång fena. #699
    MagnusSWE8
    Keymaster

    SWE 88
    Magnus Timerdal
    SWE 2
    Benny Jonsson

    som svar på: Lucia Regatta Särö 14 december #686
    MagnusSWE8
    Keymaster

    Det blev en härlig dag på bryggan. Mycket vind. Massor av vrid och vindbyar. Åter igen visade Jari stor form och vann överlägset. Extra roligt med dagens tvåa Christer Sörvik som upptäckt Radiosegling som komplement till all annan segling. Snyggt seglat och stort grattis till andra platsen. En bedrift då flera mer erfarna fick se sig slagna av ungdomlig kompetens!

    Här resultat: Särö 14:12 DF65

    som svar på: Svensk klassregel #669
    MagnusSWE8
    Keymaster

    Hej Per,

    Vi planerar att närma oss svenska seglarförbundet och få klassen sanktionerad.
    Internationellt sker mig veterligt inget när det gäller förbund. Länder runt om i världen följer den engelska klassregeln i de falla man vill utveckla klassen som en one design klass.
    Batteriet är reglerat i den engelska klassregeln med en minimivikt om 48 gram. Samt att det är tillåtet att använda en annan plats än vad som är original (får fästas på fenboxen).
    Vi kommer att utvärdera våra resultat kring vikt. Det verkar vara en spridning på runt 50 gram som enbart härrör från skrov. Något som påverkar prestanda. Sannolikt så kommer vi att sätta en minimivikt för att komma tillrätta med detta.
    När det gäller kontroll mot regeln så bör vi skapa förutsättningar för att dessa kan göras så enkelt som möjligt.
    Vi har kommit ganska långt med översättning och egna dokument. Planen är att ha allt klart till mässan i Göteborg där vi ska arrangera ett inofficiellt inomhusmästerskap.
    En interim styrelse kommer även att fortsätta arbetet att skapa ett officiellt förbund.

    som svar på: Regatta Gottskär 23 november #572
    MagnusSWE8
    Keymaster

    SWE 8
    Magnus Timerdal
    2,4 Ghz

    SWE 2
    Benny Jonsson
    2,4 Ghz

    som svar på: Lucia Regatta Särö 14 december #571
    MagnusSWE8
    Keymaster

    SWE 8
    Magnus Timerdal
    2,4 Ghz

    SWE 2
    Benny Jonsson
    2,4 Ghz

    Seglar båda dagarna!

    som svar på: Regatta Växjö 19 oktober #540
    MagnusSWE8
    Keymaster

    Växjö DF65 19/10 14

    Host: DF-65 Sweden

    Total Scores

    Team 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 TOT
    1 Jari SWE 9 2 1 2 1 1 2 [3] 2 1 1 [5] [3] 13
    2 Magnus SWE 8 3 5 1 [6] [6] 1 1 1 3 [8] 1 1 17
    3 Benny SWE 2 1 [4] [4] 2 2 4 2 3 2 2 4 [6] 22
    4 Håkan SWE 52 4 3 3 3 [DNF] [5] [5] 5 5 3 3 2 31
    5 Urban SWE 3 [7] 2 6 [7] 5 3 4 [8] 4 4 2 5 35
    6 Nisse SWE 15 5 [8] 5 4 4 6 [8] 4 7 5 [8] 8 48
    7 Ingmar SWE 102 [DNF] [7] [8] 5 3 7 7 6 6 7 6 4 51
    8 Stellan SWE 25 6 6 7 [DNS] 7 [8] 6 7 [8] 6 7 7 59

    som svar på: Regatta Växjö 19 oktober #530
    MagnusSWE8
    Keymaster

    Det blir sydliga vindar vilket innebär att vi kommer att vara på den västra sida vid den avlånga dammen.
    Vi har tält så det regn som ser ut att komma bör inte bli något problem. Skulle vi behöva gå inomhus så tar vi oss till vattentorget och caféet i IOGT huset vid den norra delen av sjön. Parkera gör man bäst vid Strandbjörkshallen och tennisbanorna. Det blir en liten promenad ut till seglingsplatsen.

    Søndag, 19.10.2014
    Tid Varsel Temp. Nedbør Vind
    kl 0–6 10° 1,9 – 8,4 mm Svak vind, 4 m/s fra sør-sørøst
    kl 6–12 12° 0,9 – 3,9 mm Lett bris, 4 m/s fra sør-sørvest
    kl 12–18 13° 0,7 – 4,7 mm Svak vind, 4 m/s fra sør
    kl 20–2 14° 0,5 mm Lett bris, 4 m/s fra vest-sørvest

    som svar på: Regatta Växjö 19 oktober #512
    MagnusSWE8
    Keymaster

    Deltagare

    SWE 8 Magnus Växjö
    SWE 2 Benny Växjö
    SWE 3 Urban Växjö
    SWE 15 Nisse Helsingborg
    SWE 25 Stellan Helsingborg
    SWE 52 Håkan Ronneby
    SWE 9 Jari Göteborg
    SWE 102 Ingmar Helsingborg
    SWE 10 Tony Göteborg

    som svar på: Lite om seglingsegenskaper #446
    MagnusSWE8
    Keymaster

    Mer nyttigt ang rigginställning från USA

    In an effort to get our class going better, I hope that the people who do well in the regattas will share their boat set up. Chris Macaluso has been doing this for years in the Vic, and the results of others, including mine, are a direct result of Chris’ willingness to share, so here goes.

    In our regatta yesterday, we had wind from as low as 1 up to about 11. That’s a huge range. I set my boat up at the start of the day and never touched it again. Tony Gonsalves, current IOM national champ, told me to never adjust your boat until someone is beating you on boatspeed. He told me this when I won two races in a row in San Diego in IOMs, kept fiddling with my boat, and changed it right out of tune! This is not to say don’t experiment, but if you have a quick set up in a regatta, don’t change it unless you’re demonstrably slower.

    At our first Texas Series regatta in Houston, I got hammered. I had not built my mast correctly, and that was a tiny bit of my issue. I didn’t know what my problem was until after the regatta and I checked Chris’ boat. I had backstay, tight boom angles and pretty much an IOM setup. Chris? Loose, loose, loose.

    We have flat panel sails. We have very narrow blades. So what I learned from Chris that day was to get the boat moving which will in turn make the blades work. So I came back to Dallas knowing I had to rethink the whole tuning business.

    Here is my setup. All measurements are in millimeters except main boom angle.

    Main boom angle: Sight from the back of the boat, and the end of the boat should be just inside the drain hole.
    Jib boom angle: 45 mm from inside of jib boom to side of mast.
    Jib twist: First off, mark the back of the leech with a pen at half distance from the clew to the head and measure from that mark to your topping lift. Mine was at 25 mm.
    Main Twist: Again, put your mark on your main leech half way up. With the boat on its side and the main trimmed to sail upwind, measure from your mark to your backstay. Mine was at 45 mm.
    Jib outhaul: 17 mm at deepest part
    Main outhaul: 20 mm at deepest part, but it’s hard to judge.
    Jib cunningham: None.
    Main cunningham: None.
    Backstay: No pressure on it. It’s only use is to keep the rig in the boat!
    Bridle: MUST be centered. I lied about not touching my boat all day. Before the start, I found I was good on one tack and not the other. My bridle was about 2 mm to one side. The boat is VERY sensitive to this.
    Forestay: Not tight, but not flopping.
    Mast slide: Centered

    som svar på: Hur gör man för att lägga till bilder och film #423
    MagnusSWE8
    Keymaster

    Hej!

    Än så länge fungerar det bara för oss med admin funktion. Kommer att fungera längre fram. Vet dock inte riktigt när. Troligen inte förr än i augusti då jag behöver lite hjälp att fixa det och lite annat här på hemsidan.

    som svar på: Lite om seglingsegenskaper #397
    MagnusSWE8
    Keymaster

    Här hur Chuck LeMahieu i USA trimmat sin båt vid ett speciellt tillfälle. Han är en mycket erfaren radioseglare.

    Obviously these measurements vary as well depending on wind conditions, velocity changes,, water conditions (waves chop, or flat), i just took my measurements which seemed very fast compared to the other DFs (Condition 8-15 MPh, big rolling waves, big velocity shifts) . My measurments on Boom angles: main/ 8mm pointing at inside of transom jib / 35mm inside mast to boom , Twist : main /60MM 2nd batten to backstay, jib/ 25mm to topping lift Foot : 20mm Jib 18 mm main ( recently started carrying more jib foot than main) Rake: 980mm Transom top to top of main swivel , Jib boom 15mm off deck to bottom of boom, My mast slide has stayed in the middle (need play with this more)Generally speaking you want to follow general best practices whn tuning the boat : Sail twist on main and jib should match, Im sure there are better tunes out there but this seemed fast for me… 😉

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 63 totalt)